Hlavní navigace

Koronavirus „vyhnal“ podnikatele na internet. Odborníci radí, na co se zaměřit

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Doba koronavirová s sebou přinesla přesun spousty prodejců, institucí i zákazníků do onlinu. Jak to ovlivní marketing a na co se v něm zaměřit?
Jana Langerová 15. 6. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Lidé v době krize, a to už od jejího začátku, více zakládají e-shopy a internetové projekty. S tím jde ruku v ruce i poptávka po online marketingu a hodně lidí se snaží začít podnikat na internetu.

Také je patrné, že v letech ekonomického rozvoje měly firmy tolik práce, že online marketing byl „nepotřebný“. Například klienti společnosti SHOPEA.CZ jsou převážně malé a střední firmy v oborech stavebnictví, strojírenství apod, kteří měli tolik práce a zakázek, že zvýšení návštěvnosti (poptávek) nebyli schopni vykrýt. Tento trend se nyní obrací, protože firmy vidí úbytek práce (který byl skokový) a ti prozřetelnější již podnikají kroky k podpoře marketingu, říká na úvod Martin Sobotka ze společnosti SHOPEA.CZ

Život se přesunul do online prostředí

Tahle doba celkově urychlila přechod nebo vstup nových hráčů do e-commerce prostředí i u oborů, pro které do té doby nebyl online typický. Řada značek zjistila, že můžou v rámci on-line fungovat, protože vlastně neměly na výběr. Díky tomu budou služby a produkty dostupnější a zákazníci budou více otevření on-line nakupování, doplňuje Ivo Hromec, majitel agentury Hi Promotion. Souhlasí s tím i Radek Doležal, Managing Director z agentury Digital Vision, podle kterého nouzový stav a uzavření fyzických obchodů přivedlo k online nákupům i lidi, kteří se jim do té doby vyhýbali. Pokud byli tito noví zákazníci s průběhem objednávky spokojeni, je velká šance, že se v budoucnu vrátí. Potenciálně se vám tedy zvětšilo zákaznické portfolio, zdůrazňuje. 

O on-line nákupech v nouzovém stavu jsme psali v článku E-shopy nyní nahrazují kamenné obchody a také dbají na hygienická pravidla

Tím, že koronavirová krize donutila hodně lidí pracovat z domu, nakupovat i jídlo online atd., tak se podle Martina Sobotky přesune „další kus života lidí“ do online prostředí, které je zdravotně bezpečné, pohodlné atd. Čím více lidí bude řešit běžné provozní věci online, tak porostou i možnosti, jak tyto provozní věci online pohodlně řešit. Tento trend, kdy se online dá vyřídit téměř vše od jídla po sjednání pojištění auta, je obecný a probíhá již delší dobu. Koronavirus tento trend uspíšil, dodává.

Situace zkrátka přiměla lidi věci řešit více online ve všech rovinách než kdykoliv předtím. U B2B segmentu v Optimio pozorují, že co se dříve řešilo osobními schůzkami, lze nyní prodiskutovat vzdáleně a nejde o takovou překážku jako dřív. I u B2C získal online daleko větší pozornost a masivní nárůst používání. Lidé daleko více využívají online nákupy. I obory, u kterých zatím byli zákazníci zdrženliví (drogerie a potraviny), nyní řeší online. A najednou je to pro tyto lidi nová pozitivní zkušenost. Zjišťují, že je to pohodlnější a časově úspornější než chození po přeplněných obchodech. A tato nová zkušenost se promítne do chování zákazníků, shrnuje Marek Žáček, jednatel společnosti Optimio.

Nedávný stav tedy ukázal, co vše jde řešit online a také jak moc vám může chybět, pokud online přítomni nebudete. Radek Doležal by tedy doporučoval budovat si online přítomnost, zvyšovat organický dosah a konzistentně se věnovat aktivitám, které se vám osvědčí (ať už je to budování komunity na sociálních sítích nebo dobře nastavené procesy pro zadávání reklamy). Získat loajální zákazníky a být “top-of-mind” – tj. prvním, kdo se lidem vybaví, když potřebují zboží nebo služby z vaší oblasti – se vám vyplatí nejen v případě krize, doplňuje.

Speciál ke koronaviru

Přinášíme rozcestník, který by měl pomoci zorientovat se v základních otázkách, které se týkají finančních úlev a podpory pro OSVČ. Kdy mají OSVČ nárok na ošetřovné? Jakou finanční podporu mohou od státu očekávat? Jak je to s pojistným či odkladem úvěrových splátek? Čtěte nový speciál

Na co se tedy zaměřit?

Současná situace jistě mnoha lidem otevřela oči a ukázala, jak důležité je ekonomické zdraví podniku. Je potřeba vědět, co od on-line reklamy očekáváte a zda vám to skutečně přináší. Analyzujte jednotlivé kanály a následně se na ty vybrané zaměřte. V případě výkonu to bude jistě PPC reklama, tam, kde to není možné, mohou posílit svou brandovou komunikaci přes sociální sítě nebo vlastní newsletter, radí Ivo Hromec.

EBF-tip-řečníci-havryluk_braverman_jeřábek_bajer

Záleží také na tom, jaké postavení má firma na trhu a jak se jí aktuální krize dotkla. Pokud byla ovlivněna negativně, bude to znamenat snížení rozpočtů ve všech kanálech a pak dává smysl investice do výkonnostní reklamy. V případě e-shopů doporučuje Marek Žáček zbožové srovnávače, v rámci PPC pak Google/Sklik Nákupy a dynamický remarketing. Pokud krize ovlivnila firmu minimálně nebo pozitivně, doporučuje se zaměřit kromě výše uvedeného na činnosti, které jsou dlouhodobého charakteru – obsahové kampaně na budování povědomí o značce, práce na obsahovém marketingu a videomarketingu. Podnikatelé by podle něj měli posilovat pozici své firmy mezi konkurencí.

Přečtěte si: PPC reklamu má v dnešní době téměř každý eshop, tak nezůstávejte pozadu ani vy

Podle Radka Doležala pro ty, kteří teď v on-linu začínají, nejsnadnější cesta, jak rychle posbírat zákazníky, je pomocí PPC reklamy zaměřené na konkrétní produkty a služby. Asi už jste slyšeli, že ČR má nejvíc e-shopů v přepočtu na obyvatele, ale většina z nich je nekvalitní. Zajímavé produkty s dobrou prezentací a rozumnou dostupností (hlavně cenově dostupnou dopravou) mají pořád velkou šanci uspět, dodává.

Bude potřeba lákat lidi k nákupu?

Podle statistik z bank objem plateb za zboží a služby stoupá a vrací se k normálu. Jde o vyhodnocení bezhotovostních plateb a ty v poslední době výrazně posílily na úkor hotovosti, protože prodejci přímo vyzývají k platbě kartou z hygienických důvodů. Určitě záleží na konkrétním odvětví, zvýšenou poptávku čekáme hlavně u produktů a služeb, k nimž měli lidé v předchozích měsících horší přístup, říká Radek Doležal. Že lidé budou utrácet, ale především u vybraných oborů, jako je volný čas, cestování a služby, si myslí také Ivo Hromec. U dražších produktů naopak očekáváme určitou ostražitost, kdy se zákazník bude rozmýšlet, zda skutečně danou věc potřebuje nebo nákup odloží, dodává.

Provozní věci, jako je jídlo, oblečení nebo drogerie, musí lidé řešit stále a jsou to nutné výdaje. Tím, že lidé byli doma, chtě nechtě museli zkusit například objednávání jídla online. Dříve by je to nenapadlo, ale nyní vidí, že je to pohodlné, tak u toho část lidí zůstane. Také bude dobré lidi přesvědčit, že se nemusí bát sjednávat věci po internetu, tedy budovat důvěru v online prostředí, poskytovat záruky, doporučuje Martin Sobotka.

Psali jsme: Hoteliéři: Co by lidé asi tak dělali v Česku, když nebudou stejně nikam smět?

Podle Marka Žáčka bude velmi důležitá podpora a budování loajality zákazníků a firmy by na to neměly zapomínat. Jakmile se vše bude vracet do původních kolejí, konkurence bude mít produkty za konkurenceschopnou cenu a připravené skladem. Pak budou opět důležitá další kritéria, jako známost značky, služby navíc, špičkový servis, srozumitelné informace na webu a obecně obsah, který uživateli pomůže, vyjmenovává. 

Mějte hlavně přehled 

Martin Sobotka z pohledu podnikatelů, kteří nyní budou chtít propagovat své produkty,a služby online, vidí riziko v tom, že naroste konkurence v online prostředí: Více lidí řeší věci online (větší poptávka) ⇒ více firem se pokusí uspokojit tuto poptávku (naroste konkurence v online marketingu). Pokud se podnikatel rozhodne v online marketingu investovat peníze, je dobré na toto dávat pozor, sledovat si poměr nákladů a přínosu z investovaných financí, sledovat alespoň základní statistiky výkonu marketingu, aby měl přehled, vysvětluje.

Nastavte si tedy procesy tak, abyste měli přehled o probíhajících aktivitách a mohli tak i pružně reagovat na změnu situace. Např. aby dál neběžela reklama, která už není relevantní. To může akorát vyvolat negativní reakce a vy za ni navíc budete zbytečně platit, pokud ji nestopnete. Z nedávné doby třeba bannerová reklama na restauraci, kterou jste byli nuceni zavřít, uvádí na příkladu Radek Doležal. Každá špatně vynaložená koruna v takovéto době může být osudná. Kdykoliv než dřív platí, že musím dobře vědět, co mi daný kanál má přinést a případné ztrátové kanály omezit nebo investice přesunout jinam, shrnuje Ivo Hromec.

Buďte akční

Marek Žáček radí diverzifikovat – pokud jste měli jen kamenné prodejny, zvažte i online prodej. Pokud jste nabízeli jen osobní schůzky, přemýšlejte nad online setkáními. Buďte akční a přizpůsobujte se aktuální situaci a prostředí. Krize pozvedla důležitost online prostředí a je nutné si uvědomit, že firemní web (nebo e-shop) do značné míry supluje obchodníka v offline světě. A tak jako obchodníky posíláte na školení, vzděláváte je a kamennou prodejnu modernizujete, to samé dopřejte i online projektu. Výrazně doporučujeme navyšovat rozpočet do online reklamy na úkor neměřitelné offline reklamy. Investujte nejen do reklamy, ale i do webu a e-shopu samotného. Tvořte obsah, který lidem pomůže a dokáže suplovat obchodníka, doporučuje.

Podnikatelé se on-line marketingu nemusí bát. V našich životech je online prostředí stále důležitější, tedy i důležitost online marketingu roste a podnikatelé by jej neměli přehlížet. Téměř každý člověk si již dnes ověří předem vše na internetu. Je důležité, aby podnikatelé pracovali se svým webem a pečovali o něj (často je web první kontakt se zákazníkem, tedy je to velmi důležitý styčný bod, který celou firmu „charakterizuje“), aby volili vhodné komunikační kanály s potenciálními zákazníky a nebáli se online reklamy, radí závěrem Martin Sobotka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).