Hlavní navigace

Vybudovat si kolem sebe vlivné publikum se vám vyplatí

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Langerová

Využijte ve svém podnikání takzvané influencery a získejte vliv i jejich fanoušků.

Doba čtení: 5 minut

Influencer marketing a influenceři jsou v poslední době velmi často skloňované pojmy, které z hlediska marketingu patří do obsahového marketingu, brandingu a především online marketingu. Influencer je člověk, který má určitý vliv a dokáže působit na ostatní lidi. Může se jednat o celebritu, ale nejvíce influencerů je z řad youtuberů, blogerské sféry a sociálních sítí. Tito lidé si prostřednictvím originálního obsahu budují svou vlastní komunitu lidí, která sleduje jak jejich vystupování, tak názory.

Čtěte také: Youtubeři vstoupili do světa byznysu. Postarají se vám o netradiční reklamu

Influenceři jsou v současné době považováni za trendsettery a mají větší vliv na mladou populaci než média. Proto je marketing skrz ně jedním z nejatraktivnějších marketingových kanálů moderní doby, říká Sandra Ježková, General Manager agentury Elite Bloggers s.r.o. S tímto názorem se ztotožňuje také Jakub Rož, CEO & Co-Founder společnosti Reward Media s.r.o, který influencery považuje za nedílnou součást marketingového mixu. Dají se přes ně komunikovat věci, které si sama značka nemůže dovolit přes svoje vlastní kanály, a zároveň fungují jako osobní doporučení, a to je vždy pro prodej nejlepší. Jakmile influencer zveřejní příspěvek, který propaguje nějaký produkt nebo službu, všichni, kdo ho sledují, to berou jako osobní doporučení od člověka, kterému věří. A to žádný jiný formát reklamy neudělá.

Výhod je mnoho

Díky influencer marketingu získáte kromě nedocenitelného osobního doporučení a zásahu také možnost okamžité měřitelnosti a odezvy potenciálních zákazníků. Značka díky influencerům dostane příběh, autentičnost a u velkých firem i zásah. V dlouhodobém měřítku a při dlouhodobé spolupráci to značce nebo firmě zvýší povědomí, vybuduje si se spotřebiteli vztah díky influencerům a buduje si obsah na sociálních sítích, objasňuje dále Andrea Hurychová, chief strategist z agentury WeDigital. 

Největší výhodou je, když firma najde v blogerovi ambasadora – tedy člověka, který si danou značku skutečně zamiluje, shrnuje Iva Baltaretu, markeťačka v agentuře GetFound pracující také na blogu DIYprojekty. Influencer marketér Kateřina Linková vidí hlavní výhody ve spolupráci s influencery v tom, že je to velmi levné, dosáhnete velkého dosahu a navážete příjemnou fungující spolupráci. Navíc získáte kontakty na zajímavé kreativní osobnosti, dodává.

Mohlo by vás zaujmout: 3 důvody, proč mít firemní blog

Na co si dát pozor

Pokud chce firma začít s influncer marketingem, musí si uvědomit, jestli se do toho pustí sama nebo raději osloví agenturu. Pokud o tom nic netuší, nemuselo by to dopadnout dobře. Je potřeba trochu vědět o tom, jak daní influenceři fungují, co je vhodné pro jejich obsah a hlavně to není vždy o jejich zásahu, na což se často firmy, které začínají s influencer marketingem, dívají jako první, říká Andrea Hurychová. 

Martina Neubauerová, influencerka vedoucí Marblog říká: Spousta firem v ČR ještě tento druh marketingu neumí využívat a neví, jak jednat s influencery. Ale myslím, ze je to stále na lepší cestě. S tímto souhlasí také Jakub Rož dodávající: Největší chybou marketérů je, že s influencery neumí mluvit. Proto hodně značek po navázání komunikace s influencery ani kampaň nerozjede, protože se nedokážou pochopit a domluvit se. Jakub Rož dále radí oprostit se od zažitých principů klasické reklamy typu mít vše pod kontrolou nebo naaranžovat si vše podle svých představ. Není to reklama na míru, ani reklama tvořená vaší firmou. Je důležité si uvědomit, že chcete po někom, aby osobně doporučil vaši značku nebo produkt mezi svoje přátele a on si to udělá, jak bude sám chtít, i když mu za to jako značka zaplatíte.

Psali jsme: 10 podnikatelských blogů, které se vyplatí sledovat

Najít si své vlivné publikum můžeme v každém oboru, je však důležité, aby se influencer ztotožnil s filozofií značky a produktem samotným. Je tedy potřeba najít správného člověka a dobře si ujasnit očekávání. Možností je opravdu mnoho, proto je potřeba si vždy na začátku spolupráce jasně určit směřování kampaně a na základě toho zvolit správný přístup a podmínky,“ vysvětluje Sandra Ježková. „Firmy by si měly dát pozor zejména na obsah, který influenceři běžně na svých sítích komunikují, k čemu se hlásí, proč jsou populární. A jestli hodnoty značky se shodují s tím, jak influencer komunikuje, dodává Andrea Hurychová. Tereza Čencová, bloger a influencer Brunettie.com doporučuje zadavatelům: Měli by dát pozor na správný výběr influencerů, kteří odpovídají kampani a cílové skupině, na komunikaci s nimi a dodržování deadlinů a dohodnutých podmínek.

Důraz je potřeba dbát také na volbu správného komunikačního kanálu. Například na Instagramu je potřeba volit fotogenické produkty, které jsou zajímavé, líbivé a upoutají pozornost. Skvěle fungují lifestyle produkty, kosmetika, jídlo, móda, cestování atd. Naopak pokud byste přes Instagram chtěl propagovat právní službu, velký úspěch mít nebudete, popisuje Jakub Rož.

Co udělat před začátkem spolupráce:  

  •  Seznámit se s tvorbou a publikem influencera
  •  Porovnat jeho prezentaci s vizemi a hodnotami firmy
  •  Ujasnit si cíle a požadavky kampaně 
  •  Specifikovat zadání pro influencera (včetně termínů a všech požadavků) 

První dojem je důležitý

Kromě vzájemné domluvy hraje v tomto oboru důležitou roli také první dojem. Než dojde k oslovení influencera, je potřeba seznámit se s jeho činností a tvorbou, a tedy projít obsah, který dává na sociální sítě. Je potřeba všimnout si, jak je aktivní on, ale také na koho působí, kdo jsou jeho fanoušci a jak se chovají. Nabídka influencerům nejčastěji chodí emailem, kde je potřeba stručně představit jak sebe, tak firmu nebo produkt a především popsat představovanou formu spolupráce. Podmínky se mohou doladit až posléze. 

Své vlastní zkušenosti popisuje Tereza Čencová: Na co dám nejdřív, je styl e-mailu, jak je vše vysvětleno, zda mě firma oslovila jménem a zda zná moji tvorbu. V druhé řadě je to samozřejmě značka jako taková, případně produkt nebo projekt. Podobně to má i Martina Neubauerová, která se rozhoduje na základě sympatií k produktům a také podle firemní filozofie obecně.

Mohlo by vás zajímat: Zkuste se propagovat přes síť Evensi. Je to efektivní a skoro zadarmo

EBF18_tip_v_clanku_obecny

Není větší chyby, než špatné oslovení a univerzální formulace v e-mailech, které se rozesílají formou CTRL+C a CTRL+V. A dále pokud firma pošle veganovi testovat sušené maso atd, radí Kateřina Linková. S takovým pochybením se ve své praxi setkala i Martina Neubauerová, která vzpomíná: Jedna firma mi napsala ohledně prášků na hubnutí a vůbec si nezjistila, že propaguji zdravý životní styl a jsem sama od sebe až moc hubená.

Firmy se nemusejí bát navazovat spolupráce, vše je tak jako v jiných odvětvích především o dobré přípravě a vzájemné komunikaci. Blogerů je tolik, že si každý najde a “vychová” toho svého. Na druhou stranu je to občas mravenčí práce, ve které je důležité vhodného influencera najít, poznat a vhodně zkontaktovat, dodává závěrem Iva Baltaretu.