Hlavní navigace

Jak se připravit na další rok plný nejistoty? 7 tipů, kudy úspěšně vykročit

30. 12. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Rok 2020 byl rokem učení, kdy musel ze své komfortní zóny vypadnout i ten, kdo se tomu zatím zuby nehty bránil. Jak tedy pravou nohou vykročit do roku příštího?

Nejdříve trocha rekapitulace. Bráno podle říjnového průzkumu výzkumné agentury Ipsos, až 83 % tuzemských firem pocítilo v roce 2020 negativní dopad koronavirové pandemie a souvisejícího dění. Vzorkem pro průzkum bylo přitom 132 firem ve velikosti do 250 zaměstnanců. Potýkají se s výpadkem zaměstnanců, s poklesem poptávky, omezeními ze strany státu a mají potíže s cash flow.

Podle poradenské společnosti KPMG mají v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie největší problémy ti, kteří pracují v odvětvích nejvíce zasažených epidemií, jako je turismus, hotelnictví a gastronomie, případně lidé, kteří měli potíže již dřív. Nejčastěji jsou to podnikatelé a živnostníci, ale také dělnické profese.

Všechno není špatné, rýsují se také přínosy

Podle dalšího zjištění KPMG z května 2020 považují lidé postup digitalizace a zlepšení vztahů v rodině za kladné změny, které epidemie zároveň přinesla. Mezi pozitivy se objevuje i tvrzení, že budou zaměstnavatelé vstřícnější k práci z domova, lidé budou víc času trávit v přírodě a díky online komunikaci budou víc v kontaktu se svými blízkými.

I firmy z průzkumu Ipsos při reflexi roku 2020 vidí některá pozitiva. Nejčastěji zástupci firem uvádějí, že přeskupili své hodnoty a uvědomili si, co je opravdu důležité. Vyzdvihují zrychlení digitalizace, rozšíření práce na dálku nebo kvitují to, že dojde k pročištění trhu.

Jaký bude rok 2021? Jsou vidět i paradoxy

Výsledkem budou ve firmách například změny v plánovaných investicích. Nejvíce to podle Ipsos odnesou rozpočty na PR a marketing. Ale také na HR a rozvoj zaměstnanců. A to paradoxně přesto, že většina z oslovených firem deklaruje, jak je pro ně i nyní důležité téma udržitelnosti (kam lidé bezesporu patří) a výpadek zaměstnanců je pro ně jednou z největších aktuálních bolestí. Zároveň také skoro polovina respondentů i nyní přišla s novými produkty či službami nebo se na to chystá. Firmy přitom také čeká celá řada změn v oblasti mezd, pojištění či zákoníku práce. 

Těžko pochybovat o tom, že se výhledově nijak nesníží míra nejistoty, s níž je třeba v podnikání počítat. Byznys prochází změnou a asi jen ti největší idealisté ještě věří v něco jako návrat do předkoronavirového „normálu“. Na co teď tedy v podnikání vsadit, a to i v osobním vývoji? 

1. Mít v době nejistoty silný záměr

Narostla míra nejistoty a nepředvídatelnosti a o to podstatnější je mít v podnikání silný záměr, opřený o čitelné hodnoty a ve firemním prostředí i o zdravou firemní kulturu. Neboli vědět „co“ a „proč“ a získat pro to zápal zaměstnanců, spolupracovníků, dodavatelů i podporu a zájem zákaznic a zákazníků. A to i s pomocí otevřené komunikace bez lží a tajností.

2. Řešit výzvy místo problémů

U silného záměru, kterému důvěřují všichni, kdo se na jeho realizaci podílejí, a který přikládá pod kotel každodenní motivace, je také možné energičtěji hledat cesty, jak ho realizovat. Jestli dobrodružný rok 2020 něco přinesl a ten následující v tom bude pokračovat, určitě je to nutnost kreativně a s fantazií hledat v podnikání nové způsoby realizace projektů, vystoupit poměrně radikálně z komfortní zóny a permanentně experimentovat a testovat, co skutečně je i ve změněných podmínkách možné a udržitelné. Problémy jsou ve skutečnosti výzvami.

tip_podnikatel_skoleni_ucto_28.1.

3. Vědět, co je důležité, a tak nemrhat zdroji

Není od věci ujasnit si, co je opravdu důležité a co má podnikatel či podnikatelka ve svých rukou, nebo na to mají alespoň vliv, a na to se soustředit. Je to přínosné i proto, že to v konečném důsledku vede k větší efektivitě, k úspoře času, peněz, energie, zkrátka k úspoře široké škály cenných zdrojů. Šetří to nervy a zvyšuje účinnost lidského konání. Je to tak také živná půda pro to, aby mohl silný záměr krystalizovat a bylo možné ho realizovat.

4. Opustit tunelové vidění

Bariérou, která brání orientovat se v nastalých situacích, v jejich komplexnosti a zároveň vyhmátnout to podstatné a podle toho reagovat, je tunelové vidění. Vyplatí se tedy záměrně kultivovat opačnou schopnost – nahlížet na situace, které je třeba v podnikání řešit, z různých perspektiv, úhlů pohledu. Dá se to naučit a užitečnou pomůckou pro to je například metoda šesti klobouků psychologa a kognitivního vědce Edwarda de Bono. Nebo přerámování – tedy snaha vidět věc i jinak, z jiné perspektivy; poloplnou sklenici místo poloprázdné, výzvu místo problému, učení místo neúspěchu, příležitost místo krize, přínosy namísto ztrát. Je to způsob, jak také podpořit vlastní schopnost adaptovat se v měnících se podmínkách, které nyní často připomínají tekuté písky.

5. Přísahat na houževnatost

Houževnatost, neboli vytrvalost, je vlastnost, bez které asi není možné se v podnikání obejít. Těžko bez ní jde realizovat náročnější cíle, které předpokládají jistou, občas dost velkou, míru sebezapření, sebepřekonání. Loňský rok poskytl spoustu příležitostí si vlastní houževnatost otestovat, zapracovat na ní. A i ten další zřejmě přinese další možnosti, jak ji rozvíjet. A to je pozitivní, protože bez překonávání překážek se nelze nic nového naučit. Odvaha je poslední lidský zdroj, připomíná navíc Gianfranco Calligarich v románu Poslední léto ve městě.

6. Jít do akce

„Cobykdybyismus“ se překvapivě nevyhýbá ani podnikatelskému prostředí a je dobrým prostředkem k odkládání i zbavování se zodpovědnosti. Mít základní plán a věci v podnikání promyšlené, poznat, co je možné na sebe bez paralyzujících obav naložit a co ne, je určitě nezbytné, ale čeho je moc, toho je příliš. Navíc detailně propracované dlouhodobé plány teď zřejmě budou brát za své ještě častěji než dřív. Akce je to, co dělá zásadní rozdíl mezi myšlenkou a realitou. Co by, kdyby – byla lepší doba, víc peněz, snazší cestování, děti starší…? Strach vypadá různě, třeba jako nekonečné výmluvy, které zrazují před akcí.

7. Vsadit na odolný životní styl

Změny v podnikání i v prostředí, v němž se se svým byznysem podnikatelky a podnikatelé pohybují, se také často zároveň dotýkají jejich individuálního životního stylu, nejen stylu, jakým podnikají. Upravit si životní styl i styl podnikání tak, aby byl méně závislý na okolnostech, byl odolný vůči nenadálým změnám a dostatečně flexibilní, aby šlo na změny pružně reagovat, je lepší strategie, než sám sebe opakovaně vytáčet lpěním na něčem, co ve změněných podmínkách zkrátka není možné podniknout nebo udržet. A co dál se odnaučit nebo si osvojit? Více o tom také v článku 10 tipů na to, co se v podnikání odnaučit, abyste nešli z kola ven.

Anketa

Rok 2020 byl pro mě z pohledu legislativních změn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).