Hlavní navigace

Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

15. 9. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Doména, kterou zvolíte, by měla být především jednoduchá, dobře zapamatovatelná a pokud možno krátká. Držte se české koncovky ".cz" a zapomeňte na šílenosti typu "nejlepsi-poradce-zdraveho-zivotniho-stylu-v-praze-levne.cz".

Řada živnostníků už pochopila, že internetová prezentace jim může v podnikání značně pomoci. Pokud se již podnikatel rozhodne, že si zřídí vlastní webové stránky, stojí před otázkou, jakou zvolit nejvhodnější doménu (URL adresu). Někteří podnikatelé jsou schopní zaplatit za vytouženou doménu desítky až stovky tisíc korun. Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Jak upozorňují odborníci, většina podnikatelů “exkluzivní” doménu vůbec nepotřebuje a postačí jim bohatě adresa s jejich jménem, popřípadě profesí. Zároveň platí, že čím jednodušší URL, tím spíše si ho zákazníci zapamatují. Přesto by ale podnikatelé neměli brát výběr domény úplně na lehkou váhu, jejich internetová adresa totiž může hrát významnou roli při SEO optimalizaci.

Na free domény zapomeňte

Čím dál více (i drobných) podnikatelů si pořizuje vlastní internetové stránky. Mezi první kroky při vytváření webové prezentace patří výběr vhodné domény, který by podnikatel neměl podcenit, jelikož by internetovou adresu časem již neměl měnit. Samotné doména musí být hlavně snadno zapamatovatelná, jednoznačně podnikatele identifikovat a pokud možno i krátká. Doména je důležitá hlavně, pokud ji budete dále sdělovat i v offline světě. Mnozí lidé si například neuvědomují složitost diktování například do telefonu, většinou zároveň s náročností diktování e-mailu či jeho zapamatování zaměstnanci, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Ondřej Baar, který se zabývá internetovým marketingem. Živnostníci s příliš složitým příjmením by ovšem měli ve vlastním zájmu zvolit trochu jiný název. Potíže často také způsobují cizí slova a snadno zaměnitelná písmena w / v, i / l, y / i, připojil se Radim Hasalík, který se rovněž živí internetovým marketingem pod značkou hasalik.cz. Čtěte také: Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování

Při rozhodování o doméně by český živnostník měl zůstat věrný tuzemské koncovce “.cz”, přestože se mu nabízejí všechny možné koncovky typu “.com”, “.eu”, “.net” apod. Dále odborníci podnikatelům radí, aby se vyhnuli různým tzv. free doménám a zainvestovali rozhodně do vlastní. Obzvláště při dnešních cenách domén. Free doménou v podstatě vysíláte k zákazníkům signál „nemám na to, abych si zaplatil za vlastní doménu – tedy moje služby nejsou tak kvalitní, abych si na to vydělal“ a navíc vám provozovatel umístí do prostoru stránek svoje reklamní bannery, upozornil Vojtěch Štavík z agentury Diversity.

Vlastní doména významným způsobem zvyšuje podnikateli důvěryhodnost a dává mu i jistou nezávislost. Navíc při využití free domény podnikateli nikdo negarantuje, že služba zůstane dále v provozu. Mezi další nevýhody se řadí také zpravidla delší a hůře zapamatovatelná adresa. Naopak podstatnou výhodou vlastní domény je možnost použití domény v e-mailové adrese. Například i vizitka tím vypadá hned jinak, doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Adámek, který se věnuje internetovému marketingu.

Ceny za registraci domény navíc neustále klesají a v současnosti se dá nová internetová adresa pořídit za zhruba 200 korun. K tomu musí podnikatel připočíst webhosting, který se však dá rovněž pořídit za několik stokorun. Roční provoz domény pak již v podstatě nic nestojí. Některé webhostingové firmy například též nabízejí domény zdarma, pokud si u nich objednáte i provoz webhostingu. Platnost domény též podnikatel nesmí zapomenout prodlužovat, nicméně i zde se roční náklady pohybují v řádu stokorun. Čtěte také: Zákon přikazuje na webu uvádět identifikační údaje. Víme, které vám chybí

Vaše podnikatelská URL adresa by měla být:

  • Jednoduchá
  • Dobře zapamatovatelná
  • Co nejkratší
  • Jednoznačná
  • S koncovkou “.cz”

Jak má tedy správně vypadat doména?

Co se týče konkrétního jména domény podnikatele, zapomeňte na “exkluzivní” adresy typu truhlar.cz, elektrikar.cz, ekonomika.cz apod., radí odborníci. Domény jsou samozřejmě zabrané a pro obyčejného živnostníka v podstatě nedostupné, jelikož majitelé za ně budou pravděpodobně chtít cenu pohybující se ve statisících korun. Obecné domény (jako například výše jmenované) mají navíc význam spíše pro projekty, které se danému tématu podrobněji věnují a nabízejí obecné informace. Využití třeba domény elektrikar.cz si dovedu představit na online katalogu elektrikářů, pro drobného živnostníka smysl nemá, domnívá se Jiří Kroužek, který se zabývá internetovou reklamou. Čtěte také: Bezplatným zápisem do internetových katalogů se dá jen získat

Menší podnikatel by měl raději zvolit jinou doménu. Odborníci doporučují zaregistrovat doménu s vlastním jménem a případně profesí. Podle Ondřej Baara je vhodná forma například “jmenoprijmeni.cz” či ještě lépe “prijmeni.cz”. Profese pak může být uvedena jako subdoménu typu elektrikar.jme­noprijmeni.cz nebo ideálně elektrikar.prij­meni.cz. Adresa s jménem a příjmením navíc podnikatele lépe odliší od konkurence. Firma by zase měla do domény určitě zakomponovat svůj název. Rovněž místo podnikání se dá do internetové adresy zařadit. Vyplatí se rozhodně vymyslet nějakou zajímavou doménu, které se vztahuje k předmětu podnikání, jménu podnikatele nebo lokalitě, ve které působí, potvrzuje František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

Většina živnostníků totiž hlavně působí ve svém blízkém okolí, a proto i lokalita má v názvu domény význam. URL adresa totiž hraje roli i při SEO optimalizaci a dobře zvolená doména může pomoci vylepšit pozici ve vyhledávačích, přes které se na stránky dostane valná část návštěvníků. Na druhou stranu odborníci varují před tím, aby domény byly vybírány čistě za účelem SEO optimalizace. URL by v žádném případě neměla sloužit primárně k účelům SEO. Například doména elektrikar-rozvody-v-praze-levne.cz je naprostý nesmysl. Takovou doménu si nikdo nezapamatuje, přesto jich na českém webu lze najít bezpočet, komentoval serveru Podnikatel.cz Jiří Kroužek.

Odborníci rovněž doporučují zaregistrovat různé kombinace názvu (jmenoprijmeni.cz, prijmenijmeno.cz apod.), které všechny povedou na webovou prezentaci podnikatele. Podle Vojtěcha Šťavíka z agentury Diversity pokrytí různých variant domény brání i parazitování konkurence. Použití vlastního je zase důležité v případě, kdy je podnikatel ve svém regionu známý a vyhledávaný, nebo má v úmyslu se takovým stát. Čtěte také: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

Příklad

Pan Petr Novák je elektrikář, který působí ve východočeské Přelouči. Jakou doménu by měl zvolit?

Měl by si vybrat například jednu (či více z následujících):

  • petrnovak.cz
  • elektrina.petrno­vak.cz
  • elektrina-novak.cz
  • elektrinanovak.cz
  • elektrina-prelouc.cz
  • elektro-prelouc.cz
  • elektro-novak.cz
  • novak-elektrikar.cz
  • elektrikar-novak.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).