Hlavní navigace

Jaké jsou nejčastější SEO chyby a jak se jich vyvarovat? Čtěte rady od odborníka

Redakce

Organická návštěvnost se u běžného e-shopu pohybuje mezi 30 až 60 % celkové návštěvnosti. Klíčovým faktorem online podnikání je tak dobře zvládnuté SEO.

Doba čtení: 8 minut

Sdílet

V posledním díle seriálu „Jak rozjet online byznys“ se zaměříme na SEO, tedy optimalizaci pro vyhledávače. Rady a tipy, jak dělat SEO a nedělat PraSEO, připravil pro náš sesterský server Lupa.cz Pavel Ungr, nezávislý konzultant online marketingu se specializací na SEO, který propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

Nejčastější chyby, které dělají tuzemské e-shopy

Strategické chyby

E-shop se nevěnuje SEO

Hlavní chybou samozřejmě je, pokud SEO zcela ignorujete. SEO má velkou výhodu v tom, že neplatíte za prokliky jako u PPC, bannerů nebo Facebooku a zároveň má dlouhodobý efekt. Obrovský benefit u SEO je, že tím, že zlepšujete SEO, zlepšujete celý web – po obsahové i technické stránce – a je to veliký přínos pro zákazníky. Stejně tak připravuje data a pomáhá lidem od PPC, UX, copywriterům nebo obsahovým stratégům. Toto nemůžeme říct o jiných kanálech marketingu.

E-shop dělá PraSEO

Stejným problémem mnohdy zase bývá, že e-shop si přečte několik pouček a bez hlubšího porozumění kontextu si SEO na webu prostě nějak „vyprasí“. Může to pak vést třeba k přeoptimalizaci neboli tapetování klíčových slov, odkazovým patičkách nebo nerelevantnímu obsahu stránek. Špatné cílení stránek na klíčová slova a špatná struktura webu. V zásadě největší strategickou chybou je, že nám na e-shopu nějaké stránky chybí, nebo naopak přebývají. S tím úzce souvisí i strategie tvorby obsahu. Tato chyba dost často souvisí s tou předchozí, tedy s nedostatečným porozuměním logice SEO.

Partner seriálu Jak rozjet online byznys

Ignum

IGNUM zajišťuje technologické zázemí pro vaše webové stránky a e-mailové služby. Protože IGNUM myslí na své uživatele, každý nový produkt pečlivě testuje, od počáteční myšlenky přes funkční prototyp po výsledný produkt. Inspirujte se ve svém podnikání designovými postupy společnosti IGNUM, hrdého partnera tohoto seriálu.

Technické problémy

Další kategorii chyb tvoří technické nedostatky.

Indexace

Můžeme si říkat, jak je ten obsahový marketing super, jak si kdo vyhraje se vstupní stránkou a jak božské odkazy získáme. Stejně vždycky skončíme u toho, že bez toho, aby stránky byly správně zaindexovány, jsou všechny tyhle sexy věci zcela k ničemu. Když zjistíte, že indexace probíhá špatně, potřebujete mít štěstí, když náhodným klikáním po webu odhalíte vzor, které stránky nejsou zaindexované.

Duplicity u vyhledávačů

Duplicita je častý problém u e-shopů. Různá CMS generují tuny URL a parametrů, o kterých samotní majitelé e-shopů a někdy i vývojáři nemají tušení. Proto je třeba duplicity řešit. Nejčastěji pomocí kanonizace nebo přesměrování.

Detailní rozbor hlavních SEO chyb naleznete na serveru Lupa.cz: Jak nedělat PraSEO aneb 6 nejčastějších SEO chyb u českých e-shopů

Jak nejčastější SEO chyby řešit?

Ideální samozřejmě je, pokud se výše zmíněných chyb vůbec nedopustíte. Jestliže k nim však přeci jen dojde, snažte se je odstranit.

Strategické chyby

E-shop se nevěnuje SEO

Řešení se zdá jednoduché, začněte dělat SEO. V zásadě máte dvě cesty:

  1. Učte se, čtěte články a zkoušejte. Bude to trvat déle, budete se učit na vlastních chybách, ale bude to téměř zdarma. Budete investovat jen vlastní vůli, sílu a čas.
  2. Poptejte SEO školení nebo konzultace u odborníků, urychlí vám to růst.

E-shop dělá PraSEO

Zapište si:

  • Patičkové odkazy vám nepomohou,
  • nesmyslné tapetování klíčovými slovy vám nepomůže,
  • texty mají primárně sloužit pro zákazníky,
  • meta keywords jsou k ničemu,
  • nekupujte odkazy od otevřených systémů,
  • garance klíčových slov neexistuje,
  • SEO se dobře a objektivně měřit nedá.

Špatné cílení stránek na klíčová slova a špatná struktura webu

Pokud si chcete být jisti, že váš web cílí na správná klíčová slova, nic mu nechybí a ani nepřebývá, potřebujete analýzu klíčových slov. Ta krom běžných věcí, jako jsou klíčová slova, hledanost, konkurence, relevance a důležitost, musí obsahovat i vstupní stránky pro dané klíčové slovo na webu. Díky tomu zjistíte, na které dotazy se již umisťujete, na které je třeba optimalizovat a které vám zcela chybí. Jakmile zjistíte tento stav, pomoc je již nasnadě: neexistující stránky vytvořit a ty, které nefungují, po obsahové stránce vyladit tak, aby fungovaly lépe. Pořád to nefunguje? Nevadí, zkuste to jinak. Testujte, testuje, testujte.

Technické problémy

Indexace

Můžeme si říkat, jak je ten obsahový marketing super, jak si kdo vyhraje se vstupní stránkou a jak božské odkazy získáme. Stejně vždycky skončíme u toho, že bez toho, aby stránky byly správně zaindexovány, jsou všechny tyhle sexy věci zcela k ničemu. Když zjistíte, že indexace probíhá špatně, potřebujete to nějak vyřešit. Prvním krokem by mělo být ověření, které URL na vašem e-shopu je zaindexované a které ne.

Nejlepší nástroj pro zjištění indexace je Marketing Miner a jeho URL miner s minery Fulltext URL Checker a URL indexability. První z nich vám zjistí, zda je URL indexována na obou vyhledávačích a zda se v SERPu objevuje testovaná URL, případně nějaká její kanonická verze. URL indexability vám prozradí, zda URL vůbec může být indexovaná, a pokud ne, jaké překážky tomu brání.

Duplicity u vyhledávačů

Duplicita je u e-shopů častý problém. Různá CMS generují tuny URL a parametrů, o kterých samotní majitelé e-shopů a někdy ani vývojáři nemají tušení. Proto je třeba duplicity řešit. Nejčastěji pomocí kanonizace nebo přesměrování. Google i Seznam vyjádřily, které kombinace v URL jsou pro ně duplicity a které ne a co je třeba přesměrovávat. Překvapením je, že Google je mnohem striktnější a Seznam zase benevolentnější.

Tedy ve stručnosti:

  • Oba vyhledávače jsou OK s lomítky na konci nebo bez – u domén.
  • Pro oba vyhledávače je třeba přesměrovávat HTTP na HTTPS protokol.
  • Pro Google je duplicita, pokud máte variantu s a bez WWW. Pro Seznam ne. Proto je třeba přesměrovávat (301).
  • Pro Google je duplicita, pokud máte variantu adresáře/kategorie s a bez lomítka. Pro Seznam ne. Proto je třeba přesměrovávat (301).

Detailní řešení hlavních SEO chyb naleznete na serveru Lupa.cz: Jak vyřešit 6 nejčastějších SEO chyb českých e-shopů

Nástroje pro SEO

V SEO, stejně jako v celém online marketingu, lze hodně věcí vyřešit a odhalit tak, že se zkušený člověk na web pravidelně dívá a sleduje ho. Ale jak laikovi i odborníkovi ušetří čas i nervy dobře zvolený nástroj?

Komplexní online nástroje

Komplexní online nástroje vám dokážou poskytnout spoustu informací o chybách a problémech na webu a navrhnout i řešení, často řeší i kontinuální proces a měření SEO. Jsou kvůli tomu taky pochopitelně dražší, ale jejich přínos to bohatě vynahrazuje.

Marketing Miner

Marketing Miner je komplexní český nástroj, který vám poskytuje data o vašem projektu, která byste často jinak špatně získávali. Dokáže měřit pozice, sledovat zmínky a odchytávat nejčastější chyby. Vše probíhá v cloudu, takže si v nástroji jen zadáte, co chcete zjistit, zavřete prohlížeč a pak vám do e-mailu dojde výsledek. Tento nástroj je zatím pro lidi, kteří potřebují data a dokážou si je vyhodnotit, úplný začátečník asi nebude vědět, co k čemu je, ale člověk, který se v SEO pohybuje, za ta data platí zlatem, tedy penězi.

Collabim

Collabim je nejstarší český nástroj. Původně sloužil jen na měření pozic a administraci linkbuildingu, a to je stále jeho největší síla: zpracování, sledování a měření výsledků kontinuálního SEO. Sice později přidal různé on-page analýzy a sledování konkurence, ale jeho největší síla je v pozicích a linkbuildingu. Je přívětivý i pro začátečníky, byť pro jeho nastavení a pochopení jsou potřeba alespoň základní SEO znalosti.

Content King

Content King je skvělý nástroj i pro úplné začátečníky. Zadáte váš web, necháte ho Content King projít a poté již jen procházíte chyby (nebo vám chodí e-mailem), čtete si, jak je opravit a proč je to pro vás důležité. Jde možná o nejlepší nástroj kontinuální SEO i pro naprosté laiky. Jeho uživatelská přívětivost je úžasná a lze jej doporučit opravdu všem. Jen je trochu dražší.

SEO software na váš počítač

Předchozí nástroje mají výhodu, že je nemusíte instalovat, ale zato platíte měsíční paušál. Nástroje níže jsou běžný software, který si nainstalujete na počítač, a mohou být tím pádem pro někoho levnější. Ale trpí podobnými problémy jako většina SEO nástrojů – pokud nedokážete data správně interpretovat, příliš vám nepomohou. Pro SEO specialisty je to ale alfa a omega jejich práce.

Screaming Frog

Screaming Frog je zdarma pro weby do 500 URL, jinak roční licence stojí zhruba 5000 Kč. Je to software, který se snaží chovat podobně jako robot vyhledávače, dokáže emulovat textové procházení, JS rendering a cokoliv dalšího. Výstupem je tedy tzv. „crawl“, kde uvidíte, jaké URL robot najde, jak je vidí, co je tam dobře a co špatně. Pro větší weby je Screaming Frog hodně náročný na operační paměť, a proto je vhodné ukládání dat na nějaký hodně rychlý SSD disk. Pokud vám Screaming Frog nevyhovuje, můžete použít jeho alternativy jako SiteBulb, Xenu, Deep Crawl nebo Hextrakt.

Rank Tracker

Rank Tracker je alternativa Collabimu pro váš počítač, je součástí mocného SEO balíku SEO Power Suite. Slouží primárně na měření klíčových slov, získávání nových frází a analýzy konkurence. Software můžete od prvního nákupu používat bez dalších plateb, ale placené jsou aktualizace, bez kterých je nástroj po nějaké době v zásadě nepoužitelný.

Chytrá rozšíření pro prohlížeč

Pokud se necítíte na komplexní aplikace, existují i chytrá rozšíření pro prohlížeč. Nedá se od nich očekávat moc (jsou zdarma), ale udělají dobrou práci, protože vám při prohlížení webu svítí na první pohled.

• Link Redirect Trace – umí ukázat stavové kódy, přesměrování, indexaci a canonical.

• Javascript Toggle On and Off – zapíná a vypíná JavaScript, abyste viděli, jak mohou vidět váš web roboti vyhledávačů.

• SEMOR – ukáže vám data o zaindexovaných stránkách na Seznamu a informace o URL a doméně.

• SEO minion – jednoduché rozšíření, které vám rychle ukáže nejdůležitější věci na stránce – obsahové prvky důležité pro SEO, vše o odkazech, href lang atributy, náhled v SERPu atp.

Tipli listopad2

Detailní přehled možností SEO nástrojů naleznete na serveru Lupa.cz: Malý průvodce džunglí SEO nástrojů. Které vám pomohou odhalit chyby?

Závěr

Přestože nejde o komplexní seznam a ani komplexní řešení všech SEO problémů, výše zmíněné chyby, jejich řešení a nástroje vám pomohou při práci na SEO a při rozjezdu vašeho online podnikání.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).