Každý z podnikatelů řeší to, jak se více zviditelnit. Nemusí to být žádný problém, pokud si svůj plán předem dobře promyslí a spočítá. Reklama ale není jen o ceně, musí se pamatovat také na výsledný efekt, tedy zda podnikateli přinese nové zákazníky a zda napomůže jeho růstu a výnosům.
Plánování inzerce
S podnikatelským plánem by měla jít ruku v ruce také marketingová strategie a cíle. V případě marketingové strategie mluvíme o tzv. marketingovém mixu.
Marketingový mix „4P Marketingu“
- Product – produkty a služby, kvalita, design, značka
- Place – distribuční cesty a dostupnost
- Price – ceníky, slevy, platební podmínky
- Promotion – reklama, osobní prodej, podpora prodeje
Důležitou součástí marketingového mixu je právě reklama. Drobní živnostníci ji využívají omezeně a často spontánně. Inzeruji nahodile, nemám na reklamu žádné speciální plány,
řekla business serveru Podnikatel.cz Jaroslava Horníková, majitelka mosteckého kadeřnického salónu s kosmetikou.
Růst firmy ale nahodilá reklama nepodpoří. Přiláká pár nových zákazníků, pouze část z nich se stane pravidelnými. Proto i inzerce, například v místních tištěných periodikách, musí být promyšlená a nejlépe i naplánovaná. Proto je dobré se při plánu zamyslet nad tím:
- koho chci oslovit (cílovou skupinu)
- jaké zaměření volit (na stávající či nové zákazníky)
- co chci inzercí sdělit
- jak široké okolí chci zasáhnout (město, region)
- kolik chci investovat do inzerce
- jak často chci inzerovat
- jaký efekt od reklamy očekávám
Na základě toho se může podnikatel rozhodnout, kde a jak bude svou firmu propagovat. Někteří to řeší vylepováním amatérsky vyrobených letáčků na soukromé či městem spravované objekty, což může hraničit s nelegálností, jiní využívají možností inzertních novin, místních novin nebo městských listů, u kterých mají větší jistotu, že se dostanou do rukou potenciálních klientů. Přitom reklama právě v městských listech nemusí být příliš drahá, jestliže volíme optimální velikost inzerce a její provedení tak, aby splnila svůj úkol.
Podnikatel.cz vybral náhodně pět měst rozdílných svou velikostí, jejichž úřady oslovil s tím, jaké možnosti nabízí podnikatelům v rámci inzerce. Zajímala nás možnost inzerovat v prostorách budovy, v městském listu, a případně jiné nabídky. Pro lepší porovnání cen jsme vybrali formát inzerce A4, přičemž běžná cena se odvíjí od cm2 či poměrové části k formátu A4.
Město | Možnost inzerce v prostorách budovy | Inzerce v městském listu | Cena přepočtená za inzerci ve formát A4 | Jiné možnosti |
---|---|---|---|---|
Městská část Praha 6 | NE | ANO | cca 40 000 | v budoucnu internet |
Městská část Praha-Kbely | ANO | ANO | 2 380 | vývěsky |
Most | NE | ANO | 15 470 | velkoplošná obrazovka na úřadě |
Pardubice | NE | ANO | === | výlepové plochy pod správou Služby města Pardubice |
Říčany u Prahy | NE | ANO | 10 000 | webové stránky radnice, zdarma reklamní stojan u recepce |
Ceny jsou uváděny včetně DPH za černobílou verzi. Cena barevných inzerátů je většinou dvojnásobná.
Z rychlého výzkumu vyplynulo, že především obce o menším počtu obyvatel se snaží podnikatelům vyjít maximálně vstříc. Příkladem je Městská část Praha-Kbely, která kromě inzerce v místním Kbeláku umožňuje podnikatelům umístit reklamu také na vývěskách úřadu. Ve dvou lokalitách, kde jsou vývěsky umístěny, stojí reklama ve formátu A4 na 14 dní celkem 125 korun. Pro různé nevýdělečné a charitativní organizace navíc poskytujeme prostor v našem listě zdarma,
doplnila mluvčí kbelského úřadu Šárka Egrtová.
Reklamu na vývěskách však zpochybňuje mluvčí radnice Prahy 6 Martin Šalek: Vývěska by měla sloužit výhradně k úředním účelům,
a zároveň dodal, že v prostorách úřadu městská část Prahy 6 žádné možnosti inzerce nenabízí. Letáky jsou sice na našem úřadě k dispozici, ale slouží k propagaci našeho úřadu,
říká Šalek. Odkázal přitom na reklamní prostor v místním listu Šestka, který však z důvodu vysokých nákladů vydává soukromý subjekt, do jehož inzertní politiky radnice nemluví. Přitom formát A4 je právě v tomto listu z námi oslovených nejdražší a některé drobné podnikatele může příliš vysoká cena na první pohled odlákat.
To business serveru Podnikatel.cz potvrdila podnikatelka Jaroslava Horníková z Mostu, kde cena inzerce v městských listech je o něco vyšší než v inzertních novinách. V Mosteckých listech vůbec neinzeruji, využívám nabídky inzertních novin,
řekla Horníková. Podle našeho zjištění stojí reklama v regionálních inzertních novinách 13 195 korun včetně DPH (u formátu A4). Stejná reklama v Mosteckých listech je přitom dražší, vychází na 15 140 korun včetně DPH.
Problém inzertních novin je ale v tom, že ne všechny výtisky najdou svého čtenáře. K dispozici jsou na stojanech, lze si je předplatit, roznášejí se do schránek domácností společně s dalšími letáky. Zde však ve většině případů končí v koši a reklama se míjí účinkem. Proto je vždy důležité myslet nejen na náklady, ale rovněž na efektivitu reklamy. I reklama o malých rozměrech se nemusí míjet účinkem, pokud je do detailu promyšlena a umístěna do správně cílených periodik.