Hlavní navigace

„Chybí personál, objednávejte si u baru.“ V pohostinství teď nic neobvyklého

Aktuálně není hlavním problémem malých restaurací a hospod přebujelá administrativa nebo silná konkurence. Čím dál obtížněji se shání kvalifikovaný personál.
Jana Knížková
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V malých restauracích a hospodách v České republice pracuje pouze 15 procent pracovníků, kteří mají odpovídající kvalifikaci. Právě to vidí provozovatelé jako největší problém, který jim podnikání komplikuje. Vyplývá to z aktuální analýzy, kterou přináší Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Podle informací, které máme od hospodských a restauratérů, je nedostatek personálu nebo jeho nízká kvalita opravdu velký problém stejně jako nedávná série legislativních změn, které se mnohých z nich bytostně dotkly, říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje A stejného názoru je také Viliam Sivek, generální ředitel Sivek Hotels a předseda Fóra cestovního ruchu ČR: Zásadním problémem českého pohostinství je absolutní nedostatek odborného personálu. Atraktivita učňovského oboru „kuchař“ je téměř nulová a vyřešení problematiky učňovského školství, včetně popularizace oboru, je jeho existenční nutností. Podle jeho názoru právě tato komplikace může přispět k tomu, že bude řada hospod nucena zavřít. 

Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR právě nastala situace, kdy se zcela začíná míjet profil absolventů s potřebami trhu práce a prakticky v každém odvětví musí zaměstnavatelé přeškolovat nové zaměstnance. To se samosebou odráží jak ve financích, které je nutné vynaložit, tak taky v čase a úsilí. Pro malé firmy to je dnes největší bariérou jejich růstu a potvrzuje se to i v oboru pohostinství. Řešením je zaujmout žáky už na základních školách doplněním praktické výuky a propojení středních škol s praxí, dodává předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Mohlo by vás zaujmout: Kontroly restaurací ze strany pivovarů jsou přísnější než od finančních úřadů

Zkušenost některých provozovatelů ale napovídá, že vzdělání není vždy na prvním místě: Vzdělání až tak důležité není, praxe ano. Ze začátku jsme brali personál i bez praxe s tím, že je všechno naučíme. Trvá to, a člověk pak stejně nejspíš odejde, protože má často zájem v nové pracovní oblasti vyzkoušet i něco dalšího. Takže ve finále je to pro restauraci poměrně neziskové. Co se týče vzdělání v jazykové oblasti, máme jako jednu ze zásadních podmínek znalost angličtiny, přes to nejede vlak, prozradila serveru Podnikatel.cz již dříve Daria Ponomareva, manažerka restaurace Etnosvět.

Více o zkušenostech provozovatelů se sháněním kvalitního personálu do svých podniků se dočtete v článku, který nabídl server Podnikatel.cz již dříve: Úroveň obsluhy, i na tom stojí a padá úspěch každé restaurace

Analýza AMSP ČR však odhalila další bariéry, které malým restauracím a hospodám brzdí růst. Po velkém problému spojeném s nedostatkem personálu následuje administrativní zatížení a vysoké DPH. Z byrokratické zátěže vadí provozovatelům hlavně legislativní změny, časté kontroly státních úřadů, ale i povinnosti spojené s náborem nových lidí. 

Dalším problémem, který uvádějí zejména menší provozovny, jsou extrémně nízké ceny, za které hypermarkety prodávají alkohol. Zejména venkovské hospody trpí tím, že hypermarkety ve městech prodávají nápoje v nebývalé míře za podnákladové nebo podnákupní ceny, což se pak projevuje tím, že obyvatelé malých obcí si tam nakoupí lahvové pivo, které konzumují se svými sousedy v garážích, aniž by je navíc trápil třeba protikuřácký zákon. Místní hospody potom skomírají, popisuje běžnou praxi Eva Svobodová, ředitelka AMSP ČR. 

MM_krize_tip obecny

Psali jsme: 7 povinností, které musí hospody plnit v souvislosti se zákonem o zákazu kouření

Překvapivé bylo vnímání protikuřáckého zákona. Pouze zlomek oslovených provozovatelů tvrdí, že by jim zrušení zákazu kouření pomohlo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).