Počet firem, které se obejdou bez vlastní kanceláře a fungují pouze s tzv. virtuálním sídlem, v Česku dál roste. K polovině roku 2025 mělo takto zaregistrováno svou adresu už přes 146 000 podnikatelských subjektů. Aktuální data poskytla společnost Dun & Bradstreet.
Největší koncentrace virtuálních adres je dlouhodobě v Praze, menší část pak v Brně a dalších krajských městech. Jen za poslední rok se jejich počet zvýšil o další čtyři tisíce. Ještě v roce 2024 jich bylo něco přes 142 000.
Virtuální sídlo má dnes každá čtvrtá právnická osoba. Nejčastěji je využívají menší podnikatelé a zakladatelé start-upů, kteří chtějí šetřit na nákladech spojených s provozem vlastní kanceláře,
vysvětluje Kateřina Klosová, předsedkyně představenstva české pobočky Dun & Bradstreet.
Největším virtuálním „magnetem“ zůstává Praha
Z celkového počtu firem, které podnikají z virtuální adresy, má pražské sídlo 81 %, tedy téměř 120 000 subjektů. Na Brno připadá přibližně 11 %. Absolutním a dlouhodobým rekordmanem je pražská ulice Rybná, kde má „papírově“ sídlo více než 9000 firem.
Virtuální sídlo má však i svou odvrácenou stránku. Firmy s touto formou adresy podle statistik vykazují v průměru vyšší míru rizikovosti a častěji se u nich objevují negativní obchodní události.
Virtuální adresa tak zůstává dvousečnou zbraní. Pro mnoho podnikatelů představuje chytré řešení, pro obchodní partnery však může být i varovným signálem.