Hlavní navigace

Vydržel zájem o obytné vozy a karavany i po covidu? Názory půjčoven se různí

16. 8. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Karavany a obytné vozy v poslední době získávají na popularitě. Jak se daří jejich půjčovnám a s čím se musejí potýkat?

Obliba takzvaného karavaningu během covidu vzrostla, protože se jednalo o bezpečnou volbu cestování. Jak jsme již psali, v rámci něj bylo možné využívat například kempů tak, aby člověk nepřišel téměř s nikým do kontaktu a mohl se spolehnout na vlastní kuchyň i toaletu. V té době si mnoho lidí karavany nebo obytné vozy zakoupilo a půjčovnám tak ubyli zákazníci.

Jak se půjčovnám daří?

V Centru Karavanů A Odpočinku byly termíny přes hlavní sezónu 2022 na 98 % obsazeny a podle Jana Rypela se pomalu plní i mimosezóna a někteří vracející se zákazníci dělají rezervaci na 2023. Podobně se daří i půjčovně obytných vozů a přívěsů Autopark Kyjov. Klientela se nám vrací a stále máme i nové klienty, kteří si tento druh dovolené chtějí vyzkoušet, říká Tibor Zitterbart.

Pavel Sobotovič z půjčovny Jedemkaravanem.cz v Benešově uvádí, že letošní sezóna nepatří mezi nejsilnější a jsou spíše tak na polovině. Podle něj se zdá, že po covidové době se letos všichni rozhodli odjet k moři, což vnímají tak, že za covidu se nemohlo dobře cestovat a omezení rušila odlety atd. Cíleně se na letošní sezóně také podepsalo extrémní navýšení cen pohonných hmot. V loňské sezóně nebyl problém naftu natankovat kolem 30 Kč/litr, letos se nedostanete pod 45 Kč/litr. To je v případě, že chcete cestovat obytným vozem, zásadní nákladová položka. Týdenní cestování se tak může prodražit až o několik tisíc korun, popisuje Pavel Sobotovič dále.

Poptávka je o něco slabší

Půjčovna obytných vozů a přívěsů Autopark Kyjov je na trhu druhým rokem a oproti loňsku je zde poptávka asi o 25–30 % nižší. V Jedemkaravanem.cz je sice reálně poptávka slabší, ale zatímco v loňském roce byla poptávka silná zejména pro hlavní sezónu (červenec a srpen), letos mají více požadavků a objednávek také na květen, červen, září a říjen. Podle Pavla Sobotoviče nelze přehlédnout také fakt, že velké množství potenciálních zákazníků během loňského období zakoupilo vlastní obytné vozy nebo karavany. Možná ze strachu, že z důvodu covidu to bude na dlouhou dobu jediná možná forma cestování. 

Určitý vliv má také naše lokace, jsme ve Středočeském kraji, a Praha je velmi blízko nás. V Praze je aktuálně neuvěřitelné množství obytných vozů a vzniklo velké množství menších půjčoven nebo je majitelé půjčují sami. Tím se snížil přesah poptávky na půjčovny mimo Prahu, doplňuje. V Centru Karavanů A Odpočinku je pak zájem o pronájem obytných aut ustálený a velké procento tvoří vracející se zákazníci, tedy opakovaný pronájem. V hlavní sezoně bychom pronajali minimálně další tři auta, přiznává Jan Rypel.

Byznysu s karavany se daří. Při jeho nákupu si však dejte pozor na podvodníky Přečtěte si také:

Byznysu s karavany se daří. Při jeho nákupu si však dejte pozor na podvodníky

Zákazníky zajímá cena i poradenství

V Centru Karavanů A Odpočinku mají auta vybavena nadstandardně, takže u nich stačí zákazníkům plavky, platební karta a můžou vyrazit za dobrodružstvím. Víc zákazníků chce teď poradenství, kam jet, případně doporučit zajímavosti, myslí si Jan Rypel. Pavel Sobotovič by neřekl, že jejich zákazníci i ti, kteří si jen volají a ptají se na informace, mají stejná očekávání jako v minulosti. Velmi senzitivní jsou na cenu pronájmu a je to často důvod, proč nakonec od rezervace ustoupí. Celkově je cítit, že drahé energie, drahé pohonné hmoty a celkově výrazný nárůst nákladů vlivem inflace a dalších faktorů ovlivňují rozhodování zákazníků, zda si mohou dovolit pronájem obytného vozu, popisuje s tím, že velká většina těchto majitelů obytných vozů si následně uvědomila, že není snadné obytné auto naplno využívat, a proto se snaží nabídnout svá auta k pronájmu. Oproti loňsku, kdy se řešilo více kempování na divoko (bez možnosti připojit elektrický proud), klienti častěji poptávají klimatizaci. Při cestách do zahraničí taky často řešíme dotazy na poplatky za dálnice v jiných zemích a tak dále, přidává Tibor Zitterbart.

Půjčovné roste, ale ne všude

V Autoparku Kyjov vzhledem k zaváděcím cenám loňského roku jejich ceny vzrostly v průměru asi o 5–10 % a také v Centru Karavanů A Odpočinku na přelomu roků 2021 a 2022 zvedali ceny cca o necelé 3 %. Naopak v Jedemkaravanem.cz pro letošní sezónu, i přesto, že i jim rostou vstupní náklady, snížili pro celou sezónu 2022 ceny v řádu stovek korun/den a výrazně také snížili cenu pro vedlejší sezónu a zimní sezónu. Určitě zvažujeme už teď, jak nastavíme ceny pro příští rok. Prostor k navýšení cen spíše nebude, proto předpokládáme, že ponecháme ceny na stejné úrovni, případně je ještě mírně snížíme, potvrdil serveru Podnikatel.cz Pavel Sobotovič.

Podívejte se na nabídku půjčoven

Problémy na trhu se půjčoven nedotkly

Asociace kempování a karavaningu uvádí, že v prvním pololetí roku 2022 se zvýšil počet vozidel registrovaných jako obytná v Registru silničních vozidel o necelých 2400, a to na 55 855. Jedná se o podstatný nárůst registrací, a to i přesto, že výrobci obytných aut se obecně potýkají s výpadkem dodávek jak základních vozidel, tak i dílů a mnoho obytných vozidel zůstává nedokončených na odstavných plochách. Nedostupnost nových vozidel a dlouhé dodací lhůty, popřípadě vyšší ceny nových vozidel, tak vedly tuzemské zájemce k poohlédnutí se po ojetých vozidlech v zahraničí. Pavel Sobotovič k tomu dodává, že ví, že aktuálně nejsou dodaná auta, která byla objednaná i na začátku roku 2021, ale jich se tento problém netýká.

Přesto podle něj bylo zejména v loňském roce cítit, že trh s obytnými vozy zažívá extrémní boom, ale většina půjčoven plánuje pořízení svých obytných vozů dlouho dopředu a zadává objednávky do výroby s předstihem. Pokud jste v loňském roce chtěli koupit obytné auto, měli jste možnost koupit jen to, co je, nebo objednat a čekat mnoho měsíců na dodání, popisuje. V Centru Karavanů A Odpočinku měli objednáno s dostatečnou rezervou a také v Kyjově v době, kdy tato situace nastala, měli už nakoupeno. Prozatím je naše portfolio stejné, tato situace se nás tedy nedotkla, říká v závěru Tibor Zitterbart.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).