Hlavní navigace

Mobilní nákupy i zelená vlna. Takové budou trendy v internetovém nakupování

Jana Langerová

Nejnovější trendy v e-commerce vedou obchody k zavádění nových technologií a také obchodních praktik, o kterých se předpokládá, že jim zlepší online prodej.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Online nákupy jsou stále oblíbenější, přesouvají se od počítačů k mobilům a je s nimi spojeno také využívání moderních technologií. 

Vše přes mobil

Nárůst mobilních nákupů patří mezi důležité trendy elektronického obchodování. Podle údajů uvedených v článku Finances Online se tržby z mobilního obchodu do konce roku 2021 zvýší o 15 % a mobilní prodej bude představovat až 73 % veškerých on-line prodejů. Roste totiž počet lidí, kteří mobilní telefony používají a mají je jako běžnou součást každodenního života. Za růstem stojí také fakt, že jsou stále bezpečnější mobilní platby a lidé jim tak důvěřují. Proces placení je jednodušší a existuje i více způsobů placení. Proto je dnes už samozřejmostí mít internetové obchody i webové stránky obecně přizpůsobené pro mobilní zařízení. 

S nárůstem používání mobilních zařízení souvisí také trend spojený se sociálními sítěmi. Ty se v dnešní době snaží udržet si své fanoušky a nenechat je z ní odejít a provést tak nákup přímo u nich. Proto se objevují nákupy přímo na sociálních sítích, jako například na Instagramu nebo Snapchatu. „Z pohledu maloobchodníků je prodej přes sociální média obrovským krokem, který odstraňuje mnoho překážek mezi zákazníky a prodejem. Dnes může člověk koupit něco, co viděl ve svém feedu, jednoduše kliknutím na tlačítko „koupit“,“ shrnuje v článku Timur Y, senior copywriter ze společnosti AliDropship.  

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny

S obchodem experimentuje také video aplikace TikTok, která začala některým uživatelům umožňovat přidávat odkazy na weby do jejich biografie na profilu a nabízet tak tvůrcům možnost snadno poslat své diváky na nákupní webové stránky. Tento krok od TikTok je považován za zvláště významný, protože poskytne značkám příležitost oslovit mladší publikum, které tvoří většinu z 500 milionů globálních uživatelů aplikace, popisuje v článku Gavin Llewellyn.

Na WhatsApp se nedávno objevily katalogy, o kterých jsme psali zde: WhatsApp není jen na posílání zpráv. Brzy přes něj budete moci také prodávat 

Rozšířená realita obchodům nahrává

Rozšířená realita (Augmented Reality, AR) smazává hranice mezi digitálním a fyzickým světem. Kupující si díky ní mohou vyzkoušet produkty, aniž by museli opustit své domovy. Využívá toho například IKEA, která vám umožní „vyzkoušet“, jak vybraný nábytek zapadá přímo do vašeho domova. Před několika lety bylo investování do umělé inteligence drahé, ale s rozvojem strojového učení se stává dostupnější pro více firem. Umělá inteligence tak znamená více personalizovaných služeb a zjednodušenou práci s velkými daty. Čím více údajů o zákaznících můžete shromažďovat, tím vyšší budete mít konverze a zisky. Dříve nemožný marketing 1: 1 se postupně stává realitou. Internetové obchody budou zákazníka znát stejně jako majitel malého obchodu – budou si pamatovat jméno i preference každého návštěvníka, popisuje v článku Lesley Haught, CEO of WebBuildersGuide.com.

S rozšířenou realitou souvisí také trend v podobě prediktivní analýzy, která zahrnuje řadu statistických technik, které analyzují současná a historická data a vytvářejí předpovědi o budoucích událostech. Příkladem je například e-mailová kampaň, kdy prediktivní analýza může předpovědět nejefektivnější čas na odeslání určitých e-mailů vašim zákazníkům tím, že zpracuje důležitá data, jako je míra konverze, míra otevření a míra interakce. Tímto způsobem se můžete v podstatě dozvědět, co zákazníci chtějí a kdy. Tím, že budete proaktivní a dáte zákazníkovi to, co chce, když to chce, dáte jim zase větší hodnotu. Pokud to zahrnete do strojového učení, vaše dovednosti cílení se zlepší, radí na blogu Justin, specialista na digitální marketing a SEO.

Mezi další využití AI patří například zákaznický servis, prodej a marketing, nebo cenotvorba. Praktické využití představují také chatboti využívající toho, že se mnoho zákazníků chce před nákupem na něco zeptat. K jejich výhodám patří, že mohou fungovat nepřetržitě a poskytnout rychlou odpověď na předem stanovené často kladené otázky. Chatbot může zákazníkům sdělit informace o způsobech platby, záruce doručení, pracovní době a podobně a shromažďovat zpětnou vazbu od klientů, vyjmenovává Timur Y.

Vedou videa i hlasové vyhledávání

On-line nákupy jsou spojeny především s mladšími spotřebiteli, kteří preferují vizuální obsah před dlouhými texty a popisy. Podle průzkumu chce až 50 % spotřebitelů sledovat video při nákupu osobní elektroniky, domácích spotřebičů, softwaru a nástrojů, pro 27 % respondentů totéž platí při nákupu drogerie a u oblečení a kosmetiky jde o 35 %. Videa vždy poskytují lepší přehled o jakémkoli produktu než text – dokážou produkt lépe prezentovat a ukázat. To však neznamená, že byste měli ignorovat textový popis – ideální je kombinace obojího a využít můžete také videoreklamy, kterou můžete snadno promovat na sociálních sítích.  

O hlasovém vyhledávání se poslední dobou hodně mluví a díky rozvoji Siri, Alexy a dalších asistentů se stává stále oblíbenější. Pro lidi se totiž jedná o pohodlnou možnost, kdy pouze nadiktují svůj požadavek. Mezi oblíbené produkty, které kupující hlasu nakupují, patří domácí potřeby, potraviny a nízkonákladová elektronika. Pro obchody je to složitější v tom, že zde nejsou zapojeny žádné vizuální prvky a je potřeba pracovat s dlouhými klíčovými slovy.  Například pokud máte produkt červenou pohovku, můžete místo klíčového slova „červená pohovka“ použít „červená pohovka do obývacího pokoje“, „červená pohovka s polštáři“, vysvětlují na webu společnosti Kreo Web.  

Nejen o hlasovém vyhledávání najdete více v článku SEO v roce 2020? Žádné zásadní novinky se neočekávají 

Dejte zákazníkům na výběr

V dnešní době je místo po standardních produktech poptávka po originálním zboží, které si zákazníci mohou přizpůsobit podle sebe. Chtějí tak mít tričko nebo například notebook s osobním designem, barvou, potiskem a podobně. Ačkoliv jsou takové alternativy ke standardním nabídkám obvykle dražší, lidé jsou připraveni si za ně připlatit. Navíc s moderními nástroji například v podobě konfigurátorů je navrhování vlastního produktu hračkou. Vše, co musíte udělat, je nahrát obrázek a udělat několik kliknutí. 

Přizpůsobené nabídky jsou zároveň skvělým způsobem, jak vybudovat loajalitu zákazníků. Osoba, která strávila 15 minut přípravou perfektního trička, s větší pravděpodobností uskuteční tento nákup, doplňuje Timur Y. Další výhodou zpřístupnění takové funkce je, že získáte údaje o tom, co se vašim zákazníkům líbí. Pomocí těchto údajů pak můžete cílit na své zákazníky zobrazováním podobných produktů prostřednictvím online reklam. 

O tom, že zákazníci chtějí mít možnost výběru, jsme psali zde: Není počet objednávek podle vašich představ? Je na čase vylepšit nákupní cestu

WT100_Podcasty Dan Tržil3

Buďte na zelené vlně

Také v oblasti e-commerce je důležitá šetrnost k životnímu prostředí a ovlivňuje tak online prodeje. Podle Jenny Chang se očekává, že značky projdou zelenou vlnou a mnoho spotřebitelů připouští, že jsou při rozhodování o nákupu ovlivněni environmentálními obavami. Podle článku na repricerexpres až 87 % spotřebitelů souhlasilo s tím, že je pravděpodobnější, že si koupí produkt od značky, která nabídla sociální nebo environmentální výhody – což společnostem dává další důvod, proč zbarvit zeleně.

Většina spotřebitelů si je nyní mnohem více vědoma svého dopadu na životní prostředí a chtějí podpořit podniky, které se snaží snižovat uhlíkové stopy. Některé značky se například snaží snížit odpad z přepravy pomocí recyklovaných nebo biologicky rozložitelných materiálů. Prodejci tak musí posílit v oblasti dodržování postupů šetrných k životnímu prostředí. Společnosti to mohou udělat tak, že zajistí, že získávají produkty pouze od fair-trade organizací, dodává závěrem Jenny Chang.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).