Hlavní navigace

Jak se odklad datových schránek pro OSVČ dotkne zaměstnavatelů? Zjistili jsme

19. 9. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Datové schránky již nejsou pro živnostníky strašákem. Přehledy o příjmech a výdajích podají i bez nich. Víme, jak se e-komunikace dotkne zaměstnavatelů.

Od příštího roku měla být zavedena povinná elektronická komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení. Veškerá podání měla být učiněna pouze elektronicky. To platilo pro zaměstnavatele, podnikatele i lékaře. Prozatím si, alespoň část z nich, může oddechnout. Povinná elektronická komunikace se odkládá.

Povinná e-komunikace lékařů s ČSSZ

Komunikace v elektronické podobě měla být původně zavedena již od letošního roku. To vyvolalo obavy, zejména v řadách zaměstnavatelů. Ti totiž měli přihlášky a odhlášky zaměstnanců, evidenční listy důchodového pojištění a další předepsané tiskopisy podávat pouze elektronicky. Konec papírové podobě hrozil i Přehledům o příjmech a výdajích OSVČ a neschopenkám, které ČSSZ zasílají lékaři. Nakonec se ale Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) rozhodla povinnou elektronickou komunikaci odložit a ještě do konce roku 2013 přijímat veškerá podání i v papírové podobě.

Jako první si pro úlevu pro příští rok vydobyli lékaři. Ministerstvo práce a sociálních věcí a Česká lékařská komora se minulý týden dohodly, že termín zavedení elektronických neschopenek bude podruhé posunut. Podle lékařské komory nejsou lékaři dosud na tak zásadní změnu připraveni. Papírové neschopenky nyní mohou ČSSZ zasílat až do konce roku 2015. Jak uvedl František Koníček, ministr práce a sociálních věcí v demisi, zásadní je, aby vše fungovalo a lidé včas dostali dávky, na které mají nárok. Věřím, že tuto dobu lékaři efektivně využijí pro to, aby se na elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení dostatečně připravili, dodal ministr.

Čtěte více: Lékaři si vydupali odklad eNeschopenek, tentokrát o dva roky

Papírové podání ePřehledu rovněž nekončí 

Ani zástupci podnikatelů nezaháleli. Pro řadu podnikatelů je využívání elektronického podpisu stále složité a hrozilo jim tedy povinné zřízení datových schránek. Po opakovaných protestech byl i jim povolen další odklad. Ministr práce a sociálních věcí František Koníček uvedl minulý pátek pro Českou televizi, že výjimku pro OSVČ prodlouží po poradě s vrchním ředitelem České správy sociálního zabezpečení o rok. To znamená až do konce roku 2014. Přehled o příjmech a výdajích za rok 2013 je tedy možné podat i v dosavadní papírové podobě.  



Živnostníci stále nejsou na využívání datových schránek připraveni. 

Odklad vítají zejména drobní podnikatelé. Podle statistik ČSSZ je necelý milion podnikatelů a živnostníků. Datovou schránku přitom využívá jen asi 41 000 nich. Na základě Analýzy rizik zavedení datových schránek, kterou si úřady nechaly vypracovat, nejsou živnostníci na tento krok dosud připraveni. Stát navíc mění pravidla moc často a živnostníci mají často problém tiskopis Přehled o příjmech a výdajích správně vyplnit. Ovšem elektronické komunikace se ministerstvo jen tak vzdát nehodlá. Jde pouze o odklad, který má poskytnout OSVČ dostatek času na přechod k této formě komunikace.  

Vypadá to, že jediní, na koho elektronická podání v plném rozsahu od příštího roku dopadnou, jsou zaměstnavatelé. A to bez ohledu na to, zda mají jednoho nebo 1000 zaměstnanců. Již dnes řada z nich využívá veřejné rozhraní pro e-podání VREP nebo právě informační systém datových schránek. Ostatní musí na tento systém chtě nechtě přejít od počátku roku 2014.     

Pracovníci okresních správ jsou připraveni být všem subjektům, kterých se povinná elektronická komunikace od příštího roku týká, maximálně nápomocni a poskytnout jim přiměřenou podporu. Na webu ČSSZ je k dispozici přehled povinně elektronicky podávaných tiskopisů i informace k elektronické komunikaci.

Brand24

Seznam tiskopisů a povinnost elektronického podání 

Zaměstnavatelé OSVČ Lékaři
Povinně od roku 2014 Povinně od roku 2015 Povinně od roku 2016
Evidenční list důchodového pojištění  Přehled o příjmech a výdajích  Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti
Potvrzení o studiu pro účely důchodového pojištění  Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti Hlášení ošetřujícího lékaře ve smyslu § 61 zákona o nemocenském pojištění
Přehled o výši pojistného Přihláška k účasti na důchodovém pojištění 
Oznámení o nástupu (skončení) zaměstnání  Přihláška k účasti na nemocenském pojištění
Přihláška do registru zaměstnavatelů
Odhláška z registru zaměstnavatelů
Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
Potvrzení pro účely vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství    

E-komunikace s finančním úřadem

Povinná elektronická komunikace s finančním úřadem byla od roku 2013 zavedena pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají zaměstnance – účastníky důchodového spoření (druhý pilíř). Již nyní povinně zasílají elektronické měsíční hlášení a po novém roce je čeká elektronické vyúčtování záloh důchodového spoření. Od ledna 2014 přibude povinná elektronická komunikace plátcům DPH, jejichž roční obrat za 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců překračuje hranici 6 milionů korun. Veškerá podání pro finanční úřad budou muset činit pouze elektronicky. Jedná se o daňová přiznání, hlášení, přílohy k přiznání nebo hlášení či o přihlášky k registraci a oznámení o změně registračních údajů. 

Tady pravděpodobně k žádnému odkladu nedojde, elektronickou komunikaci plátců DPH totiž jednoznačně stanovil zákon. To sice v případě e-podání ČSSZ také, ale Česká správa sociálního zabezpečení je na základě právních předpisů oprávněna určit, která podání nebo jiné úkony je možné po určenou dobu předložit dosavadním způsobem (písemně nebo na produktu výpočetní techniky).

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).