Hlavní navigace

Zedník či truhlář jako nedostatkové zboží. Jak vzkřísit zájem mladých o řemeslo?

Jana Knížková

Sehnat dnes dobrého řemeslníka je nadlidský úkol. Největší poptávka je po zednících, elektrikářích, truhlářích a instalatérech. Jak nadchnout mladé pro řemeslo?

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Řemeslo má zlaté dno. V dnešní době to platí obzvlášť. Výrazný nedostatek řemeslníků se totiž projevuje výrazným růstem ceny řemeslnických prací, které za poslední dva roky podražily v průměru o čtvrtinu. 

Počty nabídek pro kvalifikované řemeslníky například na pracovním portálu Profesia.cz meziročně v některých oborech již od roku 2016 narůstají o velké desítky procent, někdy i násobně. Bohužel množství reakcí na ně vytrvale klesá. Firmy mají většinou velký problém s nízkou úrovní kvalifikace zájemců o nabízená místa. 

Čtěte také: Verbují mladé řemeslníky jako bílé koně, posloužit mají jako odpovědní zástupci

Zájem o řemeslníky ze strany firem je dlouhodobě vysoký. Z pohledu nabídek na našem serveru nejvíce rostl zájem o svářeče, nástrojáře, elektrikáře, automechaniky, zedníky, obecná čísla z celého trhu potvrzují i výrazný nedostatek truhlářů a instalatérů, uvádí Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz

Jak zájem o řemeslo v mladých lidech probudit? 

Jedna z cest je obroda učňovského školství – ať už jde o klasické studium dětí po základní škole nebo rekvalifikace starších zájemců. Díky spolupráci s odbornými školami máme přehled i o tom, v jakých oborech stoupá počet zájemců o studium. Jde především o profese jako automechanik, truhlář, instalatér, elektrikář, kuchař nebo kadeřnice, upřesňuje Michal Novák.

Psali jsme: Přestože se na řemeslné obory hlásí stále víc uchazečů, absolventi odborných škol poptávku stále nestačí pokrýt. Zájem o řemesla ze strany mladých je stále větší. Poptávku to ale nepokryje

Uvažuje se i o znovuzavedení „dílen“ na základních školách, které by mělo zvrátit trend upadání obecných technických dovedností v populaci. Nejde ale jen o to, aby se děti naučily v ruce držet šroubovák nebo pilku, s technologickým pokrokem by se mělo posunout i vnímání tohoto předmětu. 

Wt100_obecný

V této oblasti školám pomáhá také Evropská unie prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který je zaměřen na zlepšení infrastruktury škol a podmínek ve vzdělávání. Program IROP podporuje řadu projektů realizovaných základními, středními a vyššími odbornými školami. Prostředky jsou určené také na budování a modernizaci odborných učeben pro technické a řemeslné obory. Mezi konkrétními příklady můžeme jmenovat digitální 3D laboratoře či virtuální svářecí dílny, říká Helena Miškovičová, ředitelka Sekce administrace programů IROP Centra pro regionální rozvoj ČR.

Čtěte příběh podnikatele, který se pustil do netradičního řemesla, a to dýmkařiny. Varovali ho, že dýmkařina je těžké řemeslo. Nelekl se, učil se a uspěl

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).