Pokud je u pojištěnců evidovaný dluh na pojistném, přistupují pojišťovny nejprve k tzv. měkkému vymáhání dluhu. Svým klientům, kteří mají nedoplatky, rozesílají SMS, e-maily nebo datové zprávy, které je na dluh upozorní.
Od srpna do konce loňského roku obdrželo upozornění na vznikající dluh čtvrt milionu klientů Všeobecné zdravotní pojišťovny. Více než polovina z nich na výzvu zareagovala a dlužnou částku uhradila. Celkem se tak VZP podařilo v průběhu podzimních a zimních měsíců vybrat téměř miliardu korun,
uvádí tisková mluvčí Viktorie Plívová.
Doposud byli osloveni klienti, kteří mají dluh vyšší než tisíc korun. V letošním roce se pojišťovna zaměří na klienty s dluhem od pěti set korun výš. Jedná se o závazky, které vzniknou často spíše přehlédnutím či opomenutím klienta. Dluhy nejsou starší než šest měsíců a v průměru dosahují několika tisíc korun. Efektivita výběru je zde proto podstatně vyšší než u vymáhání pohledávek obecně,
vysvětluje ředitel VZP Zdeněk Kabátek.
Nejprve po dobrém
Tzv. měkké vymáhání je první fáze procesu vymáhání dluhu. Zdravotní pojišťovna snaží informovat dlužníka o tom, že má nedoplatek na pojistném. Dává mu pak prostor dluh dobrovolně uhradit. Tento přístup může být díky krátké časové lhůtě od vzniku dluhu šetrný, nevyužívá tvrdých právních prostředků, jako je exekuce nebo soudní řízení,
uvádí Plívová.
Jak rozeznat, že se nejedná o podvodnou zprávu?
Jak upozorňuje pojišťovna, zprávy zasílané VZP jsou výhradně informačního charakteru a nikdy neobsahují žádné výzvy k poskytnutí osobních údajů ani pokyny k platbě. Pouze klienta informují o vzniku a výši dluhu. V případě pochybností je možné si stav svého účtu ověřit prostřednictvím aplikace Moje VZP, případně se o pravosti zprávy přesvědčit na info@vzp.cz (například snímkem obrazovky či přeposláním e-mailu).