Anonymních e-shopů přibývá. Jak je poznat a nenapálit se?

Sdílet

31.1.25/3x/Kontrola, lupa, hledání Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Anonymní internetové obchody v dnešní době není snadné poznat na první pohled. Zákazníci tak často netuší, od koho nakupují a poté mohou mít problémy.

Jako anonymní se označují ty e-shopy, kde je místo kontaktů na prodejce uvedena pouze e-mailová adresa nebo například online formulář. Jak upozorňuje spotřebitelská organizace dTest, na první pohled může e-shop působit zcela seriózně. V některých případem prezentuje své výrobky jako ryze českou produkci a doplňuje je příběhem o tom, jak celý koncept obchodu vznikal. Vše je doplněno profesionálně vypadajícími ilustračními fotografiemi.

Je tedy potřeba se nenechat ovlivnit pouze úvodní stránkou e-shopu, ale ověřit si, od koho zákazník nakupuje. Tyto informace by měl najít v sekci „O nás“ nebo „Kontakty“, kde by měl být obchodní název, adresa sídla nebo provozovny a u českého subjektu také IČO. Když to zde není a je zde jen online formulář nebo e-mailová adresa, může jít o varovný signál. Ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová v této souvislosti dodává, že když je dostupná pouze elektronickou komunikace, snižuje se tím šance na reklamaci nebo vrácení zboží.

Když spotřebitel tyto údaje nedohledá, může se podívat také do obchodních podmínek. Ty by neměly obsahovat ustanovení, která by jakkoli zkracovala jeho zákonná práva, například že zboží zakoupené online lze vrátit pouze do 5 dnů namísto 14 nebo že tato možnost je zcela vyloučena.

Máte zkušenost s podvodným e-shopem?

K dalším podezřelým faktorům patří například nestandardně vysoké slevy, jejichž odpočet běží na výrazném časovači a vybízí k rychlému nákupu s tím, že zbývá posledních deset minut. Myslet by měl spotřebitel i na to, že různé certifikáty nebo ocenění typu „e-shop roku“ nemusí mít žádnou vypovídající hodnotu. Recenze je také vždy lepší hledat na nezávislých recenzních portálech než věřit těm, které si e-shop zveřejňuje sám na svých stránkách nebo sociálních sítích. Tam může totiž negativní příspěvky snadno odstranit, dodává Eduarda Hekšová.

Dále je doporučeným postupem si ověřit, jestli se internetový obchod nenachází na seznamu rizikových e-shopů České obchodní inspekce, případně se podívat na zkušenosti s prodejcem na platformu VašeStížnosti.cz.

Pozor, seznam rizikových e-shopů hlásí téměř každý den jeden nový Přečtěte si také:

Pozor, seznam rizikových e-shopů hlásí téměř každý den jeden nový

Autor aktuality

Jana Langerová píše o marketingu, podnikatelských příbězích a digitálních trendech.​ Profil autorky →

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).