Hlavní navigace

Chcete rozjet e-shop, ale bojíte se, že už "přee-shopováno"? Zbytečně

16. 4. 2024

Sdílet

16.4.24 1*/muž, zamyšlení, podnikatel, počítač, Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Říká se, že Češi jsou konzervativní. Jakmile si něco oblíbí, málokdy sáhnou jinam. Jinak je tomu ale v oblasti české e-commerce. 

Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Proto mají nové kvalitní internetové obchody stále šanci na trhu uspět. 

Temu porušuje zákony, stěžují si u ČOI tuzemské e-shopy Přečtěte si také:

Temu porušuje zákony, stěžují si u ČOI tuzemské e-shopy

Z odpovědí vyplynulo, že 28 % spotřebitelů nakoupilo v úvodním čtvrtletí roku 2024 poprvé v jednom (pro ně) novém e-shopu, dalších 11 % pak objednalo ve dvou a více dosud nevyzkoušených internetových obchodech. To je pro e-shopaře dobrá zpráva. Tento výsledek potvrzuje, že e-commerce jako celek má u zákazníků důvěru. Ti se totiž nebojí zkoušet stále nové on-line obchody pro jejich konkrétní nákupy, říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška

Každý den přibyde do seznamu rizikových e-shopů alespoň jeden. Ověřujte Přečtěte si také:

Každý den přibyde do seznamu rizikových e-shopů alespoň jeden. Ověřujte

Dalším zásadním zjištěním je vnímání lidí jejich ekonomické situace. Tu nyní považují za lepší, proto lze očekávat, že česká e-commerce bude v roce 2024 opět růst. Měsíční útrata za zboží pořízené online se od začátku roku držela na hodnotě blížící se čtyřem tisícům korun. 

Opatrnost na internetu je stále namístě

Stále platí, že by měl být zákazník na internetu obezřetný. Ne všechny e-shopy jsou úplně v pořádku a chovají se fér. Seznam podvodných e-shopů, případně e-shopů, se kterými měli zákazníci špatnou zkušenost, je k dohledání na stránkách České obchodní inspekce. 

Internetové stránky mohou být zařazeny na seznam rizikových e-shopů především z následujících důvodů:

  • Z webových stránek není zřejmé, kdo je provozovatelem e-shopu, tedy s kým spotřebitel uzavírá smlouvu a vůči komu může uplatňovat svá práva.
  • E-shop nezveřejňuje obchodní podmínky, případně obsah obchodních podmínek hrubě odporuje právním předpisům.
  • Česká obchodní inspekce registruje vysoký počet stížností, které se internetového obchodu týkají.
  • Provozovatel internetového obchodu s Českou obchodní inspekcí opakovaně nespolupracuje v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR).
  • Provozovatel internetového obchodu byl Českou obchodní inspekcí opakovaně sankcionován pro porušení právních předpisů na úseku ochrany spotřebitele.
  • Internetový obchod je provozován subjektem se sídlem mimo členské státy Evropské unie, ačkoliv internetový obchod může u spotřebitelů vzbuzovat dojem, že je provozován subjektem se sídlem v České republice nebo Evropské unii, např. e-shop v českém jazyce je provozován subjektem se sídlem v Číně. Spotřebitelé nemohou uplatňovat svá práva, nebo je tato možnost významně ztížena.
  • S provozovatelem internetového obchodu je vedeno insolvenční nebo jiné obdobné řízení, provozovatel se nachází v likvidaci.
Temu porušuje zákony, stěžují si u ČOI tuzemské e-shopy Přečtěte si také:

Temu porušuje zákony, stěžují si u ČOI tuzemské e-shopy

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).