Hlavní navigace

Pořízení pražské Opencard je otrava, DPP nezvládl komunikaci

4. 9. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 244086
Ačkoliv si nekupuji roční kupón na pražskou městskou hromadnou dopravu a Opencard tedy pro mne pro příští rok ještě není povinná, vydala jsem se vyzkoušet, jak podání žádostí o kartu probíhá.

Pražanům, kteří stojí fronty na svou Opencard, musí heslo, pod kterým jí město Praha propaguje, připadat spíše jako výsměch: Opencard. Karta pro vaše pohodlí.

Žádost: Papíry, papíry, papíry

Svoji první tramvajenku jsem si pořídila asi před 15 lety, když jsem začala dojíždět na střední školu. Mezitím se průkazky změnily, k termínovaným kuponům zavedl Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) kupony klouzavé, modernizoval některé dopravní prostředky. Klientskému přístupu k cestujícím s tramvajenkou se ale nenaučil.

Prvním překvapením klienta pražského Dopravního podniku je asi fakt, že ho Dopravní podnik o změně neinformuje a že všechny informace si musí zjišťovat sám z médií, internetu, případně nesměle přibývajících plakátů v metru. Dalším překvapením je, že musí znovu vyplňovat formuláře, znovu hlásit svoje základní údaje jako je jméno, příjmení a trvalé bydliště, znovu poskytovat průkazovou fotografii.

Patřím mezi ty, kteří denně pracují s internetem, proto bych za nejjednodušší způsob považovala elektronické podání žádosti s připojenou fotografií například ve formátu .jpg. To nelze. Je však možné stáhnout si žádost v elektronické podobě, vyplnit ji v počítači a vytisknout. Žádost pak je nutné odevzdat osobně. Případně někoho k tomuto úkonu zplnomocnit.

Fronta: Proč i stávající klienti?

Na Opencard se stojí fronty a ty se s koncem prázdnin prodloužily. Přesto, že od září přijímají žádosti navíc i některé pobočky Městské knihovny. Čtěte více: Na Opencard, která nahradí v Praze roční kupony na MHD, se pořád stojí fronty

Ještě o prázdninách mne odradila fronta asi deseti lidí v Dopravním podniku Na Bojišti. V září jsem se tedy vydala do Městské knihovny na Mariánském náměstí. Podle slečen s tričkem Opencard, které rozdávaly formuláře a rady příchozím, byla stávající fronta tak na hodinu. Je to zatím nejkratší fronta, jaká tu byla, ujišťovaly optimisticky a mávaly rukou někam na druhý konec foyer, kam prý normálně fronta vede.

Co si myslíte o Opencard a obdobných městských kartách?

Ve štrůdlu lidí jsem se dala do řeči s paní stojící přede mnou. Nechápu, proč takové papírování i pro ty, co mají tramvajenku, kroutila hlavou. Ani ona nechápala, proč nelze žádost podat po internetu. A kdybychom si alespoň mohli být jistí, že za dva roky zase karty nezruší, přidává se s povzdechem další čekající zájemkyně o novou kartu.

Se zájmem sleduji, jak další žena zaskočí personál otázkou na kontaktní čipovou kartu (běžně se vydává bezkontaktní, kontaktní si však musí pořídit ten, kdo s ní chce obsluhovat online aplikace nebo na ní nahrát certifikáty, běžně např. elektronický podpis). Zaměstnankyně knihovny ani neví, jestli už lze o kontaktní karty žádat a jen krčí rameny. Faktem ale je, že podobné dotazy by asi měly zodpovídat dotyčné dvě slečny a nemá cenu jimi zdržovat frontu.

Fronta na podání žádosti o Opencard – Městská knihovna, Mariánské náměstí, 3.9. v 10.45 ho­din:

Opencard fronta I

Raději poštou

Po 90 minutách ve frontě na mne přišla řada. Všechno mám připravené, takže mě zaměstnankyně knihovny odbaví asi za tři minuty. Stačí při tom ještě s kolegou vyřešit, kdy mu vydá stravenky, a kolegyni informovat, že kódy, které na žádosti lepí, jim nestačí dodávat a do večera snad vydrží – ke cti jí slouží, že s omluvou pro mne. Nicméně o číslo občanského průkazu mne asi za dvě hodiny od podání formuláře žádá e-mailem, neboť si ho nepoznamenala. (Stejně rychle mi mimochodem přišla e-mailem nabídka k přihlášení do mailové konference Městské knihovny. Je tedy vidět, že se v knihovně se žádostí promptně něco děje.) Hotovou kartu si raději nechávám poslat poštou. Mám ji prý čekat asi (orientačně) za 14 dní. Kdybych chtěla kontaktní, tak asi za měsíc.

Fronta na podání žádosti o Opencard – Městská knihovna, Mariánské náměstí, 3.9. ve 12.00 hodin:

Opencard fronta II

Super multifunkční karta?

Opencard je v poslední době častým námětem hovorů Pražanů. Bude to nějaká super multifunkční karta, sděluje v metru jedna studentka druhé, která o Opencard evidentně ještě vůbec nic neví – aby ano, když Dopravní podnik spustil akci o prázdninách, kdy z Prahy prchá, kdo může. Do „super multifunkční” má ale Opencard hodně daleko. Bude platit na městskou hromadnou dopravu, do Městské knihovny, případně na parkování v Praze 1 (proč ne i v dalších parkovacích zónách?). To není nic extra na to, že karty stály Hlavní město Prahu bezmála 100 milionů korun. Pražané jsou teď rukojmí trávící čas ve frontách, aby městští úřadníci mohli konstatovat, že o Opencard je zájem. Zájem o univerzální kartu opencard neklesá. Jen v průběhu pátku si o kartu zažádalo 4183 občanů, celkový počet přijatých žádostí tak od začátku srpna překročil 20 tisíc, popisuje Martin Opatrný, tiskový mluvčí projektu Opencard, v tiskové zprávě z 18. srpna.

Proč?

Business server Podnikatel.cz chtěl znát od tiskového mluvčího projektu Opencard odpovědi na otázky, proč Dopravní podnik neinformuje individuálně svoje stávající klienty o Opencard, proč je nutí opět žádat o něco, co už mají (tramvajenku), proč nelze o kartu žádat elektronickou cestou a co dalšího a v jakých konkrétních termínech budou karty umět. Do uzávěrky článku se však odpovědí nedočkal.

I ten nejmenší podnikatel ví, že o klienty je nutné pečovat. Dopravní podnik hlavního města Prahy to zatím evidentně nepochopil. Praha a její Dopravní podnik spíše dělají všechno pro to, aby cestující s tramvajenkou, tedy předplatitele a své klienty, maximálně odradily, otrávily a naštvaly. Pokud se někdo rozhodoval, jestli koupit roční kupón nebo od ledna natankovat plnou a vyrazit autem do přecpaných pražských ulic, má zřejmě jasno. A autobus jeho volbou pravděpodobně nebude.

Pražská Opencard se zařadila do rodiny světových velkoměst, hlásá další tisková zpráva. Odvolává se například na Londýn. Škoda, že se město respektive Dopravní podnik před zařazením také detailně neporozhlédly, jak je možné obdobné karty získat. Například právě v Londýně je samozřejmostí nejen online objednávka podobné karty, ale také online platby za jízdné. To je zřejmě pro pražský Dopravní podnik, který i platby kartou umožňuje pouze na vybraných pobočkách, hudbou daleké budoucnosti.

Liberec

Na Opencard pro Prahu spolupracuje společnost Haguess, a.s. Ta byla partnerem projektu městských karet, City Card, také před dvěma lety v Liberci. Podle internetových stránek města se však zdá, že projekt v tichosti zašel na úbytě. Tiskový mluvčí města Martin Korych sdělil serveru Podnikatel.cz, že aktuálně nemůže k projektu poskytnout relevantní informace z důvodu dovolené zodpovědného projektového manažera. Slíbil zároveň dodat informace hned, jak to bude možné.

Aktualizace 9.9.2008: Projekt v Liberci funguje plně v souladu se Strategií, která byla pro tento projekt schválena pro rok 2007 – 2010, napsal serveru Podnikatel.cz Martin Korych. Důkazem úspěchu projektu je nejen nadpoloviční penetrace území Liberce kartami, ale i využití karty ve službách u subjektů veřejné správy i u komerčních subjektů. Know-how z libereckého modelu městské karty jsou využity i v jiných krajských městech a v hlavním městě Praze, dodává mluvčí. Město Liberec od projektu podle něj očekávalo především zvýšení komfortu využívání městem zajišťovaných služeb. Proto první aplikací bylo využití Liberecké městské karty v MHD v Liberci, upřesňuje. Město investovalo do projektu 11 milionů korun na Kartové centrum. Další 4 miliony stála podle Korycha výroba 48 tisíc karet, které byly distribuovány zdarma. Provozní náklady související s projektem Liberecké městské karty jsou plně hrazeny vydavatelem karet a město neplatí ani korunu, dodává tiskový mluvčí.

Karty v dalších českých městech

Možnost objednat si čipovou elektronickou kartu, tzv. Městskou kartu, na městskou hromadnou dopravu online mají například cestující v Hradci Králové. Zájemce vyplní na internetových stránkách Dopravního podniku města Hradec Králové žádanku, nahraje fotografii a údaje odešle. Následně se mu na obrazovce zobrazí pokyny k provedení platby (poplatek za kartu je v Hradci Králové 150 korun). Dopravní podnik pak zákazníkovi e-mailem zašle zprávu, že je jeho karta připravená a může si jí vyzvednout v zákaznickém centru. Kartu mu Dopravní podnik vydá na základě kontroly údajů a fotografie podle občanského průkazu.

Naopak podobný způsob jako v Praze – tedy osobní podání vytištěné a vyplněné žádosti o kartu – zvolil Dopravní podnik Mladá Boleslav. Cestující ale čipovou kartu využijí kromě mladoboleslavské městské hromadné dopravy také na linkách ČSAD Semily, ČSAD Liberec, ČSAD Jablonec nad Nisou, ČSAD Česká Lípa a Transcentrum bus.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).