Hlavní navigace

I malá cestovka může být úspěšná, stačí mít jasný cíl

6. 9. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Ondřej Hošt, Internet info
Provozuje malou cestovní kancelář zaměřenou na neklidnou oblast Izraele. Jak se mu daří? Nemá nouzi o klienty? A jsou Židé skutečně tak tvrdí obchodníci?

Když cestovní kanceláře před pár dny kvůli zhoršené bezpečnostní situaci zrušily zájezdy do Egypta, jejich ztráty se začaly počítat ve stamilionech korun. Severní Afrika nebo Blízký Východ bohužel nepatří k nejklidnějším oblastem světa a s jistými riziky je potřeba počítat. Přesto existují firmy, které se právě na tuto lokalitu specializují. A daří se jim skvěle. Patří mezi ně i cestovní kancelář ALEA Tours & Trade, která své klienty vozí do Izraele. A podle jejích majitelů si není na co stěžovat. 

Cestovní kancelář ALEA Tours & Trade už je na trhu rovných 20 let. Vznikla jako společný projekt čtyř kamarádů v porevolučních dobách, kdy bylo zakládání cestovních kanceláří velkým hitem. Zdaleka ne všechny pak obstály v konkurenčním boji, řada jich zkrachovala nebo byla pohlcena velkými společnostmi. Zakladatelé ALEA Tours & Trade ale začali stavět na dobrých základech a díky tomu jejich firma funguje dodnes. Na začátku jsme se také hledali, ale naštěstí padlo rozhodnutí, že půjdeme jasně vyhraněným směrem a budeme nabízet výhradně cesty do Izraele. Jedním z důvodů bylo to, že mám k této zemi osobní vztah, druhým pak, že na trhu nebyla žádná cestovní kancelář specializovaná právě na Izrael, začíná svůj rozhovor jeden ze dvou současných majitelů Jan Lerbletier. Cílem kanceláře, už od jejího vzniku, není pořádat pobytové zájezdy pro tisíce turistů, ale soustředit se na kulturní a duchovní rozměr Izraele. 

Kdo se bojí, nesmí do Izraele 

Ilustrační obrázek.
Autor: Ondřej Hošt, Internet info

Jan Lerbletier provozuje cestovní kancelář zaměřenou na jedinou zemi už 20 let. Specializaci považuje za velkou výhodu. 

Izrael ovšem není zcela klidnou destinací a řada lidí má obavu do země vyrazit. Přesto si ALEA Tours & Trade své klienty dokáže najít. Nebo spíše naopak, klienti si najdou cestovní kancelář. Některé roky byly pochopitelně tvrdé, vnitropolitická situace se na zájmu o cesty do Izraele silně podepsala zvláště v letech po takzvané druhé intifádě, která se v roce 2000 stala dlouhodobým zdrojem násilí mezi Izraelci a Palestinci. Bylo to jako na houpačce, zájem klesal i stoupal. Ovšem i tohle období jsme přestáli, vzpomíná Jan Lerbletier a dodává: Obavy z cesty do Izraele jsou poměrně časté. Je to primární boj, který si musí každý vybojovat sám v sobě. Pokud to neudělá, tak je velmi složité takového člověka k návštěvě Izraele přesvědčit. Nutno ale dodat, že obavy o bezpečnost bývají velmi liché.

Jan Lerbletier není zastáncem velkých pobytových zájezdů. I když je na ně Izrael také vybaven, důležitější pro něj zůstává poznání. Jeho klienti se proto rekrutují právě z těch lidí, kteří chtějí něco vidět a objevovat. Kromě skupinových výprav se cestovní kancelář zaměřuje i na poměrně neobvyklý individuální servis. V prvním případě využívá izraelskou průvodkyni Daliu, která je původem rodilá Moravanka z Hodonína. V druhém pak připravuje cestovní plány na míru každému z klientů. Individuální cesta připravená cestovní kanceláří nemusí být nutně dražší. Do ceny klasického zájezdu se totiž mimo jiné promítají i náklady za práci, ubytování místní průvodkyně a řidiče autobusu, vstupné v rámci programu, stravování a podobně, a to v tomto případě odpadá. Dovedeme připravit cestu, na kterou se nezapomíná. Využíváme svých letitých zkušeností a znalostí daných oblastí. Poradíme co stojí za vidění a co je možné s klidem vynechat, říká Jan Lerbletier. Cestování prstem po mapě a realita se totiž často liší a v Izraeli to platí dvojnásob. Třeba při půjčení auta z izraelské půjčovny neplatí při jeho použití na územích pod Palestinskou samosprávou pojištění a podobně. 

Rizikovým oblastem se majitelé cestovní kanceláře vyhýbají. Za bohatými archeologickými nálezy do Aškelonu nedaleko Pásma Gazy proto své klienty nevozí. Snaží se vycházet z reálné situace a nikoho nevystavit možnému nebezpečí. Pochopitelně jsou ale místa, která vynechat nelze, a tak poradí, jak se bezproblémově dostat i do některých míst na území pod Palestinskou samosprávou, jako například do Betléma či Jericha. Pravidelně se pak cestovní kanceláři vrací klienti se zdravotními problémy, především lupénkáři, kteří se jezdí léčit k Mrtvému moři. Provoz ALEA Tours & Trade zajišťujeme jen ve dvou. Díky pokroku moderní techniky nikoho navíc nepotřebujeme. A protože naše firma nemusí živit desítky lidí, můžeme si dovolit poskytovat služby za velice rozumné ceny. I to je velké plus malé kanceláře, vypráví Jan Lerbletier. 

Vedle klasických turistických cest se cestovní kancelář ALEA Tours & Trade zaměřuje i na ryze profesní cesty, které pořádá ve spolupráci s izraelským velvyslanectvím v Praze. Byl jsem po obnovení diplomatických vztahů obou zemí v roce 1990 prvním českým zaměstnancem izraelské ambasády a dodnes s ní udržuji dobré styky. Navíc jsem zakládající člen Česko-izraelské smíšené obchodní komory. Nejen díky tomu pořádáme profesní cesty na veletrhy nebo zdravotnické mise. Nejedná se sice o obrovské objemy lidí, ale děláme to cíleně a intenzivně a udržujeme si v tomto oboru zcela výsadní pozici, líčí Jan Lerbletier. Díky svým stykům a kvalitním službám je ALEA Tours & Trade jedinou českou cestovní kanceláří, která se může na každoročním veletrhu Holiday World prezentovat na oficiálním stánku izraelského ministerstva turistiky. Jsme považováni za autoritu a tím pádem máme i trochu umetenou cestičku. Specializace na jednu zemi se nám mnohokrát osvědčila. Ostatní cestovní kanceláře Izrael nabízí jen jako okrajový produkt a vozí své klienty do běžných destinací. Jenže pak je moc vlčáků na jeden kus masa. My jsme prakticky jediní a to je pro naše podnikání alfou omegou, vysvětluje majitel cestovky. 

Jak snížit riziko krachu na minimum 

Mohlo by se zdát, že malá cestovní kancelář, k tomu ještě specializovaná na neklidný Izrael, by mohla mít problémy s povinným pojištěním proti úpadku, ale opak je pravdou. Pro pojišťovnu jsme ten nejméně rizikový partner. Nepohybujeme se na tenkém ledě cestovního ruchu, kterým je například doprava charterovými lety a podobně. Naši klienti létají zásadně pravidelnými linkami izraelských aerolinií. A vždy je za ně vše zaplaceno dopředu, komentuje Jan Lerbletier s tím, že ze zákona musí pojištění proti úpadku platit, ale za podmínek, za jakých funguje jeho firma, je to pro něho prakticky zbytečné. Riziko se podle něj snižuje i s velikostí. Nepoužívá žádné velké ekonomické teorie, ale obyčejné hokynářské počty. V umírněnosti máme garanci, že se nic nestane. Úvěry jsou pro nás věcí zcela neznámou. Na nic si nehrajeme, dodává Jan Lerbletier. Jeho cestovní kancelář také nenabízí žádné akční ceny v podobě oblíbených first nebo last momentů. Vysvětluje to tím, že má celoročně kvalitní nabídku a servis a není proto nutné k tomuto přistupovat. Pokud slevu poskytne, tak se jedná například o věrnostní nebo přátelskou. Jak sám říká, vyhýbá se tím cestě do pekel, protože takové nabídky nejdou dohromady s jeho kupeckými počty. 

A podobný přístup se projevuje i ve spolupráci s izraelskými partnery. O Židech se mluví jako o velmi dobrých, leč tvrdých obchodnících. A zřejmě je to pravda. Musíte získat jejich důvěru. Když se ukážete být solidní, není žádný problém. Máme své velmi dobré obchodní partnery, se kterými jsme za ta léta neměli sebemenší konflikt. Jen člověk musí být chytrý, ne vychytralý. Jen tak je to košer. S našimi dlouholetými izraelskými partnery nemáme například žádné psané smlouvy. Stačí nám zde jen podání ruky a vyslovené přání „Mazal Uvracha“, tedy „štěstí a požehnání“, což se říká již dlouhá léta třeba při mnohamiliónových obchodech na největší diamantové burze v Ramat Gan u Tel Avivu – funguje to dokonale a člověk nemá strach z podrazu. Takový pocit bych přál zažít každému českému podnikateli, uzavírá Jan Lerbletier.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).