Hlavní navigace

Ženy svět byznysu proměňují. Jak pracují podnikatelky – feministky?

24. 8. 2017
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Feminismus se prolíná s podnikáním nejen v teorii, ale hlavně v praxi. Ženy, které se hlásí k feminismu, se v byznysu řídí myšlenkami rovnosti a odpovědnosti.

Podnikatelský feminismus se zabývá tím, jak se feministické hodnoty prosazují skrz byznys, s cílem zlepšit pozici žen ve společnosti. A přinést i sociální změny.

Podnikání je pohledem podnikatelského feminismu chápáno jako udržitelný mechanismus, skrze nějž je možné využít své znalosti a silné stránky, který může vytvářet ekonomickou soběstačnost a well-being žen. Může také přispívat k rovnosti pohlaví a přinášet ekonomické a sociální změny založené právě na etice spolupráce, rovnosti a na vzájemné úctě. Konkrétní ženy pak feministické myšlenky uplatňují ve své podnikatelské praxi.

Feministka? Přesněji humanistka

Michaela Thomas, majitelka společnosti Butterflies & Hurricanes, se k feminismu hrdě hlásí. I když, jak říká, je pro ni překvapivé, jak je názor většiny lidí na feministky ostrý. Ale možná bych o sobě raději řekla, že jsem humanistka, protože mě naprosto stejně zajímají i práva mužů, dětí, gayů, barevných, Romů a tak dále a tak dále, upřesňuje.

Čtěte také: Co uvést do daňového přiznání, pokud jste OSVČ vedlejší po mateřské dovolené?

Sama má studio vedené ženami. Náš produkt – design – je pro nás nástrojem, jak tyto myšlenky dostávat do každodenní práce, vysvětluje, jak se feminismus uplatňuje v jejím podnikání a jak ho ovlivňuje. Objasňuje, že studio využívá ženské talenty, jako je empatie, intuice nebo emoce. A také, protože pracujeme se značkami, snažíme se našim klientům vysvětlovat, že například vysmívat se feminismu nebo na něm sbírat body je společensky nezdravé, a že je třeba mít, jak říkáme, zodpovědnost vůči spotřebiteli, tvrdí s tím, že to obnáší i neživení společenských stereotypů. Víme, že takové stereotypní vnímání a prezentování žen už napáchalo dost zla. Jedním z příkladů je například anorexie u mladých dívek, doplňuje.

Veřejně známou kauzou, do které se její feministické postoje promítly, je „kauza Bernard“. Jasně jsme se vymezili proti tomu, že se značka, pro kterou jsme pracovali, feministkám vysmívá a na tomto, pro nás velmi smutném, insightu vydělává. A tím jsme přišli o klienta, tedy i o profit, prozrazuje pro server Podnikatel.cz. A v této souvislosti vzpomíná i na starší situaci, kdy se studio z pozice podnikatelek vymezilo proti komunikační kampani Komerční banky. Používala totiž komunikaci pro nás za hranou. Hanobila ženy stylizací do ukňouraných manželek, škádlivých milenek a lísajících se zlatokopek. Náš názor jsme komunikovali za studio jak na sociálních sítích, tak tím, že jsme od banky odešli a vedení banky napsali důvody, vysvětluje svůj přístup.

Sebeúcta a přínosná jinakost

Pro koučku Petru Krainovou je osobní prožívání feminismu hlavně o sebeúctě. Vnímám to, co je ženské, jako stejně hodnotné s tím, co je mužské. Nejsme stejné jako muži, ale vůbec nemám potřebu srovnávat, kdo je lepší. Máme stejná práva a naše vidění světa, hodnoty a postoje jsou ve své jinakosti zkrátka stejně hodnotné a přínosné jako ty tradičně připisované mužům, objasňuje pro server Podnikatel.cz.

Čtěte také: Za vším hledej ženu, i za rekordním počtem lidí podnikajících na vedlejšák

Ve svém podnikání dá na svůj pocit a intuici a nestydí se to přiznat. Vyhledávám spolupráci se ženami, což ale neznamená, že bych se bránila spolupráci s muži. Nepovažuji a priori ženy za větší konkurentky než muže. Nevidím muže automaticky jako lepšího odborníka (pokud jím skutečně není), vysvětluje, jak se feministický přístup promítá do jejího vlastního podnikání. Dodává, že také podporuje ženské projekty, například na sociálních sítích, a to i ze solidarity, i když ji přímo neoslovuje nabízený produkt nebo služba. Řekla bych, že ve své práci i v životě nemám přímo na zřeteli feministické principy, ale že jsou nějak přirozeně součástí mého způsobu myšlení. Tím pádem se samovolně dostávají i do mých rozhodnutí, uzavírá.

Stejné příležitosti podnikat a uspět

Petra Kubálková je CEO konzultační společnosti C2C Solutions Group a tvrdí: Být feministkou je životní a společenský postoj plynoucí z přesvědčení, že jsme si rovni před zákonem a máme právo mít stejné příležitosti podnikat a uspět. Být feministkou pro ni znamená respektovat a dodržovat lidská a etická práva obecně. Ve vztahu k podnikání pak je důležité diskutovat o nerovných příležitostech pro ženy v této oblasti, o překážkách, se kterými se musí ženy vyrovnávat, pokud chtějí podnikat. Jde například o dražší služby nebo zboží (kosmetika, kadeřnictví) nebo o horší postavení při hledání investora, žádání o půjčku nebo o vnímání žen v roli podnikatelek, vysvětluje.

Čtěte více: Úspěch není jen jeden. Vyložte si ho podle svého a nemyslete jenom na sebe

V rámci svého podnikání uznává pravidla společenské odpovědnosti, transparentnosti a férovosti, a to jak ve vztahu k vlastním zaměstnancům a zaměstnankyním, tak při jednání s klientelou. V určitých oblastech pak preferuji spíše malé místní dodavatelky a podnikatelky. Neznamená to ovšem, že nespolupracuji se společnostmi, které jsou vlastněny nebo vedeny muži. Pro mě je nejdůležitější právě ta společenská odpovědnost a transparentnost, uvádí dále.

A přidává i konkrétní situace v podnikání, kdy se do jejího rozhodnutí tento vliv promítl. Za skvělou zkušenost považuje spolupráci s podnikatelkami při tvorbě webu a grafiky, spolupráci na konferencích nebo při realizaci auditů. Všechny tyto ženy byly začínající podnikatelky a byly skvělé. Věřila jsem jim a to se mi vyplatilo. Zároveň mám zkušenost s odmítnutím spolupráce se společností, která byla názorově velmi vzdálená postojům, které prosazuji ve své firmě, dodává.

2017: Rok feminismu

Inspirativní příklady je možné hledat nejen doma, ale i za hranicemi. Podnikatelka Sallie Krawcheck,CEO a spoluzakladatelka společnosti Ellevest, která nabízí digitální finanční poradenství pro ženy, dokonce na LinkedIn prohlásila rok 2017 rokem finančního feminismu. Tedy rokem, kdy si podle ní ženy naplno uvědomují, že mají obrovskou sílu i prostředky, aby ji mohly ve světě podnikání a ekonomiky využít.

Čtěte také: Nejlepší čas uskutečnit své sny a plány byl před 20 lety, další nejlepší je teď

Meika Hollender se svou firmou Sustain Natural nabízí „vagina friendly“ přírodní tampony a vložky, kondomy či lubrikační gely. V rozhovoru pro blog Sakara.com řekla, že podle jejího názoru je feministické myšlení na vzestupu. Jsem feministka. A feminismus je pro mě především otázkou rovnosti, dodala.

Podnikání není genderově neutrální

Feminismus a podnikání je také téma, které na konkrétních příkladech zkoumají Barbara Orser a Catherine Elliott z univerzity v kanadské Ottawě. A to ve své knize Feminine Capital: Unlocking the Power of Women Entrepreneurs i v dalších vědeckých studiích.

Ve svém výzkumu se soustředí na podnikatelky a na to, jak a proč jejich ženský kapitál a feministické hodnoty ovlivňují jejich byznys a podnikatelskou praxi. I na genderové stereotypy, které jsou s podnikáním spojené. Jak totiž připomněla Barbara Orser v rozhovoru pro portál Whatsyourtech.ca, podnikání není genderově neutrální. Gender se podle ní odráží v podnikatelských rozhodnutích a předpokladech, v identitě, v podnikové kultuře a tak dále. A právě fakt, jak ji štvalo, když o zdánlivé genderové neutralitě byznysu slyšela stále dokola, označila za původní motivaci k napsání knihy.

Čtěte také: Kašlete na stereotypy, radí mámy, které sladily péči o děti s prací a podnikáním

Už ve své studii z roku 2011, publikované pod názvem Feminist Attributes and Entrepreneurial Identity v časopise Gender in Management, se Barbara Orser zaměřila na rozbití stereotypu, jenž za archetyp podnikatelky označuje ženu, která je mateřská a pečující. A která bojuje hlavně za to, aby dobře sladila práci a péči o rodinu. Respondentky, které se zúčastnily jejího průzkumu, se totiž spíše spojovaly s participativním vedením (leadershipem) a popisovaly samy sebe jako orientované na akci, jako kreativní myslitelky a řešitelky problémů.

Někdy je celý byznys o ženách

Vnímat gender jako podstatnou součást svého podnikání nebo se přímo hlásit k feminismu a jeho hodnoty šířit skrze byznys, to je tedy jeden z možných přístupů k podnikání. Jak připomněly Barbara Orser a Catherine Elliott na blogu Stanfort University Press, ženy samotné zaujímají širokou škálu pohledů na to, jaký dopad má gender na způsob, jakým podnikají a jak ovlivňuje jejich podnikatelskou identitu.

Čtěte také: Našli se v neotřelém oboru. Menstruace je součást jejich podnikání

Pro některé podnikatelky, jak samy deklarují, tak nemá gender žádný vliv na jejich obchodní praxi, pro jiné je celé podnikání právě o tom, že jsou ženami. Mnohé cíleně vyhledávají spolupráci s jinými ženami a spolupráci upřednostňují před soutěží. A další se k genderovému aspektu podnikání vztahují úplně jinak. Každopádně, ženy byznys proměňují, jak tvrdí Barbara Orser a Catherine Elliott.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).