Hlavní navigace

3 rady, jak se vydat na cestu k větší kreativitě ve vlastním byznyse

21. 9. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Vyhněte se stereotypům a rutině v myšlení a vpusťte do svého byznysu svěží vánek kreativity. Na příkladu těch, kterým se to povedlo a vyplatilo, vám ukážeme, jak na to. Na úvod stačí nebát se originality.

Kreativita zdaleka nehraje svou roli jen v umění, ale má důležité místo také v byznysu. Originalita v přístupu ke službě, kterou firma či živnostník poskytuje, nebo k produktu, který vyrábí, může zásadně rozhodnout o podnikatelském úspěchu. Zvlášť, když se umí dobře využít.

Odlišnost a unikátnost

Server Podnikatel.cz se nedávno zabýval tím, co může podnikateli pomoci ke zviditelnění v médiích a čím může média zaujmout. Jedním z doporučení bylo „nebýt šedá myš”. Platí to však nejen ve vztahu k osobě podnikatele nebo ředitele, ale také pro chování celé firmy. To serveru Podnikatel.cz potvrdili odborníci z oblasti PR služeb. Zajímavé je vše, co firmu odlišuje od konkurence, uvedla Jana Voňavková, výkonná ředitelka společnosti Stance Communications. Tomáš Zdechovský, jednatel společnosti Commservis.com přitom potvrdil, že unikátnost je to, na co média slyší. A to nejen média, ale v mnoha případech také spotřebitel. Čtěte více: 6 rad, jak svým podnikatelským příběhem zaujmout média

Firmy, které to vědí, si také stále častěji ke svému byznysu zvou umělce či známé osobnosti a díky nim dokážou své podnikání posunout dál, vytvořit něco originálního, na čem pak staví svůj marketing. A to i proto, že člověk zvenku není zatížený určitou profesní slepotou, dokáže vidět věci nově, jinak, překvapivě, bez předsudků a zajetých stereotypů, kterým se často lidé, jež jsou uvnitř, už těžko brání. Dokáže na sebe strhnout pozornost nových spotřebitelů, kteří by se jinak možná o službu nebo produkt firmy ani nezajímali. Dokáže důrazněji vstoupit do diskuzí a veřejného prostoru, radikálně firmu odlišit od konkurence. Ale také může do samotné firmy vnést pocit, že se „něco děje” a vzbudit v zaměstnancích nové nadšení, chuť a respekt.

" Studie George Landa ukázala, že jsme od přírody kreativní, ale jak rosteme, učíme se být nekreativní," tvrdí koučka Linda Naiman. Vrozená kreativita se proto podle ní dá rozvinout a trénovat.

Ale příklady táhnou, takže právě na nich server Podnikatel.cz stopoval naznačené principy, a to – pro inspiraci – tentokrát bez ohledu na to, jak je konkrétní firma velká.

Kreativita bez ohledu na obor a velikost

Mobilní operátor Vodafone se již několik let od konkurence odlišuje hravostí, se kterou přistupuje k reklamě. Naposledy přizval ke spolupráci animátory ze studia Animation People, kteří vodafonské reklamy tvoří velmi náročnou plastelínovou animací. Reklama tak vzniká vlastně úplně stejně jako krátký animovaný film a animátoři na ní pracují tradiční technologií loutkového filmu. A reklamu si lidé přeposílají mailem, mají v ní své oblíbené scény (třeba jako byla ta, jak chameleoni v hospodě pijí zelenou jazykem).

Chirurgické nástroje jsou velmi specializovaný produkt, který primárně zajímá pouze odborníky. Jenže společnost Beznoska se rozhodla ke spolupráci s mladou designérkou Annou Kozovou, která pro ni navrhla designovou sadu chirurgických nástrojů. Protože sama vidí za designem hlavně dokonalou funkčnost, podřídila své vize potřebné funkcionalitě (to, že bezvadně nastuduje, jak se nástroje využívají, její práce předpokládala), ale zároveň jim dodala přesah. Navíc se firmě tímto tahem podařilo dostat své produkty do designových časopisů a vůbec do širší debaty o produktovém designu.

Anna Geislerová je herečka, která se prosadila také svým přístupem k módě. Stala se osobností, která nechybí na módních přehlídkách ani v módních časopisech, nosí domácí módní značky. Není divu, že ji módní firma pietro filipi přizvala ke spolupráci a Anna Geislerová pro ni vytvořila vlastní kolekci na podzim a zimu 2010 – Aňa for pietro with love. Zároveň se stala tváří kampaně společnosti na letošní podzim a zimu. V pietro filipi vyhmátli potenciál umělkyně a v lokálním rozměru navázali na to, co se například už dávno naučil mezinárodní oděvní řetězec H & M. Ten přizval ke spolupráci například Madonnu, Soniu Rykiel a letos aktuálně značku Lanvin. Čtěte více: Malé módní značky vyženou nudu a nevkus z šatníku

Kreativní přístup může také dát vzniknout samotnému produktu a být bází už prvotního podnikatelského záměru. To je případ projektu Trash Made, kolekce originálních šperků, módních a bytových doplňků vyrobených z recyklovaných materiálů. Projekt funguje pod hlavičkou Rema Systému, kolektivního systému pro organizaci sběru, třídění, nakládání a recyklaci odpadů elektrických a elektronických zařízení. Kromě Rema Systému a chráněných dílen stojí za projektem především umělkyně – opět designérka Anna Kozová, výtvarnice Linda Čihařová a konceptualistka Jana Krovová. Vznikly designové produkty jako hodiny z pevných disků z počítačových pamětí a slaboproudých drátů, prsten ze stříbra a trnu tlačítek z telefonní budky nebo třeba náušnice z elektrických kondenzátorů. Možná právě tímto způsobem lze spotřebitele naučit o možnostech recyklace víc než papírovou osvětou a také je pro ni více a vtipněji nadchnout.

Zkusmo lze tedy formulovat 3 rady, jak se vydat na cestu k větší kreativitě ve vlastním byznyse asi takto:

  1. vědomě překonávat stereotypy, osvědčená řešení, zaběhnutou rutinu, neopisovat od konkurence, vyhýbat se myšlenkovým klišé
  2. přemýšlet i o na první pohled bláznivých nápadech, které přijdou v kanceláři, ve vaně, na golfu, kdekoliv
  3. pozitivně se dívat do budoucna, být vždy krok před ostatními, radovat se z nápadů, nebát se originality a vybočení z řady

I tímto směrem se mohou ubírat inovace, bez kterých se dlouhodobě se vyvíjející a prosperující firma ve 21. století těžko obejde. Kreativita a vůbec schopnost upřednostňovat kreativní řešení je také jednou z velmi důležitých vlastností leadera.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).