Hlavní navigace

Neopomíjejte jarní výzdobu obchodů a výloh. Zvýšíte tím prodej

13. 3. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: http://www.isifa.com
Malé obchody často sází jen na předvánoční výzdobu. Investice do dekorace a najmutí si aranžéra se ale na tržbách může hodně projevit i teď na jaře.

Výloha prodává. To je stará, ale dodnes platná pravda. Vkusně upravená výloha nejen láká zákazníky, ale taky lecos vypovídá o majiteli obchodu a službách, které se uvnitř dají očekávat. Obchodníci se snaží zaujmout hlavně před Vánocemi, které jsou pro ně z hlediska tržeb nejdůležitějším obdobím roku. Pozornost výlohám a výzdobě obchodů je ale dobré věnovat i před Velikonocemi a teď na jaře.

Výzdobu dnes řeší především velké obchodní řetězce. Malé firmy a provozovny na ni velký důraz nekladou. Jako hlavní důvod úvádějí finance. Poptávka po klasických aranžérských pracích všeobecně klesá. Když už někdo chce výzdobu, je to hlavně před Vánocemi, které jsou komerční záležitostí. Velikonoční výzdoba dělá jen atmosféru prodeje, takže rozdíly mezi touto a vánoční jsou velké, ať už jde o rozsah nebo nákladnost, komentuje aktuální situaci soukromý aranžér Jan Lupač

Velikonoční a jarní výzdoba ale nevyžaduje tak velké investice jako ta předvánoční. Podle Michala Jirouška, předsedy Sdružení aranžérů České republiky by obchodníci měli dát důraz hlavně na jednoduchá řešení: Každoročními trendy jsou svěží barvy a květinová výzdoba doplněná textilními nebo přírodními materiály. Ukazatelem kvality výzdoby není luxus, ale především zpracování detailů, nápaditost a způsob prezentace zboží.

Základní pravidla pro úpravu nejen výlohy

1. Blížící se jaro vyžaduje čistotu, svěžest a přirozenost. Výkladní skříň by proto měla být především čistá. Neumytá výloha a prach v ní usazený ubýrá na dojmu vystaveného zboží. Obchodník by se měl zajímat také o čistotu chodníku před vstupem do obchodu i výlohou. Zákazníka od prohlédnutí si nabídky spolehlivě odradí povalující se nedopalky cigaret, papírky nebo psí exkrementy.

2. Výkladní skříň by měla být barevně sladěná. Dekorace k danému tématu musí ladit s výběrem vystaveného zboží. V dnešní době lze koupit velké množství vkusných dekorací, ale nejvíce závisí právě na tom, jak se umístí do prostoru. I krásná, ale špatně umístěná dekorace, může zákazníka odradit. Naopak kreativně aranžovaná a neobvyklá dekorace může pro obchod vyznít velmi příznivě, doplňuje aranžér Jan Lupač.

3. Stejné prvky dekorace, které jsou ve výloze, by se měly objevit i v prostoru samotné prodejny. Není vhodné dekorovat jen výkladní skříně. Ty se pak stávají přeplněnými, zákazník v nich ztrácí přehled a často takové míjí bez povšimnutí. I tady platí, všeho s mírou.

4. Důležité je plánování termínů výzdoby. Stále více lidí kritizuje zejména předvánoční výzdobu velkých řetězců, které mají ve výlohách ozdoby a umělý sníh už v září. V případě jarní a velikonoční dekorace je její umístění vhodné zhruba dva až tři týdny před Velikonocemi. Profesionální aranžéři také radí, aby tématická výzdoba zmizela z výkladních skříní a obchodů nejdéle do týdne po ukončení svátků. Pokud je obchodníkovi líto dekoraci ihned odstranit, může ji jen trochu pozměnit. V současné době může velikonoční kraslice a pomlázky nahradit typicky jarními motivy, například květinami, motýlky a podobně, radí aranžér Jan Lupač.

5. Investice do dekorací a služeb aranžérů se může zdát nákladná, ale je nutné si uvědomit, že výzdoba se většinou nepoužívá jednorázově. Dá se použít ještě v následujících sezónách a pouze doplňovat o současné trendy. Chytří manažeři proto oslovují aranžéry a designéry, kteří dokáží obyčejný nákup proměnit v zážitek. Pěkně upravené a obměňované výkladní skříně a dekorace v obchodech se promítají na zvýšení tržeb. Navíc se spokojený zákazník do obchodu dříve vrací, komentuje Michal Jiroušek předseda Sdružení aranžérů České republiky.

Role in-store marketingu stále roste

In-store marketing není ničím novým. Nezastupitelnou roli měl za bývalého režimu, kdy nebyla tolik rozšířená reklama. Obchodníci se bez něho ale neobejdou ani dnes. Inzerce v televizi nebo tištěných médiích v silném konkurenčním prostředí nestačí. Takzvaný in-store marketing zahrnuje veškeré propagační aktivity firem a výrobků kdekoli v obchodě. Upoutávky se mohou objevovat nejen ve výlohách, ale i na stěnách, na podlaze nebo přímo v regálech a na propagačních stojanech.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Jarní a velikonoční výzdoba obchodů by měla být čistá a svěží. 

In-store marketing má zákazníka stimulovat k impulsivnímu nákupu. To znamená, že si pod vlivem reklamy koupí i zboží, pro které původně do obchodu vůbec nepřišel. Obchodníci musí počítat s tím, že pro konkrétní produkt se zákazník z 75% rozhoduje až přímo na prodejní ploše obchodu. Význam a investice do in-store marketingu neustále narůstají. Je totiž efektivní, dobře měřitelný a hlavně působí na nakupující v „momentě pravdy“, tedy v okamžiku, kdy se mohou podle reklamních informací rozhodovat a pořizovat propagované produkty, říká Daniel Jesenský, viceprezident světové asociace POPAI.

Průzkum České marketingové společnosti navíc potvrzuje, že na rozdíl od televizní reklamy a billboardů, kterými jsou zákazníci dlouhodobě přesycení, in-store marketing vnímají pozitivně, jako pomocníka a zdroj informací ve správný čas, na správném místě. Češi nejlépe hodnotí reklamu v místě prodeje, 58% populace tvrdí, že si jí všimne a 31% podle ní nakupuje, dodává Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnost

Tip pro vás

Pokud majitel obchodu nemá finance na investování do nákladné výzdoby, může se obrátit na mladé a začínající aranžéry. V České republice vyučuje tříletý učební obor aranžér 22 středních odborných škol. Jejich studenti musí už při přijímacím řízení prokázat výtvarný talent a během studia se účastní odborných soutěží. Není proto od věci, obrátit se se žádostí o pomoc právě na mladé studenty. Zmíněné školy, kde se aranžérství učí, zaštiťuje Sdružení aranžérů České republiky.

skoleni_15_4

Je také možné oslovit místní výtvarné kroužky, základní nebo umělecké školy. Například barvení kraslic je součástí učebních osnov. Škola může s podnikatelem navázat oboustranně výhodnou spolupráci. Obchodník při ní získá zdarma netradiční výzdobu, škola zase může veřejně prezentovat práce svých žáků. V tomto případě navíc obchod získá i reklamu, protože výtvory dětí si přijdou prohlédnout jejich rodiče a další členové rodiny, kteří by jinak o obchod vůbec nemuseli mít zájem.

Zkušené a profesionální aranžéry lze najít také v databázi živnostníků serveru Podnikatel.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).