Hlavní navigace

5 důvodů, proč mít HTTPS i na webu, kde nic neprodáváte

13. 2. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dali jste si novoroční předsevzetí a už ho úspěšně vytěsnili? Zkuste si dát nové týkající se vašeho firemního webu. Nasaďte v roce 2018 konečně HTTPS.

Nemusíte vědět vůbec nic o šifrování a bezpečnosti. Stačí vědět, že HTTPS znamená zelený zámeček v prohlížeči. Pokud chcete problematiku pochopit více do hloubky, přečtěte si článek Proč a jak přejít na https.

V tomto článku se podívejte na 5 důvodů, proč HTTPS na váš web konečně nasadit:

Vaše image

Image je na nic, ale pokud chcete, aby byl váš web, potažmo vaše firma, vnímána jako seriózní, měli byste návštěvníkům webu dát na vědomí, že se staráte i o jejich bezpečnost. Zelený zámeček vnímá stále více lidí jako potvrzení bezpečnosti stránek.

A trend je jasný, vše směřuje k tomu, že HTTPS bude standard.

Prohlížeče vaše návštěvníky straší už dnes a bude hůř

Dnešní moderní prohlížeče začínají pomalu, ale jistě přitvrzovat ve varování návštěvníků při návštěvě stránek bez HTTPS. Momentálně budou na návštěvníky vašich stránek “křičet” v okamžiku, kdy na nich máte přihlašovací formulář nebo platbu. Naživo se můžete podívat v prohlížeči Firefox nebo Chrome na stránku http://blog.cz/prihlaseni - dostanete tam toto upozornění:

Chrome

Chrome na stránce bez https

Chrome detailní informace

Firefox

Firefox na stránce bez https

Firefox detailní informace

I kdyby vám podobná varování odradila jen 1 % návštěvníků, je to zbytečné. A nikdy nevíte, kolik u vás mohl zrovna ten jeden odrazený zákazník utratit peněz.

A pokud si říkáte, že vás se to netýká, že nemáte na webu žádné přihlašování ani placení, tak POZOR: Google minulý týden oznámil, že jeho prohlížeč Chrome bude od verze 68, která vyjde v červenci letošního roku, jako nebezpečné označovat všechny stránky na HTTP! Jinými slovy, pokud nenasadíte HTTPS do července, budete mít vážný problém.

Že se k Chrome velice rychle přidá i Firefox, je myslím nad slunce jasné.

Nic to nestojí

Neuspějete ani s argumentem, že je to pro váš malinkatý web zbytečné vyhazování peněz. Je pravda, že certifikát může stát hodně peněz, ale pokud neprovozujete banku nebo velký e-shop, udělá vám úplně stejnou službu i certifikát zdarma. Získáte ho u certifikačních autorit Let’s Encrypt. A že je to dostatečné a funkční řešení, vidíte třeba i tady u nás na Podnikateli – máme certifikát Let’s Encrypt.

Požádejte svého webhostera, aby vám certifikát nasadil, a nenechte si vnutit žádnou drahou variantu. Část webhosterů nabízí zapnutí Let’s Encrypt zcela zdarma, část za drobný poplatek v řádu nízkých desetikorun měsíčně. 

Pokud to váš webhoster neumí nebo nechce umět, porozhlédněte se po jiném. Schválně si dejte do Googlu „Let’s Encrypt“ a mezi prvními výsledky uvidíte nabídky hostingu s certifikátem zdarma.

Nezapomeňte požadovat přesměrování starých URL na HTTP na nová na HTTPS – pro zkušeného správce serveru je to práce na 2 minuty. Pokud byste adresy nepřesměrovali, pravděpodobně se propadnete ve vyhledávačích.

Rychlost stránek

Vedlejším efektem nasazení HTTPS je i zrychlení webu. Nejvíce se to projeví hlavně tam, kde je na webu hodně unikátních obrázků nebo jiných objektů. K zrychlení totiž dojde díky tomu, že HTTPS komunikace probíhá trochu jinak a sdružuje více požadavků na server do jednoho. Nejlépe je to pochopitelné na této ukázce, kde je na stránce 360 unikátních obrázků a vy si můžete zkoušet rychlost načtení stránky na HTTP a pak na HTTPS.

Vyhledávače mají rády HTTPS

Googlu i Seznamu jde o spokojenost jejich uživatelů a nemají žádný důvod posílat lidi na weby, které jsou nebezpečné nebo méně bezpečné než jiné. Pokud budou ve výsledcích hledání dva podobné weby a jen jeden z nich bude mít HTTPS, který myslíte, že bude ve výpise výš?

Daně x

Schválně si zkuste do vyhledávače zadat nějaké slovo z vašeho oboru a podívejte se, kolik výsledků bude na HTTPS a kolik ne. Je myslím prakticky jisté, že většina vaší konkurence bude na HTTPS.

Pouhé nasazení HTTPS vám nezajistí posun ve vyhledávání o deset příček, ale malé plus za něj dostanete. A i kdyby ne, bude vás hřát pocit, že máte web v souladu s trendy a v budoucnu vás nemile nepřekvapí třeba to, že nějaký prohlížeč či vyhledávač začne lidi od návštěvy vašeho webu odrazovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).