Hlavní navigace

Mají OSVČ povinnost archivovat přehledy o příjmech a výdajích?

22. 4. 2024

Sdílet

22.4.24 /4x/ Papírování, administrativa, byrokracie Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

OSVČ musí podat nejen přiznání, ale také přehledy pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu. Musí je následně archivovat a pokud ano, tak jak dlouho?

Daňové doklady se archivovat musí

S podnikáním se pojí i řada faktur, formulářů a dalších „lejster“. Některé doklady musí podnikatelé určitou dobu archivovat, například z důvodů kontroly ze strany úřadů. OSVČ, která nemusí vést účetnictví (vede daňovou evidenci, uplatňuje paušální výdaje nebo se nachází v paušálním režimu), musí archivovat doklady, které mají souvislost se stanovením daně z příjmů. Jedná se hlavně o přijaté a vydané faktury a daňová přiznání. Tyto dokumenty je nutné schovat minimálně 3 roky od doby, kdy vypršela poslední možná lhůta pro podání daňového přiznání za předchozí rok. 

Tato lhůta se může prodloužit, například pokud vyjde v daňovém přiznání daňová ztráta. Doklady, které potvrzují ztrátu, je nutné archivovat minimálně 8 let. Maximální doba archivace je však 10 let.

Také OSVČ musí archivovat daňové doklady a dokumenty. Víme, jak dlouho Přečtěte si také:

Také OSVČ musí archivovat daňové doklady a dokumenty. Víme, jak dlouho

OSVČ nemusí uchovávat kopie přehledů

Zatímco u daní se OSVČ archivaci nevyhne, u přehledů o příjmech a výdajích (o výši daňového základu) žádná zákonná povinnost stanovena není. Úřady jen doporučují, aby si OSVČ kopie přehledů uchovávala pro vlastní kontrolu dat a údajů. Je tedy pouze na zvážení OSVČ, zda tiskopisy po nějakou dobu archivuje, či nikoli. 

Podáním daňového přiznání povinnosti nekončí. Jaké další formuláře chystat? Přečtěte si také:

Podáním daňového přiznání povinnosti nekončí. Jaké další formuláře chystat?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).