Hlavní navigace

Co nejvíce nově komplikuje využívání dohod? Rozvržení pracovní doby předem a dovolená

5. 2. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Od října musí zaměstnavatelé i u dohodářů rozvrhovat pracovní dobu předem. Od ledna navíc lidé pracující na dohody získali nárok na dovolenou.

A právě tyto dvě novinky podle zástupců podnikatelů nejvíce firmám komplikují život. Zároveň experti upozorňují, že pokud by nabyly účinnosti změny z konsolidačního balíčku, které jsou schváleny od července, dohody by zřejmě zcela skončily.

Od října platí řada novinek

Už od loňského října platí změny v oblasti dohod mimo pracovní poměr. I u dohod musí nově zaměstnavatelé předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu týdenní pracovní doby obdobně jako pro zaměstnance v pracovním poměru. Zároveň mají povinnost seznámit s rozvrhem či jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem období, na které je pracovní doba rozvržena. Nicméně je v zákoně stanoveno, že se lze se zaměstnancem dohodnout na jiné době.

Zaměstnavatel dále musí rozvrhovat pracovní dobu těmto zaměstnancům tak, aby byla dodržena veškerá ustanovení ohledně poskytování přestávek v práci, garantování doby nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu, úpravy noční práce, pracovní pohotovosti atd. a povinnost pracovní dobu též evidovat.

Od října se též zavedla nová informační povinnost zaměstnavatele. Ve lhůtě 7 dní od faktického zahájení výkonu práce na základě dohody o provedení práce (DPP) nebo dohody o pracovní činnosti (DPČ) musí zaměstnavatel písemně informovat zaměstnance o taxativně vypočtených skutečnostech.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).