Hlavní navigace

Vyplatí se používat smajlíky? Napoví výsledky studie i zkušenosti odborníků

28. 5. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Používání emotikonů v marketingové komunikaci by také mělo být s rozmyslem. Přečtěte si, jak na to a co funguje.

Emotikony neboli smajlíci, tedy různé usměvavé tváře a barevné ikony, patří k trendům a zvyklostem především na sociálních sítích.

Mohou sloužit k oživení textu, k jeho předělení nebo navození daných emocí. Rozhodně není nutné se jim vyhýbat, ale také je potřeba nad jejich použitím přemýšlet. Je důležité brát ohled na hodnoty značky a její komunikační strategii, nastavený tone of voice, obsahový plán nebo komunikační kanál. Pokud emotikony nejsou zásadně v rozporu s těmito prvky, a zároveň jsou v souladu s cílovou skupinou, je možné a někdy i žádoucí je do textace zahrnout, dodává Veronika Duchoňová, Marketing director z agentury Lesensky.cz. Emotikony navíc nesmějí přebíjet obsah a kontext sdělení. A i zde platí pravidlo, že méně znamená více. Přehršle smajlíků může snížit relevantnost sdělení, upozorňuje dále Aneta Krikelová, konzultantka z agentury RobertNemec.com. 

Velmi důležitá v tomto ohledu je také cílová skupina – tvůrci obsahu musí jasně vědět, koho oslovují a tomu vše přizpůsobit. U nás často hovoříme k majitelům firem, developerům, vysoce postaveným manažerům a v tomto případě smajlíky vůbec nepoužíváme. Jednání musí být profesionální, ne familiární, popisuje Radka Husáková, jednatelka PR agentury Rh+ marketing. Naopak Veronika Duchoňová doplňuje, že například u dětí a mladých maminek v souvislosti s emotikony může aktivita růst. Avšak u starší generace může mít tento tah opačný efekt. Aneta Krikelová v souvislosti s věkem upřesňuje: Obecně můžeme říct, že lidé pod 35 let jsou navyknutí na běžné užívání smajlíků v komunikaci a lidé pod 25 je často berou jako její přirozenou součást.

Dále čtěte: Zapracujte na svých newsletterech. Základní chyby se dokola opakují

Co prozradila studie

Americká společnost HubSpot analyzovala necelých 20 milionů statusů na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Twitter Google+, LinkedIn a Instagram, a zveřejnila tak několik přehledů. Prvním z nich je přehled deseti nejoblíbenějších emotikonů. Mezi ty nejoblíbenější patří palec ukazující doprava nebo dolů a také mrkající smajlík. Prst směřující na odkaz používám často, ale snažím se vyhýbat používání mrkajícího smajlíka, protože jsem na něj u mého okolí vypozorovala značnou averzi. Navíc někdy působí ironicky, popisuje social media specialistka Karolína Peřinová ze společnosti Better marketing, s.r.o., K dalším oblíbeným emotikonům patří například potlesk, oheň nebo také sezónní vánoční stromeček.

Dalším zveřejněným žebříčkem je ten zaměřený na zaujetí neboli engagement. Za ten jsou pro účely této studie považovány lajky, komentáře nebo sdílení. Seznam obsahuje netradiční smajlíky, kterým vévodí žena, třešně a rybička a v závěru se nachází několik srdíček a také negativní emotikony. Karolína Peřinová smajlíky vzbuzující negativní emoce moc nepoužívá. Z mé zkušenosti lidé výrazněji reagují na posty, v kterých je emotikon srdíčka, dodává. Aneta Krikelová v souvislosti se zaujetím upozorňuje, že záleží na tom, jak chcete na své příjemce působit. Pokud seriózně, pak je lepší se používání smajlíků vyhnout, ale když chcete navázat vztah s uživateli a v příspěvcích je vybízíte ke komunikaci, mohou emotikony naopak pomoci. Lidé budou snáze reagovat na sdělení, které bude v podobném stylu jako příspěvky jejich přátel, dodává. 

Psali jsme: Čím naštvete fanouška na sociálních sítích? Hlavně přehnanou propagací

Posledním přehledem ze studie je ten zaměřený na CTR, tedy míru prokliku na odkaz. Překvapivě zde nejsou ty z nejoblíbenějších v podobě směřujících palců, ani klasické smajlíky. Naopak mezi nejoblíbenější patří chobotnice, kůň a kalhoty. Tyto konkrétní obrázky nedokázali autoři studie nijak blíže vysvětlit. Aneta Krikelová v souvislosti se sociálními sítěmi zdůrazňuje, že jsou z velké části stavěny na vizuálním zaujetí uživatele. Když docílíte toho, že při scrollování se uživatel zastaví u vašeho příspěvku, například díky emotikonům, zvýší se i pravděpodobnost prokliku, doplňuje. Radka Husáková přiznává, že na sociálních sítích nemají prokázaný pozitivní vliv smajlíků na zaujetí nebo míru prokliku. To hlavní je stejně vždy atraktivita obsahu, zdůrazňuje.

Závěrečné rady

Je složité používání smajlíků nějak zobecnit nebo prokázat, které zaručeně fungují. Velmi záleží, jaká firma, pro jakou cílovou skupinu, v jakém kontextu a v jakém momentě emotikony využije, vysvětluje Veronika Duchoňová. Je také důležité si hlídat, aby emotikony nenarušily například identitu značky. Potenciálně rizikové mohou být náboženské symboly, smajlíci s různou barvou pleti nebo ty, které zobrazují zbraně, vyjmenovává dále. 

Obecně je lepší využívat základní smajlíky, protože právě u nich je jisté, že se zobrazí stejně na všech různých zařízeních. Je možné, že v telefonu objevíte nového smajlíka, který perfektně doplní příspěvek – ale víte jistě, že je uzpůsobený i pro jiné operační systémy? Radši volte jednodušší emotikon, který máte ozkoušený, ale s tím, že se části uživatelům nezobrazí jen prázdné čtverečky v textu, upozorňuje Aneta Krikelová. Veronika Duchoňová doporučuje obrátit se při využití smajlíků v textu na kolegy, tedy na „druhé oko“: Každý z nás má různorodý humor a společenské hranice – je zkrátka dobré ověřit si u kolegů, že smajlíci slouží k tomu, k čemu jsme je zamýšleli – ať už chceme být vtipní, ironičtí nebo vyjádřit seriózní emoci, shrnuje. 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).