Hlavní navigace

Mladá maminka si otevřela neobyčejné hračkářství a našla nový smysl života

30. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Někdy mohou člověka k podnikání inspirovat vlastní děti. Přesně to se stalo mladé mamince z Prahy a už rok je z ní majitelka hračkářství.

Mateřství může prospívat i byznysu. Důkazem toho je mladá maminka Adéla Husáková Kantůrková, která s podnikáním začala až po narození své dcery. Nechtěla jí pořizovat běžné hračky dovážené z asijských zemí. Hledala pro ni české hračky, ale zjistila, že se nedají snadno sehnat. Pak ale v jednom obchodě narazila na plastový parník od Výrobního družstva Směr. Hračku, kterou zná několik generací českých dětí. To, že se ještě vůbec vyrábí, v ní probudilo zvědavost a touhu dostat se k dalším podobným kouskům. Zjistila jsem, že Výrobní družstvo Směr stále existuje a dělají toho víc než jen ten parník. Při mateřské jsem měla dost času procházet internetové stránky a postupně jsem přišla na to, že hezkých českých hraček je celá řada, dostat se k nim ale vyžaduje doslova mravenčí úsilí. A tak mě napadlo vytvořit místo, kde by se daly koupit pěkně pohromadě, a usnadnit tak dalším rodičům práci, říká Adéla Husáková Kantůrková. Založila proto e-shop a společně s kamarádkou ze školy se dohodla i na otevření kamenné prodejny, kde by si lidé hračky mohli taky osahat a vyzkoušet. Všechno se odehrálo velmi rychle a vlastně jen s pár korunami v kapse.

Za pomoc kamarádky s obchodním a podnikatelským duchem proto byla ráda. Jenže dva měsíce po otevření obchodu dala kamarádka přednost kariéře v zahraničí a firmě se z Nizozemska věnovala stále méně. Mladá podnikatelka bez zkušeností zůstala na skoro všechno sama. Prodávala v obchodě, chodila s balíky na poštu a zajišťovala chod e-shopu a především jednala s obchodními partnery. Přesto se jí podařilo kritický start ustát a nedávno hračkářství Hugo chodí bos oslavilo první narozeniny.

Hračkářství plné nostalgie a hlavně kvality

Ilustrační obrázek.
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Adéla Husáková Kantůrková zapózovala s lodí, která stojí na samém začátku jejího podnikání. 

Hračkářství Hugo chodí bos nabízí unikátní kolekce klasických českých hraček. V policích najdete legendy v podobě dřevěných kostek, nafukovacích zvířátek, látkových panenek, plechových autíček, papírových kufříků i pozapomenutých společenských her. České hračky mají velkou tradici, která se ale v posledních letech ztrácela pod silnou vrstvou prachu. Drtila ji barevná plastová konkurence z Asie a svůj vliv na to měla i malá propagace českých značek. Naše řemeslná výroba je poctivá a kvalitní, ale u nás leckdy skoro neviditelná. Řekli byste, že se ještě vyrábí plechové berušky na klíček? Je to pořád živý produkt, ale u nás ho skoro neseženete. Berušky a další klasické české hračky jsou přitom k dostání ve světě. Jsou tam považovány za luxusní zboží a lidé si jich váží. Například v Austrálii utratí za naše hračky víc než za automobily Škoda, komentuje Adéla Husáková Kantůrková.

Zároveň jsou v jejím obchodě k dostání hračky od mladých českých designérů a ilustrátorů. Nabízím jen hračky, které jsou od začátku až do konce vyráběné v České republice, jsou vyrobené z kvalitních materiálů šetrných k životnímu prostředí, mají potřebné certifikáty a k tomu jsou hezké, zábavné a zároveň děti podporují v jejich vývoji. Proto jsem osobně navštívila každého výrobce, říká začínající podnikatelka. Nabídku doplňují dětské knihy a v malé míře i oblečení. Ne všechno, co u nás vzniká, je ale dostatečně kvalitní. Některé hračky nebo knihy Adéla Husáková Kantůrková kvůli jejich nízké kvalitě nebo chybějící certifikaci musela odmítnout. Už si to může dovolit, protože o její obchod je zájem a zejména malí výrobci, kteří by se těžko prosazovali, se jí s jejich zbožím nabízí sami.

Objevování nových hraček, které by v obchodě zaplnily pulty, tedy není nic složitého. Problém toho, že se české hračky tak špatně prosazují, je prý někde jinde. Povedlo se mi domluvit spolupráci i s velkými a tradičními výrobci, kteří mají dlouhou historii. Některé z těchto podniků totiž pořád fungují po staru. Neumí marketing a internetový obchod jim nic neříká. I proto často na moji nabídku spolupráce kývli. Chtěla bych výrobce začít propojovat a třeba je i inspirovat k inovacím. S některými z nich už nové hračky vyvíjíme, popisuje Adéla Husáková Kantůrková.

Škála nabízených značek je u Huga rozmanitá a cílí nejen na děti. Řada lidí chodí do obchodu z čisté nostalgie a není výjimkou, že si hračky kupují sami pro sebe i senioři. Pán si přijde koupit kovový traktůrek s valníkem, protože si s ním hrával v dětství. Jednoduše jsme s Hugem vyplnili díru na trhu. Nechtěla bych ale své podnikání stavět jen na retru. Mám ráda i nové hračky a hlavně kvalitu. Ta se pozná jednoduše na dětech. Hračka nemusí hrát, svítit a hýbat se. I obyčejná dřevěná skládačka nebo látková panenka mohou mít své kouzlo a duši. Jestli ji mají, to odhalí děti. Pokud hračce nechybí, rády po ní sáhnou, vysvětluje Adéla Husáková Kantůrková.

Jen prodejem hraček ale Adéliny plány nekončí. Ráda by je i navrhovala, chce mít například dřevěné kostky s vlastním motivem a inovovat grafiku Tivoli, hry původem z Krušných hor, která vznikla už v 17. století. V zásobě má i další nápady, ale především se chce zasloužit o to, aby se udrželi zaběhnutí výrobci, kteří dnes trochu pokulhávají za dobou. Jsem ráda, že mohu podpořit tuzemské výrobce, bylo by mi líto, kdyby některá z těch firem zanikla. Když se podaří oživit takový unikát, jakým je třeba dřevěný slon na kolečkách od Ladislava Sutnara, je to nádhera. Ta hračka vznikla už v roce 1920 a je ceněným sběratelským kouskem. Teď se začala znovu vyrábět a doufám, že ji brzy nabídnu i u nás v Hugovi, dodává majitelka hračkářství. Některé hračky, které se z našeho trhu vytratily, se ze světa znovu vrací do České republiky. Typickým příkladem je třeba plastová kasička v podobě muchomůrky.

V byznysu je Adéla Husáková Kantůrková sice začátečníkem a jako o podnikatelce o sobě mluvit nechce, z rozjezdu firmy je ale nadšená. Aktuálně hledá manažera, se zkušenostmi s nastavováním a řízením běžných procesů, aby se každodenní práce zefektivnila a zjednodušila a ona se tak mohla více věnovat kreativní práci, která dělá Huga tak jedinečným. Měl by to být člověk, který se už nepotřebuje orientovat na čísla na výplatní pásce a anglické názvy pozic, ale osoba, která pomůže Hugovi vyrůst v projekt s mezinárodními ambicemi, říká začínající podnikatelka a dodává: Dalo mi to nový smysl života. Doufám, že se hračkářství bude dařit a mně se podaří dotáhnout do konce všechny plány a představy. Jako bonus navíc pracuju v krásném inspirativním prostředí podporujícím fantazii, ve kterém se potkávám s pozitivně naladěnými a nadšenými lidmi. Co si víc přát.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).