Hlavní navigace

Je nutné u eshopu vytvářet i obchodní podmínky pro právnické osoby?

10. 7. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Všeobecné smluvní podmínky se vztahují většinou na spotřebitele, co když ale v e-shopu chce nakupovat právnická osoba? Platí pro ni stejné podmínky?

Následující dotaz byl zodpovězen v odborných poradnách serveru Podnikatel.cz. Chcete rozjet byznys? Zeptejte se.

Založení eshopu, jak na podmínky a ochranu údajů?

Dotaz

Obchodní podmínky eshopů obvykle mívají na začátku formulaci typu „Tyto podmínky se nevztahují na kupujícího, který je právnickou osobou či osobou jednající v rámci své podnikatelské činnosti.“ Říká se tedy, že celý dokument s obchodními podmínkami je určen pro koncového zákazníka a je naopak irelevantní pro firmy a podnikatele. Eshop bude primárně určen pro koncové zákazníky. Pokud ale bude mít o nákup v eshopu zájem firma, chci jí to samozřejmě umožnit.

Je tedy správně má následující domněnka? Firma nebo podnikatel v mém eshopu klidně nakoupit mohou. Tím že tak učiní, se vztahy mezi mnou (jako prodávajícím) a firmou/podnikatelem (jako kupujícím) automaticky řídí obchodním zákoníkem (nikoli občanským zákoníkem). A dále je také v pořádku, že obchodní podmínky eshopu pokrývají pouze variantu koncový zákazník. Pro nákupu firmy/podnikatele žádný analogický dokument na stránkách eshopu nemusí existovat.

Odpověď poradce

Některé e-shopy uvádějí, že obchodní podmínky se nevztahují na právnické osoby nebo podnikatele. Toto je z důvodu, že ze zákona je nastavena určitá přísnější ochrana při nakupování pro spotřebitele, to je nepodnikatelské subjekty . Pro tyto spotřebitele proto mívají e-shopy zvláštní podmínky, které upravují specifické vztahy vztahující se k těmto spotřebitelům. 

To však neznamená, že pro nákup realizovaný právnickými osobami není nutné všeobecné podmínky stanovit, neboť i pro tyto subjekty je nutné vymezit obsah práv a povinností, které vymezí uzavření kupní smlouvy. Podmínky v těchto případech však nemusí být tak přísné, například ve vztahu k poskytnuté záruční době, vrácení zboží apod. Doporučujeme proto mít buď zvláštní podmínky pro podnikatele a zvláštní pro spotřebitele, případně mít jedny univerzální všeobecné podmínky, ve kterých bude začleněna zvláštní sekce věnovaná úpravě vztahů se spotřebiteli. 

Poradna s daňovým poradcem

Zeptejte se, jak na daňové přiznání. Odpovídá Jan Molín, daňový poradce a člen Prezidia Komory daňových poradců České republiky.

 

Dotaz

A jak je to s ochranou osobních údajů? Zákazník se v eshopu neregistruje, veškeré údaje zadává znovu v každé objednávce. V objednávkovém formuláři zadá fakturační adresu, dodací adresu, email a telefon. Po dokončení objednávky je tato objednávka včetně zmíněných údajů uložena do databáze. Zároveň je vygenerován email potvrzující objednávku, který dojde jak na adresu kupujícího, tak na mou adresu. 

Daně x

Dále samozřejmě vystavím fakturu, kterou budu archivovat. Poštovní adresa, emailová adresa a telefon kupujícího jsou tedy: jednak v databázi eshopu, jednak v mé emailové schránce, jednak na tištěné archivované faktuře. Nemám v úmyslu rozesílat žádná obchodní sdělení. Údaje o objednávce by zůstaly na zmíněných místech i po vyřízení objednávky (přijde mi, že by mohly být užitečné při řešení případných reklamací nebo odstoupení od kupní smlouvy). Je třeba se za popsaných podmínek registrovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů?

Odpověď poradce

Povinnost registrace na Úřadu pro ochranu osobních údajů vzniká tehdy, pokud získané osobní údaje jsou zpracovatelem dále zpracovávány a využívány. Obecně není nutná registrace v případě, že získané údaje slouží pouze pro realizaci uzavřené smlouvy. Hranice mezi oběma případy však může být poměrně tenká, doporučujeme proto registraci u Úřadu pro ochranu osobních údajů raději vyřídit.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).