Hlavní navigace

Co letos najdou zaměstnanci pod vánočním stromečkem?

Autor: 258398
Dagmar Kučerová

Že jsou časy vánočních kolekcí minulostí? Vězte, že i v dnešní době připravují mnohé firmy pro své zaměstnance vánoční překvapení, ať už v podobě finanční odměny nebo věcné pozornosti. A co že se bude letos nadělovat?

Doba čtení: 4 minuty

Vhodně zvoleným vánočním dárkem zaměstnavatel své zaměstnance nejen překvapí, ale zároveň vyjádří poděkování za jejich celoroční práci.

Dárky lze pořídit jak z čistého zisku firmy po zdanění, tak i jako součást daňově uznatelných nákladů. Některé dárky však budou na straně zaměstnanců zdaněny a vstupují i do jejich vyměřovacího základu pro odvod sociálního a zdravotního pojištění.

Výhodnější mohou být produkty, jejichž přijetí je na straně zaměstnance příjmem od daně z příjmů osvobozeným. Například příspěvky na sportovní a kulturní akce, rehabilitace nebo příspěvek na penzijní připojištění atd. Čtěte více: Zdaňujete svým zaměstnancům nepeněžní příjmy? 

Vánoční dárky jako daňově uznatelná nákladová položka zaměstnavatele

Daňově uznatelným vánočním dárkem je reklamní nebo propagační předmět nepodléhající spotřební dani, s výjimkou tichého vína, s cenou do 500 Kč bez DPH, a to včetně nákladů souvisejících s jeho pořízením. Takový dárek musí být opatřen logem firmy nebo obchodní značkou poskytovatele. Zaměstnavatelé tedy mohou překvapit nápaditým, originálním dárkem se zajímavým tvarem i kvalitou provedení, označeným logem společnosti.

Mezi drobné reklamní a propagační předměty patří tradičně produkty související s volnočasovými aktivitami, psací potřeby, kalendáře, diáře, kalkulačky a další. Samozřejmě pro zvýšení užitné hodnoty těchto výrobků bude preferováno menší, spíše decentní logo zaměstnavatele. Čtěte více: Zaplaťte si reklamu a odečtěte si ji z daní

Zaměstnavatel však musí prokázat souvislost nákladů na poskytnutí vánočních dárků s dosažením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů. Běžným používáním reklamních předmětů budou jistě zaměstnanci společnost propagovat.

Anketa

Naděluje ve vaší firmě zaměstnavatel vánoční dárky?

Jaké reklamní dárky se letos budou nadělovat, jsme zjišťovali u jejich prodejců

Loňským hitem v prodeji dárkových předmětů se podle JITKY KUČEROVÉ, Marketing Coordinator ze společnosti REDA a.s., stala sada na lití olova, symbolizující staré zvyky našich rodičů a prarodičů.

Letos v mnohem větší míře nastupují luxusní pera, luxusní diáře apod. Dále manžetové knoflíčky, kravaty a rovněž pouzdra na kravaty. Z klasického reklamního sortimentu roste výrazně poptávka po kvalitních a luxusních usb flash discích, klesá zájem o levné a nekvalitní čínské flashky, uvedl pro business server Podnikatel.cz MARTIN STRNAD, ředitel společnosti Lithness, spol. s r.o.

S postupující dobou a rostoucími nároky trhu na kvalitu výrobků rostou i nároky zadavatelů na kvalitu a šíři sortimentu v oblasti reklamních a dárkových předmětů. Velké firmy začínají vybírat vánoční dárky již na jaře, aby měly dostatek času vše připravit a vybrat si z široké nabídky zboží. Takové dárky se často vyrábí na míru přímo u dodavatelů, dle konkrétních specifikací klienta a aktuálních módních trendů. Čtěte více: Pod firemním vánočním stromečkem: let stíhačkou nebo tantrická masáž

Reklamním a dárkovým předmětem může být téměř cokoliv, co má užitnou hodnotu a co lze opatřit logem nebo komplimentkou. V letošním roce registrujeme rostoucí poptávku po dražších dárkových sadách, které obsahují skleněné produkty. Týká se to především různých váz, čajových a kávových setů, svícnů a sad na víno skládající se z karafy a sklenic. Klasikou stále zůstávají vína, která se doplňují různým příslušenstvím jako je dekantér nebo speciální digitální teploměr, který po připevnění k obvodu láhve na displeji zobrazí aktuální teplotu vína,“ sděluje JITKA KUČEROVÁ.

V této souvislosti určitě nelze opomenout klasické vánoční dárky jako jsou kalendáře nebo diáře. Diáře se stále vyrábějí v klasickém A5 formátu, ale v poslední době jsou stále více populární kapesní nebo kabelkové diáře. Zmenšená varianta se vyrábí ve formátu A6 nebo jako maličké vertikální diáře.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví a personalistika
PhDr. Dagmar Kučerová
poradkyně pro mzdové účetnictví

Nabídka diářů na trhu je opravdu široká. Na své si přijdou zastánci klasických diářů napodobujících vzhled kůže, ale i barevných extravagantních diářů. Žádané jsou také diáře zabalené do elegantních krabiček, které mohou být doplněny o kartičky s novoročním přáním. Čtěte více: Opožděné on-line Vánoce

Které vánoční dárky jsou pro zaměstnavatele daňově neuznatelné?

Podle zákona o daních z příjmů § 25 odst. 1 písm. h nelze uznat za výdaje k dosažení, zajištění a udržení příjmů plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci ve formě:

  • příspěvku na kulturní pořady a sportovní akce,
  • možnosti používat rekreační, zdravotnická a vzdělávací zařízení (s výjimkou vlastních zařízení), předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení,
  • poskytnutí rekreace, včetně zájezdů, které je u zaměstnance osvobozeno do úhrnné hodnoty 20 000 Kč za kalendářní rok.

U zaměstnanců jsou tato nepeněžní plnění vyjmenovaná v § 6 odst. 9 písm.d zákona o daních z příjmů od daně z příjmů osvobozena, a to za splnění dvou podmínek:

EBF 2018 tip v článku  jména Podnikatel

  • jsou hrazena ze sociálního fondu, ze zisku (z příjmů po zdanění) nebo jsou zúčtována jako nedaňový náklad zaměstnavatele,
  • úhrada je provedena přímo zaměstnavatelem – pokud by zaměstnanec sám uhradil např. rekreační pobyt a následně předložil zaměstnavateli poukaz k proplacení, bude toto plnění kvalifikováno jako zdanitelný peněžní příjem zaměstnance bez nároku na osvobození.

Daňově neznatelné jsou podle § 25 odst. 1 písm. t zákona o daních z příjmů rovněž výdaje na reprezentaci, mezi které patří zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary. Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět nepodléhající spotřební dani (s výjimkou tichého vína) s cenou do 500 Kč bez DPH, a to včetně nákladů na jeho potisk, poštovné atd.

Vánoční dárky které nebude možné klasifikovat jako drobný reklamní nebo propagační předmět jsou daňově neuznatelnou nákladovou položkou a zaměstnavatel si rovněž nemůže uplatit nárok na odpočet DPH. Pro zaměstnance jde o nepeněžní příjem, jehož hodnota bude započtena do zdanitelných příjmů, včetně odvodů sociálního a zdravotního pojistného.