Hlavní navigace

Předplacené parkování v modré zóně se prodlouží. Podnikatelé o peníze nepřijdou

Modré parkovací zóny, za něž podnikatelky a podnikatelé ročně utratí desítky tisíc korun, při nouzovém stavu neplatí. Nepřijdou tak lidé jenom o další peníze?
Jana Bohutínská 9. 4. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Situace mnoha podnikatelů je natolik komplikovaná, že už zaplacené parkovné může vypadat jako nepodstatný detail. Přesto jsme zjistili, jak to s ním vypadá.

Poplatek se liší místně a počtem aut

Jedním z opatření, která souvisejí s pandemií COVID-19, je také dočasné zrušení parkovacích zón ve městech a obcích napříč Českem. Vládní nařízení tak uvolnilo parkování i na modrých parkovacích zónách pro všechny zdarma. A to do konce nouzového stavu.

Rezidenti i podnikatelky a podnikatelé, ať už podnikají jako fyzické nebo právnické osoby, však mají běžně s parkováním na modrých zónách, pokud ho pro svou činnost potřebují, nemalé výlohy – řádově až desítky tisíc korun, pokud jim k byznysu nestačí jen jediné auto. Konkrétní finance, které parkování každý rok ukousne z jejich rozpočtů, přitom závisí také na tom, kde mají sídlo podnikání nebo provozovnu. O tom, o jak rozdílné sumy se může v konečném důsledku jednat, svědčí i tři následující příklady.

Parkování stojí i desítky tisíc korun za rok

V Brně například zaplatí podnikající fyzická nebo právnická osoba, která má sídlo nebo provozovnu v dané oblasti, tedy tak zvaný abonent, za roční parkovací oprávnění v modré zóně 4 tisíce korun. Za druhé a každé další auto však už zaplatí částku 18 tisíc korun. Rezidenty, pro srovnání, stojí jedna „parkovačka“ 200 korun za rok, za druhé auto platí 8 tisíc korun a každé další auto je stojí po 12 tisících korun.

Druhým příkladem jsou České Budějovice. Podnikatelé, fyzické i právnické osoby, tu platí za jedno auto 4 až 10 tisíc korun ročně, a to ve třech cenových pásmech (nejdražší je přitom logicky historické centrum města). Za každý další automobil pak například právě v historickém centru abonent zaplatí trojnásobek této částky. Na Praze 2, což je třetí příklad, stojí abonentské roční oprávnění pro podnikatele 7 tisíc korun (pro rezidenty 1200 korun) a za každé další vozidlo v několika cenových pásmech podnikatelé zaplatí až 36 tisíc korun ročně. Parking se tedy může poměrně prodražit.

EBF20-tip-témata1

Vrátí se lidé do MHD?

Dočasné zneplatnění modrých zón přitom v některých případech komplikuje parkování právě rezidentům a abonentům. I když je řada obchodů v okolí podle vládních nařízení zavřená nebo fungují jen v omezeném režimu, zaparkovat uprostřed všedního dne je složité. A obávám se, že to zhorší situaci s parkováním v naší lokalitě i poté, co vládní opatření odezní. Nevěřím, že se lidé, kteří si teď zvykli všechno vyřídit autem, zase ze dne na den nahrnou do MHD nebo začnou chodit pěšky. Možná by to pak od magistrátu chtělo nějakou motivační akci, shrnuje svou obavu a zkušenost z širšího centra Prahy OSVČ, která si nepřeje zveřejnit své jméno. Přečtěte si také, jak se podnikatelé obecně staví k rozšiřování a systému modrých zón v Praze, a to v článku Podnikáte v částech Prahy, kde se zavedly modré zóny? Připravte si desetitisíce.

Nepřijdou podnikatelé o peníze?

Nabízí se navíc také otázka, zda rezidenti a abonenti zneplatněním parkovacího oprávnění fakticky nepřijdou jen o další peníze. Radka Matuszková z brněnského magistrátu tyto obavy rozptyluje: Dlouhodobá oprávnění, která jsou platná v době neregulace, budeme prodlužovat o dobu, kdy bylo vládou provedeno zneplatnění. Budeme uživatelům nahrazovat oprávnění pouze prodloužením doby platnosti, peněžní vratky neplánujeme, vysvětluje brněnský postup. Informovat uživatele budeme mailem, na Facebooku a webových stránkách Parkování v Brně, dodává další informace. Podobné řešení, tedy prodloužení platných parkovacích oprávnění o dobu jejich pozastavení v nouzovém stavu, se předpokládá také v Praze. A to podle telefonického dotazu autorky článku, jež je sama pražskou rezidentkou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).