Hlavní navigace

V Česku se prodávají zájezdy pro homosexuály, je to pozitivní diskriminace

5. 5. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
V polovině března se v Česku rozjel růžový byznys. Jedna z cestovních kanceláří ohlásila, že připravila speciální katalog zájezdů pro gaye. Prý vydělávají hodně a je to zajímavá cílová skupina.

Gayové jsou velmi dobře finančně situovaní a často zastávají významné pozice, proto byl pro ně připraven speciální katalog zájezdů. Alespoň to byl důvod cestovní kanceláře Eso Travel, která v březnu letošního roku rozjela byznys orientovaný právě na homosexuály. Při uvedení katalogu na trh s příznačným názvem PinkGo nechyběly ani známé tváře a růžový byznys v Česku odstartoval. Zřejmě nikdo se však nepozastavil nad tím, že tímto katalogem dochází k pozitivní diskriminaci, která může mít ve svém důsledku i negativní dopad.

Odkdy existují statistiky platů homosexuálů?

Jeden z důvodů, který cestovní kancelář při spuštění svého nového byznysu uvedla, byl ten, že gayové často zastávají významné pozice. Zajímalo by mě, z jakých statistik tato cestovní kancelář vycházela. Kvůli stále přetrvávajícímu diskriminačnímu prostředí v České republice bych těžko očekával, že takové statistiky vůbec k dispozici jsou. Který z českých vrcholových manažerů přizná barvu, že trenýrky se mu zamlouvají i na cizím pozadí? Předpokládejme, že cestovní kancelář vycházela z podobného byznysu, který v zahraničí vydělává nemalé finanční prostředky.

Jak potvrdil Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), který ostatně při slavnostním křtu katalogu nesměl chybět, do Česka ročně zavítá až 400 tisíc turistů, kteří vyhledávají tzv. gay friendly služby. Světe div se, v celkovém poměru se nejedná o 4%, ale dokonce 6% podíl všech turistů, kteří tuzemsko navštíví. Ostatně i v tomto případě by mě velmi zajímalo, jak se k této statistice vůbec dospělo. Čtěte více: V Česku se rozjíždí byznys orientovaný na gaye

Nedávno jsem četl, že Česko je pro gay komunitu skutečně velmi přitažlivou destinací. Prý tu také jede ve velkém porno byznys orientovaný právě na homosexuální menšinu. Jak již dříve uvedl gay aktivista Jiří Hromada, jenž je mimochodem nyní tváří nové předvolební kampaně Zelených, Češi se prostě ve světě líbí.

Jiří Hromada, kampaň zelených

Jiří Hromada s šéfem strany Zelených Ondřejem Liškou při startu nové předvolební kampaně.
Zdroj: Zeleni.cz

Lze tedy předpokládat, že podíl turistů vyhledávající gay friendly služby může být ve skutečnosti i vyšší. Jenže proč postavit svůj byznys na českých homosexuálech? Vyplatí se to vůbec? Když jsem si poprvé přečetl zprávu o startu tohoto nového byznysu, ihned mi v hlavě vyskočil pojem „pozitivní diskriminace“.

Jak definuje pozitivní diskriminaci Wikipedie

Často se objevuje též termín pozitivní diskriminace (též afirmativní akce), který označuje záměrné úsilí, jak některou, zpravidla jinak negativně diskriminovanou, skupinu osob cíleně zvýhodnit.

Přínos pozitivní diskriminace je však sporný. Její kritici tvrdí, že afirmativní akce ve skutečnosti:

  1. oslabují vůli menšin ke skutečné změně svého postavení,
  2. vychovávají novou generaci v přesvědčení, že dostane vše bez práce, a
  3. naznačují, že příslušníci menšin jsou méněcenní, neboť nejsou schopni vyhovět běžným požadavkům společnosti.

Na druhou stranu, podle tvrzení zastánců mají afirmativní akce pouze zajistit diskriminovaným příslušníkům menšin stejnou příležitost k uplatnění, jakou mají příslušníci většinové populace.

Zdroj: Wikipedia.org

I růžový byznys by měl být společensky odpovědný

Nemůže proto podobný byznys ohrozit náhled české společnosti na tuto minoritu? Jsme určitě národem pokrokovým, když se přes značné ústupky podařilo sněmovnou protlačit zákon, který umožnil registraci homosexuálních párů, i když její praktický význam je naprosto bezcenný. Jsme však opravdu tak daleko, abychom pochopili, že minority mají své speciální služby? Proč by je vlastně měly mít?

Podobnou otázku jsem slyšel od svých studentů, když jsem jim v rámci cestovního ruchu tuto novinku zmiňoval. A ptát se může i více lidí. Osobně si myslím, že na podobný byznys Česko připraveno prostě není a ve svém konečném důsledku můžou podobné komerční aktivity ohrozit další politický a společenský názor na to, proč právě homosexuálům zlepšit právní prostředí v jejich prospěch. Podobný byznys by měl své důsledky proto domyslet odpovědněji, než jen vyhovět zdánlivé poptávce minoritní skupiny, která si dokáže najít gay friendly prostředí i bez speciálního katalogu.

Schvalujete růžový byznys?

Volby promo banner

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).