Hlavní navigace

Od mikrovln k satelitu. Co změna mýtného systému znamená pro podnikatele?

Daniel Morávek

Od prosince se mění mýtný systém a dosavadní mikrovlnnou technologii nahradí satelitní systém. Pro podnikatele to znamená některé povinnosti.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Všichni, kterých se povinnost platit mýto týká, se musí zaregistrovat u nového provozovatele mýtného systému společnosti CzechToll a také si instalovat novou palubní jednotku do vozidla. Od příštího roku má navíc dojít k rozšíření zpoplatněných úseků o vybrané silnice 1. třídy a dálnic o dalších zhruba 900 km.

Změna systému má přinést úspory

Od 1. prosince letošního roku se mění provozovatel mýtného systému a také systém jako takový. Dosavadní mikrovlnnou technologii společnosti Kapsch nahradí satelitní systém konsorcia CzechToll/SkyToll. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) přinese změna především úsporu provozních nákladů. Zatímco provoz mikrovlnného systém stojí řádově 1,5 miliardy korun ročně, náklady na provoz nového satelitního systému, který bude navíc provozovaný na širší síti zpoplatněných úseků, budou přibližně o jednu miliardu korun nižší. Důležitá je také flexibilita systému a náklady na potřebu jakýchkoli změn. Díky satelitní technologii můžeme v budoucnosti rychle a s nízkými náklady měnit rozsah zpoplatněných pozemních komunikací i výši mýta na jednotlivých úsecích, uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Dopravci se musí zaregistrovat

Změna systému však znamená i několik povinností pro podnikatele, kteří mýto platí. Předně se musí zaregistrovat u nového provozovatele mýtného systému, společnosti CzechToll. Tu mohou splnit na některém z více než dvou stovek obchodních míst, na regionálních pobočkách Hospodářské komory  ČR, přes svého vydavatele tankovacích karet nebo online na portálu www.mytocz.eu. Online registrace bude možná pro režim placení předem a pro režim následného placení s bankovní zárukou. Registrace bude spuštěna 22. září 2019 a silně doporučujeme dopravcům, aby nenechali tuto povinnost na poslední chvíli. Povinnost nové registrace se bude týkat více než 400 tisíc nákladních vozidel a i přes posílení kapacit na obchodních místech není v silách nikoho, aby zvládl registrovat všechna vozidla na poslední chvíli, doplnil Jan Studecký.

Co se týče rozsahu vyžadovaných dokladů pro provedení úspěšné registrace do nového mýtného systému, ten se oproti stávajícímu systému nemění. Pro zaevidování vozidla do systému elektronického mýtného je uživatel povinen poskytnout provozovateli systému údaje potřebné k zaevidování vozidla a předložit technický průkaz vozidla nebo osvědčení o registraci vozidla.

Provozovatel vozidla je povinen poskytnout zejména následující údaje:

  • registrační značku vozidla a stát, ve kterém je vozidlo registrováno;
  • kategorii vozidla ve smyslu platné legislativy;
  • celkovou hmotnost vozidla, počet náprav a emisní třídu vozidla;
  • údaj o skutečnosti, zda je vozidlo vybaveno zařízením anebo úpravou, které by mohly bránit správné funkci elektronického zařízení (palubní jednotky), například zda má vozidlo pokovené čelní sklo;
  • předpokládanou celkovou délku zpoplatněných pozemních komunikací, jimiž provozovatel vozidla plánuje projíždět v průběhu vymezeného časového období v režimu následného placení mýta;
  • název nebo obchodní jméno, případně jméno a příjmení provozovatele vozidla;
  • název nebo obchodní jméno, případně jméno a příjmení vlastníka vozidla, pokud je jiný než provozovatel vozidla;
  • e-mailovou adresu provozovatele vozidla.

Další povinností je instalace nové palubní jednotky

Druhou zásadní povinností je instalace nové palubní jednotky do vozidla, které využívá zpoplatněné komunikace. Jednotku může dopravce instalovat do vozidla i před 1. prosincem 2019, společně se starou palubní jednotkou pro mikrovlnný mýtný systém může být ve vozidle a mýto se bude strhávat pouze jednou. Nejpozději od 1. prosince 2019 musí být ve vozidle řádně instalována a zprovozněna nová palubní jednotka. Na vrácení té staré budou mít dopravci dalších 6 měsíců. Palubní jednotky budou vyžadovat trvalé elektrické napájení prostřednictvím palubní zásuvky (12/24V), nebo prostřednictvím trvalého napojení do napájecí elektrické soustavy vozidla. Oproti stávajícímu zařízení se zvyšuje kauce za palubní jednotku, kterou musí dopravci uhradit, a to na 2490 Kč.

Mýtné se rozšíří na další úseky

Další novinkou je rozšíření silnic a dálnic podléhajících placení mýtného od 1. ledna 2020. Seznam konkrétních úseků bude zveřejněn na stránkách www.mytocz.eu, mělo by jít o nových 860 kilometrů vybraných úseků silnic I. třídy a 35 kilometrů nových dálnic.

Čtěte také: Na nedělní zákaz jízdy kamionů dojedou moravští dopravci, varuje Česmad Bohemia

Wt100_obecný

Sazby a podmínky platby mýtného se nemění

V oblasti placení mýtného pak nedochází k žádným změnám. Stále platí, že zpoplatnění je stanoveno podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci. Úhradě mýtného podléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny. Sazby mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace jsou stanoveny nařízením č. 240/2014 Sb. Sazba se liší podle počtu náprav a emisní třídy vozidla. Mýtné za užití konkrétního úseku je dáno násobkem sazby a délky úseku. Mýtné nepodléhá DPH.

Stejně tak stále platí, že mýto je možné hradit předem (režim pre-pay), nebo následně na základě faktury (režim post-pay). V případě placení pre-pay je nutné předplatit si kredit, u následného placení zase uzavřít smlouvu. V režimu následného placení je mýtné hrazené v závislosti na typu dohody o podmínkách následného placení:

  • při dohodě o podmínkách následného placení s odloženou splatností hradí provozovatel vozidla mýtné bankovním převodem na bankovní účet provozovatele systému uvedený na faktuře;
  • při dohodě o podmínkách následného placení s platbou tankovací kartou hradí mýtné výstavce tankovací karty uvedený v dohodě. Provozovatel vozidla hradí mýtné pouze za mýtné transakce, které nebyly autorizovány výstavcem tankovací karty. Mýtné za neautorizované mýtné transakce hradí provozovatel vozidla bankovním převodem na bankovní účet provozovatele systému uvedený na faktuře. Tento způsob nabízí například společnosti CCS, Rotex Shellcard, EuroWag, DKV nebo Diners Club.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).