Hlavní navigace

Grafická identita - trik, jak začínající podnikatel může vypadat jako profík

24. 5. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Zviditelnit se na trhu je pro každého začínajícího podnikatele stále těžší. Jedním ze základních pravidel jak uspět, je být zapamatovatelný a rozpoznatelný. K tomu pomůže tzv. jednotná grafická identita. Přečtěte si, jak na to.

Jednotná grafická identita je poměrně silný marketingový nástroj, který vaší cílové skupině ulehčí rozpoznání vaší firmy v záplavě konkurence na trhu. Stejně tak pomůže zvýšit vaši důvěryhodnost a profesionalitu v očích zákazníků.

Kdo se bez jednotné grafické identity neobejde

S trochou nadsázky lze říci, že manuál firemní grafické identity (tzv. Corporate Identity, neboli CI – manuál) by měla mít každá, i sebemenší firma. Pomůže vám totiž při tvorbě veškerých tiskovin od vizitek, faktur a objednávek, přes ceduli na průčelí provozovny, až po letáky, billboardy nebo webové stránky. Díky jednotné grafické identitě firmy potenciálnímu zákazníkovi velmi ulehčíte orientaci – pokud se nejdříve podívá na vaše www stránky, nebude překvapen, až přijde do vaší provozovny nebo od vás dostane vizitku, protože vše bude laděno v podobném duchu a nebude to vypadat, jako když omylem vlezl jinam. Čtěte více: Chcete prodat více? Dejte svým výrobkům příběh

Snad ještě více než u loga i zde platí, že pokud nejste profesionální grafik, není vhodné snažit se vytvořit CI manuál na vlastní pěst. Pokud chcete, aby grafická identita fungovala jako součást marketingu a pracovala pro vás, svěřte tuto práci odborníkům. Ve výsledku se vám investice několikanásobně vrátí a vyhnete se mnohým nedorozuměním i finančním ztrátám při nekonečných úpravách a změnách.

Co má CI manuál obsahovat

Grafický manuál vaší firmy by měl vycházet z firemního loga a firemních barev. Obvykle se CI manuál zpracovává zároveň s návrhem loga. Manuál obsahuje definici všech používaných firemních materiálů. Jeho obsah lze rozdělit do několika sekcí:

  • Firemní logo – jeho použití na různých podkladech, v různých barevnostech. Je třeba určit také zakázané varianty použití loga, tedy to, jak se logo nesmí používat, aby nenarušilo celkový grafický styl firmy.
  • Definice firemních barev a jejich použití (čísla barev, podle nichž se orientuje tiskárna i grafik, povolené barevné kombinace apod.)
  • Používaná firemní písma (jaké písmo se používá v dopise, v e-mailu, na stránkách apod.)
  • Faktury, objednávky, dodací listy, smlouvy apod.
  • Firemní dopis
  • E-mail
  • Vizitky
  • Nabídka služeb, apod.
  • Letáky, billboard, apod.
  • Webové stránky (grafický návrh www stránek obvykle nebývá součástí CI manuálu, ale bývají zde nastíněny základní definice důležitých grafických prvků)
  • Polepy firemních aut, uniformy personálu atd.
  • Označení provozovny, její barevnost a styl, často včetně interiéru

Grafická příprava prezentačních materiálů

Nemáte-li ve firmě svého grafika, je vhodné vždy svěřit grafickou přípravu katalogu nebo prezentace profesionálovi. Příprava podkladů pro komerční tiskárnu má své zákonitosti a špatně připravené podklady tiskárny obvykle odmítají (což je dobře, protože i když je přijmou, výsledek obvykle můžete použít maximálně do tříděného odpadu). Čtěte více: Špatná vizitka je průšvih, dobrá pouze malou částí celé komunikace 

Grafická podoba brožury by měla vycházet z vašeho firemního CI manuálu a měla by být jasná, jednoduchá a přehledná. Nenechte se při tvorbě grafické podoby prezentace nebo katalogu příliš unést, neměli byste pro formu upozaďovat obsah. To, co o sobě píšete, je důležitější než to, kolik je na dané stránce grafických prvků. Pokud používáte fotografie, vždy dbejte na to, aby byly velmi kvalitní. Nejjednodušší je poptat kvalitní fotografie přímo od výrobce nebo distributora. Pokud nemáte to štěstí, a tato metoda pro vás není využitelná, najměte si profesionálního fotografa (a chtějte reference, abyste věděli předem, jak fotí; pozor! – může mít krásné umělecké fotografie, ale produkt nebo portrét třeba vůbec neumí).

Špatná fotografie dokáže „zabít“ sebelepší produkt, stejně tak dobrá fotografie může z obyčejné věci udělat výstavní kousek. Stejně to platí i o fotografiích osob nebo prostor firmy. Obrázky jsou tím, co prodává. Zkombinujete-li kvalitní obrázky s profesionálními texty, nemůžete udělat krok vedle.

Pokud nemáte finance na profesionální fotografie, můžete použít služeb některé z velkých komerčních fotobank, kterých jsou na internetu desítky. V tomto případě je ovšem nutné detailně číst podmínky použití, protože ceny za autorská práva k fotografii jsou jiné v závislosti na použití – www stránky, tištěná prezentace, novinový článek apod.

CI manuál je jen základ

Správně zpracovaný CI manuál je jen základem, jehož aplikace v praxi teprve přináší žádaný účinek. Často bývá problém v tom, že lidé ve firmě nedodržují CI manuál přesně, a argumentují tím, že jim zpracování nabídky nebo odeslání e-mailu trvá delší dobu, případně že je to pracnější. Je důležité si uvědomit, že přísné dodržování grafického manuálu firmy pomůže vaši cílové skupině firmu snadněji identifikovat a najít. Čas, který strávíte navíc tvorbou materiálů v souladu s firemní identitou, musíte chápat jako investici do marketingu. Ovšem je třeba již při tvorbě manuálu mít na paměti, že zbytečně náročné požadavky vás mohou v podnikání brzdit – CI manuál vám má pomáhat.

Dodržováním grafického manuálu dáváte najevo svému okolí, že jste pečliví a jde vám o každou drobnost. Zákazníci jsou velmi citliví na známé pořekadlo o kovářově kobyle. Pokud o sobě říkáte, že prodáváte špičkové a kvalitní služby nebo zboží, musí být i všechny vaše firemní materiály na odpovídající úrovni.

Jakýkoliv nesoulad v tom, co o sobě říkáte a v tom, jak se doopravdy chováte, může vést k pochybnostem zákazníka o vaší důvěryhodnosti, a v důsledku i k jeho ztrátě.

Detaily vždy rozhodují

Je velmi důležité si uvědomit, že identita firmy není jen v grafice a CI manuálu. Pokud bude vaše provozovna jako ze škatulky, vizitky bezchybné a webové stránky ohromující, věřte, že často stačí protivná recepční, aby vám zákazník už nikdy nezavolal. I tyto „drobnosti“ do identity patří, a uvádí ji v život. Detaily mohou mít obrovský význam – věnujte jim pozornost.

Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.

logo, diversity



ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).