Hlavní navigace

10 tipů, jak se odlišit od ostatních stánkových prodejců

 Autor: 631791
Léto je tady, a s ním i ta nejpříhodnější doba na prezentaci své mobilní provozovny na různě zaměřených trzích. Jak na to ovšem svůj prodejní stánek co nejlépe připravit? Nechte si poradit od profíků.
Tomáš Dlask 23. 6. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Slovo propagace pochází z latinského „propagare“, což znamená v překladu „vyvolávat“. Jednou z hlavních činností propagace je tedy reklama, a to taková, která je zejména slyšet a vidět. Server Podnikatel.cz se v několika bodech zaměřil na to, jak učinit z vašeho prodejního stánku úspěšnou mobilní provozovnu a jak co nejlépe upoutat pozornost potenciálních nakupujících. Přečtěte si našich 10 tipů pro zdokonalení vaší marketingové strategie, které jsme vypracovali ve spolupráci s odborníky z reklamních agentur. Čtěte více: Jak plánovat a řídit rozpočet na marketing?

1. Nepřesyťte smysly nakupujících

Zlaté pravidlo „méně znamená někdy více“ platí taktéž v případě dekorování prodejního stánku, ať už na tržnici nebo samostatně stojícího. Speciálně v případě starších lidí se vyplatí minimalizovat nadbytečné rozptýlení smyslů a zamezit tak nesoustředěnosti nakupujícího. Jestliže používáte pro oslovení klientely hudbu, vůně či zvuky, dbejte na to, ať jsou vždy uklidňující a příjemné.

2. Aktivujte zrcadlové neurony u svých zákazníků

Viděli jste někdy někoho, jak se praštil kladivem do prstu namísto do hřebíku? Co to s vámi udělalo? Jistě to nebyl příjemný pocit. Aktivace zrcadlových neuronů nastává vždy, když pozorujete něčí činnost – například pití piva, uždibování z cukrové vaty či konzumování párku v rohlíku. Využijte toho a aktivujte takto mozek u kolemjdoucích. Nejlépe v tomto případě reaguje na podněty ženský mozek, dochází u něj k bouřlivější reakci, doplnil MUDr. Jiří KarásekFNKV. Čtěte více: Jak najít svůj tržní koutek?

3. Loučení s penězi není příjemná věc pro nikoho

Při vyplácení peněz nazpátek buďte maximálně přívětiví a zdvořilí. Pokud váš prodejní stánek stojí na tržišti, kde jsou desítky dalších prodejců, snažte se svým přátelským přístupem od ostatních odlišit. Co třeba nabídnout jako rozloučení nějaký dobrý bonbon? Nakupující se k vám příště rád vrátí, i taková drobnost mnohdy pomůže.

Potřebujete poradit? Nevíte si s něčím rady? Zeptejte se, redakce zajistí odpověď.
Tlačítko: Nový dotaz

4. Přistupujte rozumně k barvám stánku

Důležité je dbát zejména na souhru barev a jejich výraznost a jasnost. Stánek a materiály v něm musí splňovat náležitosti tzv. corporation identity. V praxi to znamená, že by vše mělo být ve firemních barvách – stánek, prodejci, poutače i materiály na propagaci, uvedl Martin Kasal, majitel reklamní agentury Iwpnet.

5. Mějte ostré hrany stánku skryté, pokud je to možné

Jestliže kolemjdoucí vidí nezabroušené okraje dřevěného stánku, ale i jeho nezakryté hrany, automaticky to v jeho mozku spouští obrannou reakci. To je ovšem to poslední, čeho chce prodávající dosáhnout. Zaoblené rohy a hrany člověka zklidňují, takže se může soustředit na vystavené produkty. V žádném případě produkty neumisťujte tak, aby je zákazníci clonili vlastním tělem. Snažte se o umístění do výšky očí, upozornil Vít Khaml, z reklamní společnosti Třizebry.CZ, výška očí je velice důležitý faktor, podívejte se na umisťování produktů v nákupních centrech. Lukrativní produkty jsou vždy ve výšce očí, ty levnější jsou buď nízko a nebo tak vysoko, že pro ně nedosáhnete, upřesnil Khaml.

6. Nebojte se pronikavých sloganů

Čeština je velice bohatý jazyk, správným a občas i nesprávným využitím jazyka můžete oslovit potenciálního klienta a získat jeho pozornost. Chytlavý slogan, na který si klient vzpomene i několik dní po akci, je nejlepší vizitkou prodejce. Snažte se minimalizovat počet slov ve sloganu, nikoliv jeho obsahovou podstatu. Občas i nesprávné užití jazyka může být srozumitelné. Nutné je zohlednit věkovou skupinu a geografickou lokaci, na kterou slogan směřujete. Mezi typickými českými důchodci sloganem: „All For Baby“ díru neuděláte. Maximálně v nich vzbudíte dojem, že máte vše pro báby, sdělil serveru Podnikatel.cz Khaml.

7. Využijte grafiky a zvolte přiměřeně velké logo

Pokud je to možné, použijte takový grafický symbol, který nemá víc jak pět elementů. Mozek může okamžitě zpracovat logo sestavené z pěti a méně prvků. Pokud je to ale více, je do hry zapojen také mentální poznávací proces, což pro mozek znamená vyvinutí mnohem většího úsilí a energie na to, aby zvládl přijmout tak „velkou“ vstupní informaci. Čtěte více: Jak na stánkový prodej a mobilní provozovny? Čtěte podrobného průvodce

8. Udržujte váš stánek čistý

Toto nařízení nevychází pouze z hygienických předpisů, který musí každý prodejce podle zákona splňovat. Vžijte se do role zákazníka. Koupili byste si vy sami sice tu nejlepší klobásu ve městě, ovšem u stánku, který je zanesený prachem? Totéž platí pro širší okolí přenosné provozovny.

9. Stánek mějte řádně označený, nebývá to pravidlem

Na označení stánku a pojízdné prodejny jsou kladeny stejné nároky jako na ostatní provozovny, a to včetně povinnosti vyvěšení informace o plánovaném uzavření stánku díky její definici v zákoně. Provozovnám se věnuje § 17 živnostenského zákona č. 455/1991 Sb., následně o ni mluví ještě § 7 obchodního zákoníku č. 513/1991 Sb. Na stánek vždy doporučujeme dát také údaje o kompetentní osobě, která o produktu / výrobku ví co nejvíce. Poradí uskladnění, recept, zpracování, historii apod., podotkla Monika Dušková ze společnosti Farmářské trhy, o.s.

10. V případě, že prodáváte potraviny, nabídněte je k ochutnání

Dobrou zkušenost máme s ochutnávkami výrobků. Zákazníci se tak spojí chutě s obalem a rádi nakoupí najisto, upozornila Dušková. Na trhy si nakupující vyčleňují leckdy i celé dopoledne, a tak mají čas na porovnávání, ochutnávky a degustace. Mnoho vám toho nesní, vyberte tedy takový produkt, který vaše podnikání nejlépe reprezentuje, a ten jim s úsměvem předložte.

Foto: Isifa.com

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).