Organizace a rozsah pracovnělékařských služeb a dokumentace o pracovnělékařských službách
§ 3
(1) Zaměstnavatel může pro výkon práce na svých pracovištích uzavřít písemnou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb s více poskytovateli těchto služeb zejména, je-li to vzhledem k počtu zaměstnanců nebo umístění jednotlivých pracovišť účelné.
(2) Dohled podle § 2 písm. c) se vykonává na pracovištích zaměstnavatele nejméně jedenkrát za 3 kalendářní roky, jde-li o práce zařazené do kategorie druhé rizikové, třetí a čtvrté podle zákona o ochraně veřejného zdraví (dále jen „riziková práce“), anebo jde-li o profesní riziko nebo jsou-li pro vykonávané práce stanoveny podmínky zdravotní způsobilosti jinými právními předpisy5). U ostatních prací zařazených v kategorii první a druhé podle zákona o ochraně veřejného zdraví se dohled provádí, pokud tak zaměstnavatel stanoví nebo pokud si jej vyžádá poskytovatel pracovnělékařských služeb; v těchto případech frekvenci stanoví zaměstnavatel v dohodě s poskytovatelem pracovnělékařských služeb s ohledem na charakter provozu a výskyt rizikových faktorů. Dohled se neprovádí zejména v dopravních prostředcích zaměstnavatele a v zařízeních, která jsou ve zkušebním provozu.
(3) Při pravidelném dohledu podle § 2 písm. c) bodu 1 se zohledňuje zdravotní náročnost vykonávané práce a charakter podmínek na pracovištích zaměstnavatele.
§ 4
Rozsah pracovnělékařských služeb se stanoví s ohledem na zdravotní náročnost vykonávaných prací podle jejich zařazení do kategorií podle zákona o ochraně veřejného zdraví, podle obsahu činností u prací s profesním rizikem nebo podle obsahu činností, jejichž výkon je stanoven jinými právními předpisy5). Provedení pracovnělékařské prohlídky zahrnuje provedení základního vyšetření, zhodnocení výsledků zjištěného zdravotního stavu, diferenciálně diagnostickou a posudkovou rozvahu, případně též vyžádání odborných vyšetření a jejich zhodnocení, provedení záznamu do zdravotnické dokumentace, zpracování lékařského posudku a zajištění jeho předání oprávněným osobám a související administrativní činnost.
§ 5
(1) Dokumentace o pracovnělékařských službách prováděných pro zaměstnavatele obsahuje, jde-li o
a) poradenství, záznamy v rozsahu datum a místo poskytnutí poradenství a stručný obsah,
b) dohled, záznamy o provedení dohledu, včetně hodnocení pracovních a hygienických podmínek na pracovišti a v zařízení závodního stravování a dalších zařízeních zaměstnavatele, v rozsahu datum a místo provedení dohledu, popis zjištěných skutečností včetně identifikace nebezpečí a hodnocení rizik, návrhy opatření a způsob seznámení zaměstnavatele se závěrem dohledu;
součástí záznamů jsou identifikační údaje osob v rozsahu funkce, titul, jméno, popřípadě jména, a příjmení, které pro zaměstnavatele provedly poradenství nebo spolupracovaly na provádění dohledu a jejich podpisy, a dále doklad o převzetí záznamu zaměstnavatelem, pokud toto převzetí není stvrzeno podpisem zaměstnavatele nebo osoby jednající jeho jménem v záznamu.
(2) Součástí dokumentace o pracovnělékařských službách jsou dále
a) výsledky provedených analýz, biologických expozičních testů a jiné obdobné záznamy o činnostech prováděných v rámci pracovnělékařských služeb,
b) kopie rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví o zařazení práce do příslušné kategorie nebo oznámení zaměstnavatele o zařazení práce do kategorie druhé,
c) kopie výsledků šetření příslušných inspekčních orgánů a
c) kopie výsledků šetření příslušných inspekčních orgánů,
d) kopie výsledků měření rizikových faktorů pracovních podmínek.
d) kopie výsledků měření rizikových faktorů pracovních podmínek a
e) kopie evidence rizikových prací, vyžádá-li si ji poskytovatel pracovnělékařských služeb.
§ 5a
(1) Při zajištění poskytování pracovnělékařských služeb v případě vyhlášení nouzového stavu, stavu ohrožení státu, válečného stavu nebo nařízení mimořádného opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku, jsou-li tyto stavy a opatření vyhlášeny pro celé území České republiky, (dále jen „stavy nebo opatření“) se, pokud dále není stanoveno jinak, postupuje tak, že
a) se neprovádějí vstupní lékařské prohlídky u osob, jejichž pracovněprávní vztah nebo vztah obdobný pracovněprávnímu vznikne v době trvání stavu nebo opatření a jejichž sjednaný druh práce je podle zákona o ochraně veřejného zdraví v kategorii první a druhé a není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce nebo v jiných právních předpisech; vstupní prohlídky, které nebyly provedeny z důvodu vyhlášeného stavu nebo opatření, se provedou do uplynutí 90 dnů ode dne následujícího po ukončení stavu nebo opatření,
b) se neprovádějí periodické prohlídky podle § 11 u prací zařazených do kategorie první a druhé podle zákona o ochraně veřejného zdraví, a není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce nebo v jiných právních předpisech; periodické prohlídky, které nebyly provedeny z důvodu vyhlášeného stavu nebo opatření, se provedou do uplynutí 180 dnů ode dne následujícího po dni ukončení stavu nebo opatření,
c) se dohled podle § 3 odst. 2 na pracovišti nevykonává; dohled, který nebyl proveden z důvodu vyhlášeného stavu nebo opatření, bude proveden do uplynutí 90 dnů ode dne následujícího po dni ukončení stavu nebo opatření,
d) poradenství je prováděno pouze způsobem umožňujícím navázat vzdálené spojení prostřednictvím komunikačních technologií; v případě stavu nebo opatření vyhlášeného z důvodu zhoršené epidemiologické situace je poradenství prováděno se zaměřením na tuto situaci ve vztahu k ochraně zdraví na pracovišti.
(2) Zajištění pracovnělékařských služeb může být prováděno i během trvání stavu nebo opatření standardními postupy po vzájemné písemné dohodě mezi poskytovatelem pracovnělékařských služeb a zaměstnavatelem, a to s ohledem na ochranu zdraví zaměstnanců a povahu stavu nebo opatření.