Hlavní navigace

Design není umění, je to marketingový nástroj. Už jste to pochopili?

24. 6. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Špatně se prodávají nejen ošklivé věci, ale i ty působící zastarale. Design výrobku je dnes důležitý dokonce i ve strojírenství a podobných oborech.

Umění zaujmout na dnešním globálním trhu musí zvládat každý výrobce nebo obchodník, který chce uspět v obrovské konkurenci. A je jedno, zda se profiluje na poli B2B nebo B2C. Během dvou let trvajícího programu Design pro konkurenceschopnost státní agentury CzechTrade si to uvědomilo dalších 82 firem, kterým v jejich snaze prosadit se pomohly finance ze strukturálních fondů Evropské unie. Design už není důležitý jen pro výrobce interiérových doplňků nebo techniky, ale ve své průmyslové podobě se stal klíčovou záležitostí ve všech oborech. Svědčí o tom i fakt, že v posledních dvou letech program prospěl hlavně firmám z oboru strojírenství. Ty vyčerpaly 39 % veškerých dotačních prostředků. Pár dní před koncem programu už je možné konstatovat, že 99 % všech doporučení a návrhů designérů bylo využito. Některé výrobky už jsou na trhu, další ve fázích prototypů a připravuje se jejich výroba. A firmy, které koncepční a systematickou práci na designu produktů nepodcenily, si spolupráci s designéry nemohou vynachválit.

Další podnikatelé a zástupci firem se o výhodách spolupráce s designéry informovali na seminářích. Na nich se pořadatelé snaží vysvětlit hlavně rozdíl mezi designem a průmyslovým designem. Ten druhý by měl být vnímán jako součást komplexního brandingu. Podle zjištění CzechTradu se situace lepší a čeští výrobci jsou stále otevřenější. Velká část z nich ale o průmyslovém designu neustále pochybuje, a když se pro něj rozhodne, tak jen na zkoušku. To je ale nevhodný přístup. Průmyslový design se stejně jako reklama nemůže zkoušet, ale musí se dělat. V opačném případě by šlo jen o plýtvání energií a penězi. Snažíme se průmyslový design komunikovat tak, aby bylo pochopeno, že nejde o umění. Design a design management jsou marketingové nástroje. Firmy se někdy ptají, proč dělat design, když vyrábí přístroje a zařízení určené pro uzavřené prostory. Tady je nutno vysvětlit, že primární funkce průmyslového designu není estetická. Designér řeší i věci týkající se z velké části materiálu, technologií a užívání, vysvětluje vedoucí programu Zuzana Sedmerová.

Příkladem může být firma vyrábějící zařízení pro odsolování sirovátky. Ta si důležitost designu uvědomila až po neúspěchu na jednom odborném veletrhu. Její zařízení jde sice technologicky vpřed, ale obal zůstával stejný a mezi konkurencí v oboru firma neobstála. Návštěvníci kolem jejího stánku procházeli s tím, že jen prezentuje několik let jedno a to samé zařízení, což není pravda. Je proto potřeba přistoupit ke spolupráci s designérem a zákazníkům na první pohled sdělit, že zařízení prošlo inovací a je technicky a technologicky vyspělejší. To, že je výrobek stále lepší, musí sám dávat vizuálně najevo.

Už jste četli? 5 šílených byznys nápadů, které vás mohou inspirovat

Design pro konkurenceschopnost

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Jedním z těch, kteří pochopili, že pouze technickými parametry se na veletrzích nebo v obchodech zaujmout nedá, je Dan Pilát, majitel společnosti Intrea Piko vyrábějící dětská odrážedla a koloběžky. Díky spolupráci se špičkovými designéry se tato firma patřící do kategorie malých podniků prosadila na čtyřech desítkách zahraničních trhů. Já jsem původem stavař a ve škole mě naučili spolupracovat s architekty. Mám díky tomu reálnou zkušenost, že když stavíte dům ve spolupráci s architektem, tak ho postavíte s lepším výsledkem a vyšší hodnotou. Proto nám ve firmě nejprve přišlo dobré začít spolupracovat s designéry a mít výrobek, který na trhu prodáme za víc peněz, komentuje Dan PilátTeď, pár let po zahájení spolupráce, ale zjistil, že je to hlavně otázka konkurenceschopnosti, nejen lepšího výdělku. Úspěšná firma prodává až 70 000 kusů výrobků za rok, což motivuje další firmy k tomu, aby ji začaly kopírovat. Někdy se jen inspirují, ale jindy jsou to podle Dana Piláta skuteční „kopíráci“, kteří vidí příležitost byznysu a parazitují. V Intrea Piko pochopili, že designér znamená velkou konkurenční výhodu. Pokud by s ním nespolupracovali, mohli by zapadnout, jít dolů s prodejem a možná i úplně zaniknout. Proto je designér naprosto nedílnou součástí týmu

Program Design pro konkurenceschopnost je tedy postaven na myšlence, že české výrobky musí být nejen funkční a kvalitní, ale musí mít také atraktivní a promyšlený design, aby mohly konkurovat na trzích. Zájemci si mohou vybrat ze zhruba 150 českých i zahraničních designérů podle svého zaměření. Je ale samozřejmě nutné počítat s tím, že v začátcích může dojít ke střetům. Je proto potřeba, aby si firmy hledaly takové designéry, kteří chápou význam průmyslového designu a snaží se pracovat tak, aby byli pro firmu přínosem. 

Dobrý designér nikdy nesmí zbytečně prodražovat výrobu a navrhovat zbytečnosti. Naopak musí respektovat cílovou skupinu firmy a musí vědět, pro koho firma své výrobky vyrábí. Z toho důvodu je také důležité, aby ve firmách působili design manažeři. Ti jsou jakousi spojnicí dvou na první pohled nekompatibilních světů. Na druhou stranu není třeba se příliš obávat. Designér často firmě pomůže i se změnou materiálu a přispěje díky svým řešením například ke snížení nákladů na logistiku nebo skladování. Konzultujeme s naším designérem velmi často nejrůznější potřeby. Ukázalo se, že je nejen designérem, ale i schopným konstruktérem. Doufám, že budeme spolupracovat i na dalších projektech, komentuje svou zkušenost Jaroslav Veselý, jednatel společnosti Projekt Media.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

S designéry spolupracujte koncepčně

Design je důležitým marketingovým nástrojem, který může pomoci zvýšit hodnotu značky, ušetřit náklady nebo zefektivnit prodejnost výrobků. Dobrý design rozhoduje o důvěryhodnosti firmy, buduje emocionální vazbu se zákazníkem a často ovlivňuje jeho rozhodování o nákupu. Řídit design znamená chránit hodnotu vaší firmy. Investice do designu mohou eliminovat rizika, vysvětluje Michal Richtr, odborný konzultant v oblasti corporate identity designu ve společnosti Design & Prosperita. Spolupráce s designérem sice nezaručí úspěšnost, ale zvyšuje šance na ni. Vliv designu na ekonomický výkon firmy ostatně dokládají i některé zahraniční studie. Firmy, které zvýšily a zintenzivnily své aktivity v oblasti designu, dosáhly vzrůstu hrubých příjmů o zhruba 40 % než ty, které své design aktivity nezměnily nebo snížily. Firmy, které zaměstnávají nebo spolupracují s designéry, exportují v průměru 34 % svého obratu. Ty, které nevyužívají design jako konkurenční výhodu, exportují v průměru jen 18 %. Toto například zjistila dánská National Agency for Enterprise and Housing.

Další české firmy si finančně podporovanou spolupráci s designéry budou moci vyzkoušet pravděpodobně od září tohoto roku, kdy má odstartovat program Design pro konkurenceschopnost II. Agentura CzechTrade zájemcům tentokrát poskytne až 75 000 korun s tím, že se firma bude muset na financování podílet minimálně ze 30 %. Prostředky se budou čerpat ve dvou fázích. Nejprve půjde o podporu vypracování analýzy, která bude končit skicami a základními návrhy. V další fázi, pokud se firma rozhodne design zkusit, bude podporována výroba 3D modelů, interaktivní prototyping a dozor designéra při výrobě prototypu. Konkrétní podmínky navazujícího projektu budou po jeho schválení zveřejněny na webu agentury.

Než ale o tomto programu začnete přemýšlet, musíte si být výhodami designu jisti. Podnikatelé často chybují v tom, že si najímají designera pouze jednorázově nebo že s ním špatně spolupracují, špatně například definují zadání, nemají ujasněné cíle. S designem je potřeba pracovat systematicky a vědomě, ne nahodile. A taky bude potřeba počítat s tím, že to nebude zadarmo. CzechTrade tu není od toho, aby všechno platil a vedl podnikatele za ruku. On je tu od toho, aby inspiroval a poradil. Finanční příspěvek považujte jen za závdavek na odstranění obav. My dostali 30 000 korun, což nám umožnilo zbavit se strachu a udělat první krok. Pak jsme utratili další statisíce, ale vyplatilo se. Hodně lidí má strach udělat první krok a ukázat se světu. Připravují se tím ale o úspěch, říká podnikatel Dan Pilát.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).