Hlavní navigace

Mějte uživatelsky přívětivý web aneb Myslete hlavně na uživatele

Jana Langerová

O uživatelsky přívětivém neboli user-friendly webu se hodně mluví. Co si pod tím však představit a na co si dát pozor?

Doba čtení: 7 minut

Uživatelsky přívětivý web je velmi důležitý, protože uživatel, který je při procházení webu nucen k přemýšlení, musí na jeho načítání dlouho čekat nebo nenajde hned to, co hledal, web opustí. 

Ke klíčovým vlastnostem uživatelsky přívětivého webu tedy patří rychlost webu, přehlednost a také responzivita. Uživatelsky přívětivý web neznamená jenom příjemnou grafiku a bezproblémový průchod webem k místu, na kterém uskuteční zákazník svoji „akci“. Znamená to i vzbudit u klienta požadovaný druh emocí, vytvořit pro něj zážitek, dodává Lucie Studená, Web & UX Designer ze společnosti Conceptweb. 

Návštěvník webu by neměl být rušen designem webu – nemělo by se tedy stávat, aby jej z prohlížení vyrušovala agresivní reklama, přílišné množství pop-up oken nebo nutnost vyplňovat e-mail, než se zorientuje na stránce. U user-friendly webu se nesmí návštěvník zejména nikdy ztratit, měl by bezpečně poznat, že je na webu, který hledal, a neměl by být zahlcen informacemi, které nejsou důležité, doplňuje Vít Kašpar, project manager z digitální agentury Benefico. Řešením je, aby měl uživatel jasně stanovené kroky, které má na webu provádět. Toho můžete docílit například jednoznačným prolinkováním, nižším počtem možností, kam pokračovat, nebo jasnou navigací.

Častým problémem webových prezentací je jejich složitost. Je nutné si uvědomit, že na web míří dva typy návštěvníků: noví uživatelé a opakovaní návštěvníci. Oba typy mají jiné potřeby. Pro ty, kteří jsou tam poprvé, je klíčové najít rychle základní informace a web by jim měl umožnit najít tyto informace co nejrychleji, tedy bez proklikávání ve složité struktuře několika úrovní podstránek. Opakovaní návštěvníci většinou hledají zcela konkrétní informace a mají zájem o podrobnosti. V ideálním případě by pak na home page měli bez hledání najít přímý odkaz na stránku nebo sekci webu, kde jsou uvedené detaily ke konkrétnímu tématu, vysvětluje Roman Kučera, marketingový odborník agentury Lesensky.cz.

Webdesignerka Tereza Trtíková zdůrazňuje dále základy přívětivosti: Dostatečně velké písmo (nebo možnost změny velikosti), čitelný font, rozumně vyvážená základní paleta použitých barev a dobře strukturovaná navigace.

O tom, co vše je třeba udělat pro spokojeného zákazníka internetového obchodu, si můžete přečíst v našem článku Zákaznická zkušenost nezačíná příchodem zákazníka na web a nekončí pouze nákupem

Pozor na obsah

Obsah webu je také velmi důležitou součástí uživatelsky přívětivého webu, která by se neměla podceňovat. Tvůrci webů musí myslet na to, že uživatel potřebuje webem provést, ale každý má jiné potřeby. Někdo se chce začíst, jiný jen rychle něco zjistit. Musí proto vymýšlet a měřit, jak se kde uživatel chová a jak ho dovést ke kýženému cíli. Někdy uživatel potřebuje rychle pochopit, kde, jak a co kupuje, někdy naopak kouká na videa, čte si recenze a rozhoduje se, popisuje Pavel Fuchs z designového a technologického studia manGoweb. Obsah by měl tedy respektovat rozdělení na základní informace, které získá uživatel bez dlouhého pročítání, a podrobnosti, které jsou zpracované do větších detailů.

Nezapomínejte na to, že čím více psaného textu, tím je větší odpor k jeho čtení. Na to upozorňuje i Martina Žilková, Content Strategist & Ideamaker z Conceptwebu: Výzva současných copywriterů je dostat co nejjednoznačnější informaci do co nejméně textu. Lidé na webu nečtou, obsah pouze skenují očima. A jakmile je nutíme číst, odchází jinam. V tomto ohledu pomůže jak zvýrazňování klíčových částí textu pomocí tučného písma, tak také stručnost. Jako podstatnou vnímám odpověď na otázku “Opravdu to potřebuje návštěvník znát?” Pokud je odpověď záporná, tak je informace na webu zbytečná a může uvolnit místo pro důležitější, shrnuje Vít Kašpar.

O obsahu na webu a hlavně v e-shopech nejen podle modelu STDC strategie jsme psali v článku Vytvářejte online obsah podle marketingového guru Avinashe Kaushika

Trendy? Hlavně responzibilní obsah

Naprostou povinností při současných trendech je responzivní web, protože návštěvníci chodí na stránky z mnoha různých mobilních zařízení. Pokud si nemohou obsah pohodlně prohlédnout z tabletu či mobilu, pravděpodobně už se nikdy nevrátí. A počet návštěv z mobilních zařízení už ve většině segmentů překonal magickou hranici 50 %, dodává Tereza Trtíková. Z toho důvodu někteří tvůrci webů propagují princip mobile first (mobil první), kdy je nejdříve navržen web, jak bude vypadat na mobilu, a následně se navrhuje design pro displej notebooku či počítače.

Roman Kučera přitom vysvětluje, že přizpůsobit design a obsah stránek pro mobilní zařízení není jen záležitost technické realizace a programování. Největší roli zde hraje návrh uživatelského prostředí, které musí být šité na míru jiné velikosti displeje, poměru stran, čitelnosti textu a snadnosti klikání na tlačítka nebo odkazy prstem, dodává. Vít Kašpar v této souvislosti upozorňuje na omezení zoomování na mobilních telefonech, které bývá častou chybou: V některých případech se zapomíná na návštěvníky staršího věku, kteří mají sem tam potřebu si text přiblížit. Tím dochází k vytvoření bariéry a v některých případech až k znemožnění použití webu.

Přečíst si více o důležitosti responzivního webu můžete také v článku s názvem Jak vyjít vstříc mobilnímu zákazníkovi? Kašlete na aplikace, zaměřte se na web 

Co se týče dalších trendů, tak populární jsou takzvané jednostránkové, tedy one-page weby, které jsou jednoduché, obsahují méně textu a podstatné informace jsou tak jasně viditelné. Na těchto stránkách často bývají také animace načítání obsahu, jeho postupné zobrazování a další podobné efekty. Teď se na webech “nosí” minimalizmus a používají se unikátní grafické nebo typografické prvky, dodává Lucia Studená.

Jak přívětivost testovat?

V dnešní době existuje mnoho možností, jak otestovat přívětivost webu. Jednou z nich je například, A/B testování pomocí Google Analytics nebo můžete jít přímo za lidmi a získat od nich cennou zpětnou vazbu. Nejlépe uděláte, když si s někým sednete na oběd, otevřete před ním notebook, mlčíte a koukáte mu přes rameno. Najde vás? Pochopí, co děláte? Je namotivovaný udělat akci, co po něm chcete? Zvládne to a má z toho dobrý pocit?, vysvětluje Pavel Fuchs. S tím souhlasí také Tereza Trtíková: Jedna taková hodinová „focus group“ vám může hodně otevřít oči. Nejspíš totiž zjistíte, že se návštěvníci na vašem webu chovají trochu jinak, než jste si představovali vy, dodává.  

Další možností jsou takzvané heatmapy. Jedná se o nástroje, které snímají a zaznamenávají pohyb uživatelů po webu, a výstupem jsou pozice, kde klikají, kam scrollují nebo jak pohybují kurzorem myši. Na základě těchto údajů je možné určit problémové části webu, zjistit, zda-li návštěvníci neklikají jinde, než se očekává, nebo jestli se dokonce na tlačítko dovedou trefit. S těmito informacemi se dá dále pracovat a web optimalizovat, popisuje Kašpar. 

S heatmapami můžete pracovat například v nástroji Smartlook, který dokáže každou návštěvu webu zaznamenat formou videa, a to včetně pohybu kurzoru myši v reálném čase. Následně je tak možné sledovat chování uživatelů webu jako celku i chování uživatelů na konkrétní stránce. Kromě informace, na co klikli, je vidět, co četli, kde se zastavili, kde bloudili a odkud a proč z webu odešli, popisuje Kučera. Chování návštěvníků webu můžete navíc sledovat na různých zařízeních, tedy včetně těch mobilních. 

Kdy se uchýlit k redesignu webu?

Kvůli vývoji technologií i přístupu ke grafickému designu je životnost webu okolo pěti let. Kromě toho je potřeba myslet na to, že webová prezentace je současně výkladní skříní firmy nebo instituce. Pokud se podíváme na web očima zákazníka, měli bychom velmi rychle rozpoznat, zda je reprezentativní vizitkou značky, produktů, služeb i hodnot, dodává Kučera.

Důvodem pro redesign webu je, že web neplní svůj úkol, tedy když se na něm uživatelé neorientují, je ošklivý a nereprezentuje. Mezi další aspekty patří, pokud se dlouho načítá, má technologické problémy, nedají se do něj nasadit nové funkce nebo nebudí žádanou emoci. Nejjednoznačnějším signálem pak bývá vysoká bounce rate, tedy míra okamžitého opuštění stránek. Na tom se samozřejmě podílí více složek než jenom uživatelská přívětivost webu, ale jakmile je vysoký podíl uživatelů, kteří web okamžitě opustí, něco to samozřejmě vypovídá, shrnuje Žilková.

Při úpravách webu si dejte pozor na 5 hříchů, kvůli kterým shoří váš web v internetovém pekle. Najdete mezi nimi například informace o velké datové náročnosti nebo o házení klacků pod nohy robotům vyhledávačům. 

Někdy se může stát, že web generuje vysokou návštěvnost, ale návštěvníci nevyužívají služeb společnosti nebo nekupují její produkty. Tento fakt je možné odhalit měřením a následně určit příčiny a jejich řešení. V některých případech stačí upravit obsah, drobně upravit rozložení a informace nebo změnit marketingové sdělení, skrze které návštěvníci web navštěvují. U každého webu je to různé a vždy je potřeba se nad naměřenými hodnotami dostatečně zamyslet, uzavírá Vít Kašpar.