Hlavní navigace

Geolokační reklama na Facebooku pomůže hlavně malým podnikům. Jak funguje?

16. 2. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Letos by měl Facebook nabídnout možnosti geolokační reklamy i v Evropě. Prý je výhodná hlavně pro lokální podniky, tak se na Local Awareness připravte.

Nová pravidla Facebooku nutí správce firemních profilů více přemýšlet, plánovat a především sáhnout hlouběji do kapsy. Bezplatná propagace firemního profilu už totiž nemá potřebný dosah. Podrobně to je probráno v článku Vyplatí se ještě reklama na Facebooku? Ano, ale musíte u ní myslet. Jako náplast na tuto bolístku ale sociální síť nabídne novinku v podobě Local Awareness, takzvané geolokační reklamy. Tato forma propagace by letos měla ze zámoří dorazit i do Evropy, a protože bude výhodná zejména pro malé podniky, je vhodné se s ní dopředu seznámit.

Jedná se o to, že bude možné nastavit zobrazování reklamy na konkrétní oblast, kterou budete moci označit na mapě při nastavování reklamy, a dále postupovat v segmentaci stejně jako u běžných reklam na Facebooku. Jen si to představte, půjdete nákupním centrem, otevřete Facebook a na ploše se vám ukáže zpráva, že v řeznictví mají velké slevy na panenskou svíčkovou, a když na reklamu kliknete, ukáže vám mobil cestu do obchodu, představuje základní fungování Vojtěch Lambert, Consultant a Online Strategist ve společnosti LCG 360 Consulting. Facebook se snaží nahradit klasické typy reklam, jakými jsou letáky nebo geolokační SMS. A odvážně tvrdí, že nový typ reklamy postupně změní styl komunikace po celém světě.

Jak geolokační reklama funguje

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

I takto by se v nadsázce dala ilustrovat jedna z nových poloh práce marketérů. 

Kouzlo spočívá v tom, že podniky mohou zacílit reklamu v určitém geografickém rozsahu. Obchod se stane středobodem vašeho pomyslného vesmíru a od něj se může reklama šířit všemi směry v předem definovaném záběru, například v okruhu půl kilometrů. Stačí mít pouze zadanou polohu vaší provozovny. Jakmile se člověk s Facebookem dostane do vašeho území, zobrazí se mu reklama. Pokud bude atraktivní a uživatel na ni klikne, zobrazí se mu podrobnosti, adresa podniku a dokonce ho mapová aplikace může přivést přímo před vaše dveře.

Každý zadavatel tohoto typu reklamy si ale bude muset dopředu rozmyslet, koho chce do svého podniku přilákat. Proto geolokační reklama pomůže i s nastavením cílové skupiny. Nabídne totiž sociodemografické vymezení cílové skupiny podle mnoha parametrů, které se vyhodnocují na samotných účtech potencionálních zákazníků. Bylo by totiž zbytečné zobrazovat reklamu řeznictví zarytým vegetariánům. Ti do takového obchodu nevstoupí ani v případě, že by měli šanci nakoupit za poloviční ceny. Local Awareness by proto měla být reklama, která má konkrétní cíl a všechno ostatní jde stranou. Proto je vhodný zejména pro menší podnikatele, kteří si nemohou dovolit investovat do plošné reklamy, která stejně zajímá jen část lidí v pokryté oblasti. Pro malé lokální podniky, které dobře znají svou cílovou skupinu, je to tedy velká příležitost. Málokterá restaurace v Praze je například ochotna přiznat, že její cílová skupina není z celého města, ale spádová oblast je mnohem menší. Restaurací je v Praze moc a za většinou z nich na druhý konec města nepojedeme. Pro takový podnik pak většinou nemá cenu cílit na celou Prahu, ale začít by měl hlavně svým bezprostředním okolím. A k tomu geograficky zacílené kampaně mohou hodně pomoci, říká specialista na internetový marketing Lukáš Krejča.

Zacílení na své bezprostřední okolí mnohonásobně zvyšuje efektivitu propagace. Sám Facebook to komentuje slovy, že tento formát je vytvořen tak, aby byl cenově efektivnější než tradiční reklamní kanály, přičemž nabízí přesné cílení a širší dosah. Považuje geolokační reklamu za nejlepší nástroj pro kamenné obchody k dosažení zákazníků v jejich blízkosti a také za nejlepší nástroj, jakým mohou uživatelé Facebooku objevit užitečné věci v jejich bezprostřední blízkosti.

Jak na daň z příjmů?

Přečtěte si daňový speciál, který poradí jak na daň z příjmů věcí krok za krokem.

 

V ideálním případě pomůže geolokační reklama vybudovat lokálním podnikatelům širší zákaznickou základnu jen díky tomu, že se lidé o podniku, kteří dříve třeba míjeli, dovědí. Problém ovšem bude v tom, že ne všichni uživatelé sociální sítě sdílejí informace o své poloze. Otázkou je, jak silný bude Facebook při zjišťování polohy uživatelů, pokud ji oni sami neprozradí, a jak bude přesný v rozlišování cílové skupiny. Nesdělování polohy uživatelů je vůbec největší překážkou dosahu této reklamy. Část uživatelů Facebooku se bojí o své soukromí a nechce být zahlcována reklamou. Podnikatelé uvažující o geolokační reklamě proto budou muset zvážit, zda jejich využití bude na okolní lidi působit příjemně nebo je naopak bude odrazovat.

Je potřeba počítat s tím, že služba funguje na opt-in bázi. Jde o proces, kdy uživatel souhlasí s tím, že přijímá informace. V některých případech musí jejich příjem navíc potvrdit z ověřeného emailu, pak se jedná o takzvaný double opt-in. Blokace budou pravděpodobně využívat zejména lidé, kteří se ve stanoveném radiusu budou pohybovat často nebo v něm budou dokonce bydlet. Pokud by byli neustále bombardováni reklamou, stanou se vůči ní imunní nebo jim podnik úplně zprotiví. V USA už dokonce řešili případ, kdy si člověk připadal sledován a ze strachu přestal Facebook používat. Šlo o ukázkový příklad toho, jak může být přesné cílení kontraproduktivní.

Mohlo by vás zajímat: Levná a účinná ochrana firemního IT. Víme, jak na to v sedmi krocích

Velké možnosti, ale i hrozby

Geolokační reklama je součástí přirozeného vývoje, kterou přinesly navigace a běžným uživatelům pak chytré mobilní telefony. Nejde tedy o žádnou převratnou novinku. Pouze o její nové využití na sociální síti. Z pohledu facebookové reklamy je geolokace prospěšná pro menší lokální firmy, které se soustředí na svoje okolí, jako kavárny či restaurace. Zvlášť zajímavá se jeví ve spojení s mobilními technologiemi, říká Tomáš Seryj, online marketing specialista za službu Facebook-poradce a souhlasí s ním i Vít Pokorný, který provozuje službu Facebook-specialista.cz: Dovedu si představit, že to bude dobře fungovat restauracím. Podle mého názoru to může být pro místní podniky skvělý nástroj pro získání nových zákazníků ze svého okolí. U řetězců se domnívám, že budou časem ustupovat od roznosu letáků a budou spíše využívat geolokační reklamy.

Děsím se právě toho, až se tahle možnost ve velkém dostane do rukou obřím nadnárodním řetězcům. Mé přání je, aby geolokační reklamu využívaly zejména menší a daleko zajímavější projekty, instituce nebo obchůdky. Takové, které byste právě jinak přešli bez povšimnutí, dodává ale Lulu Perlíková, social media specialist & copywriter ve společnosti Sun Marketing.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).