Hlavní navigace

5 inspirativních příběhů: Práce a podnikání se nebáli a teď slaví úspěchy

30. 12. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
V seriálu Příběhy podnikatelů představujeme lidi napříč obory, kteří svou prací mohou inspirovat ostatní. Vloni zaujali ti, kteří se nebojí ani velkých výzev.

Připomeňte si odvážné a kreativní podnikatelky a podnikatele, kteří vytvořili prosperující byznys – ať už z nutnosti, z vášně nebo tím, jak umí smíchat obojí.

Potravinářskou firmu postavil na zelené louce

Martin Moučka začínal z nuly, teď má ambici dotáhnout to ke čtvrtmiliardovému ročnímu obratu. Do potravinářského byznysu se pustil nedlouho po dvacítce, protože mu připadalo, že ve škole je stále příliš teorie a velmi málo praxe. Co nyní, po desetiletí v byznyse, doporučuje těm, kteří se ve třiadvaceti letech vrhají do podnikání po hlavě jako tehdy on? Pořád se rozvíjet a pracovat na sobě. Neztrácet chladnou hlavu a motivaci ani v dobrých, ani v těch nejtěžších obdobích. Věnovat čas nejlepším lidem, nikoliv lidem problematickým a neproduktivním – ti vám v malé nebo střední firmě mohou zlomit vaz. Brát do týmu motivované a produktivní lidi – a nikoho jiného, prozrazuje recept, kterého se také sám drží. Podrobnosti o jeho podnikání čtěte v článku Potravinářskou firmu stavěl na zelené louce. Teď míří k čtvrtmiliardovému obratu

Zámecká paní zachránila Loučeň

Z podnikatelky Kateřiny Šrámkové se stala zámecká paní. Přitom o sobě tvrdí, že je spíš matematický a tabulkový typ a společenské vědy a historie ji nikdy moc nebavily. Zachránila zámek Loučeň před smrtí. Vlastnit a provozovat soukromou památku je dnes o vizích, ale také o ekonomice, takže se jí její původní profesní zázemí nakonec i na zámku rozhodně hodí. Chtělo to specifické myšlení, jiný způsob řízení, museli jsme neustále myslet na to, že si na sebe musíme vydělat. Musíme ufinancovat splácení úvěru a další zdroje pro rozvoj. Jednoduše, musíme jít na to tvrdě ekonomicky a manažersky, popisuje prakticky svou činnost pro ty, kdo by si provoz zámku i v současnosti představovali jako podle nějakého pohádkového scénáře, kde zámecká paní řeší hlavně eskapády princů a princezen. Podívejte se, jak se na zámku podniká: 

Kravatu pověsil na hřebík a věnuje se truhlařině

Když Petr Šilhánek přišel o manažerskou práci v nadnárodní firmě, udělal si čas i na renovaci svého domu a na starostování. V pětačtyřiceti letech se potom vyučil truhlářem a svůj byznys v novém oboru založil na nejmodernější technice. Budoucnost teď vidí v robotech a tvrdí o sobě: To je moje uvažování, chci dosáhnout maxima, toho nejlepšího, co v daném oboru existuje. Proto ve své práci a ve vztahu k tomu, jak se vyrovnat s velkou konkurencí na trhu, vsadil na nejvyšší kvalitu, nikoliv na nejnižší cenu, s níž by se každému podbízel. Jak se mu to vyplácí a v čem mu v podnikání pomáhá, že je zapálený sportovec, se dočtete v článku Dvacet let chodil do práce v kravatě. Pak se vyučil a teď podniká v truhlařině

Další motivační momenty podnikání

Důvěra ostatních ji posunula kupředu: Podpora příbuzných pomohla Anetě Adamčíkové, aby začala podnikat a založila značku přírodní funkční kosmetiky Biorythme. Za důležitý moment označuje i chvíli, kdy jí dal důvěru první velkoodběratel. Doteď jsem mu za to hrozně vděčná. Dnes se nám týdně sami ozvou řádově dva zájemci z řad velkoobchodních partnerů, ale tenkrát byla situace úplně jiná, vypráví v článku Má byznys, který voní. Nahlédněte do dílny, kde ručně vzniká přírodní kosmetika

Rodinná tradice zavazuje: Zatímco mnozí začínají podnikat od nuly na zelené louce, jiní pokračují v rodinné tradici. My, i přes překážky, prostě jdeme dál, protože před námi to naši otcové 96 let budovali, uvádí Adam Navrátil, se svým bratrem Davidem pátá generace Navrátilů ze zlínské pálenice, v článku Navrátilům to ve Zlíně pálí od roku 1922 a mají stále skvěle našlápnuto

Nechtěla být designérka odpadu: Jako produktové designérce jí došlo, že když designuje obaly, designuje vlastně odpad. Michaela Thomas pak svůj byznys radikálně otočila směrem k ekologii a udržitelnosti. Se svým týmem se teď věnuje značkám, o kterých si myslí, že světu také něco pozitivního přinášejí. Čtěte o tom více: Michaela chce designem měnit svět k lepšímu. Vsadila přitom na svobodnou firmu

Sbírá byliny a připravuje kosmetiku

Když se Pavlíně Pelikánové narodily děti, nemohla vypátrat žádnou kosmetiku, která by jejím nárokům vyhovovala. Tak přestala hledat a začala si rovnou vyrábět vlastní. Nejdřív zásobovala rodinu, pak kamarády, pak známé a pak ji vypustila dále do světa. Protože bere výrobu po všech stránkách poctivě, na svou kosmetiku sbírá vlastnoručně bylinky v přírodě Chřibů, a to ve správný čas, na správném místě a správným způsobem, který se osvědčil už dlouhým generacím bylinkářek před ní, byliny sama suší i maceruje. Z konkurence na trhu s přírodní kosmetikou si přitom těžkou hlavu nedělá. Konkurenci beru jako příjemné milé paní, které dělají tak skvělou práci jako já. Ani nemám tendenci bojovat, protože je to o tom, že každý z nás má nějakou skupinu zákazníků a není nás tolik moc jako drogerií na každém rohu, říká. Podrobnosti o svém podnikání prozrazuje v článku V čisté přírodě Chřibů sbírá bylinky a pak z nich vyrábí voňavou kosmetiku

Ví, jak ze hry udělat byznys

Vera Novikova propadla únikovým hrám. Když vyzkoušela všechny pražské, se svým manželem a dalším kamarádem za nimi neváhali cestovat, a to nejen v tuzemsku, ale také za hranice. Když už o únikovkách věděli snad všechno, jako velmi zkušení hráči pak svou vášeň přetavili do podnikání. V Praze dnes mají Endorfin, prostor, kde spojili únikovky s pořádáním společenských akcí a s obnovou původního industriálního genia loci Vršovické rafinerie na cukr a sirob založené v roce 1902. Musím říct, že když se ženě narodí dítě, objeví v sobě obrovský potenciál, vysvětluje Vera, jak se jí podařilo skloubit samotný rozjezd byznysu s narozením syna. O jejím podnikání a zákonitostech netradičního oboru se více dočtete v článku Jak funguje byznys únikových her? Podívali jsme se přímo na místo dění

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).