Hlavní navigace

Má výrobce nárok na převod domény, pokud už nejste jeho výhradní prodejce?

 Autor: 329515
Jestliže se změní výhradní prodejce určitého výrobce, musí původní prodejce bezplatně převést svoji doménu na výrobce? Radíme v poradně.
Redakce 28. 7. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Otázka

Několik let jsme vystupovali jako výhradní autorizovaný zástupce konkrétního výrobce pro český trh. Tento vztah byl ukončen. Má výrobce nárok na bezplatný převod této domény pod svou správu? V původní distribuční smlouvě toto není nijak upraveno. V současnosti stále jeho výrobky prodáváme, už však nikoliv jako výhradní zástupce, nýbrž jako autorizovaný partner. Můžeme doménu i nadále používat, pokud slouží autorizovanému prodeji originálních výrobků daného výrobce, ale výhradní dovozce se již změnil (výrobce požaduje bezplatné navrácení domény)?

Odpověď Petry Dolejšové z advokátní kanceláře eLegal

Pokud byla doména s cz.nic sjednána a placena přímo vámi, pro vás, a ve smlouvě s výrobcem nemáte sjednáno, že výrobce má na bezplatný převod domény nárok, pak doména zůstává vám, vaše smlouva s cz.nic ukončením smlouvy s výrobcem není nijak dotčena. Výrobce má v takovém případě možnost s vámi o odkoupení domény vyjednávat, je však na vašem uvážení, zda tuto doménu odprodáte, případně bezplatně převedete na výrobce.

Složitější je však vaše další užívání domény – pokud podle smlouvy máte nadále právo prodávat výrobky výrobce, a ve smlouvě není nic konkrétnějšího ohledně užívání jeho značky uvedeno, dá se uvažovat, že výrobce vám udělil s marketingovým užíváním jeho značky mlčky souhlas (mohl předpokládat, že budete výrobky propagovat a prodávat rovněž touto online cestou).

Pokud by se však v budoucnu proti vašemu užívání domény bránil, vyjádřil tak svůj nesouhlas, mohlo by se již jednat o přesah vašeho oprávnění a pravděpodobně i zásah do ochranné známky výrobce. Prakticky byste tak měli koupenou doménu, jejímž užíváním byste zasahovali do práv výrobce – tento by pak mohl soudně požadovat zákaz užívání domény. Vše je však nutné posuzovat v každém jednotlivém případě – například takové užívání domény, které nevzbuzuje u veřejnosti dojem, že jste výhradním autorizovaným prodejcem, by nemuselo do práv výrobce nikterak zasahovat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).