Hlavní navigace

Dobírka skutečně ztrácí své výsadní postavení, potvrdila to studie

Autor: 329515
Daniel Morávek

To, co velké e-shopy říkají už několik měsíců, nyní potvrdila studie Asociace pro elektronickou komerci. Dobírka ztrácí své výsadní místo na poli online nákupů.

Doba čtení: 2 minuty

Informaci, kterou nedávno zveřejnily velké e-shopy, že dobírka ztrácí své výsadní postavení, potvrdila nová Studie platebních metod, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Dobírku vytlačuje především osobní odběr a platba kartou. 

Zákazníci se přestávají bát online plateb

Ještě v roce 2010 upřednostňovalo dobírku 44 % zákazníků, letos ji preferuje 37 % z nich. Pokud se jedná o internetový nákup služeb, dobírku pak dokonce volí pouze 8 % spotřebitelů. Na vzestupu jsou naopak platební karty. Zatímco v roce 2010 je volilo 8 % nakupujících, v roce 2013 platí nejraději kartou už 22 % zákazníků. Rozmach jiných forem placení, než je dobírka, je zapříčiněn několika faktory. Především je to větší zkušenost a důvěra nakupujících k prověřeným e-shopům. Po opakovaných úspěšných nákupech už se zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data a online platby jsou jednoznačně komfortnější než dobírka, komentoval výsledky studie výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Studie dále ukázala, že více než třetina zákazníků (37 %) nerozlišuje metodu platby v závislosti na ceně nákupu. Naopak 24 % nakupujích volí platební metodu s ohledem na výši nákupu. Ze studie rovněž vyplynul fakt, že pokud zákazník chce vybrané zboží co nejrychleji, klidně si vybere platební metodu, kterou běžně nepoužívá. Takto se chová 60 % nakupujích, 28 % z nich však tento způsob aplikuje jen u e-shopů, se kterými již mají zkušenost. Převedším rychlost a také samozřejmě pohodlnost jsou bezesporu hlavními výhodami hovořícími pro využití online platebních metod, doplnil Jan Vetyška.

Čtěte také: Máme srovnání firem, které e-shopům nabízí výdejní místa pro osobní odběry

Velcí hráči potvrzují, dobírka už nevyhrává

Že dobírka už nemá u zákazníků pozici jako před lety, potvrzují také velcí hráči na trhu. Například v internetovém obchodě Kasa.cz využívalo dobírku před dvěma lety 53 % zákazníků, nyní jde pouze o 30 %. Na 15 % (pětkrát více než před dvěma lety) naopak vzrostl podíl bankovních převodů. Většina zákazníků Kasa.cz, konkrétně 56 %, pak nejraději platí v hotovosti nebo kartou. Dobírku zákazníci obvykle využívají při dražších nákupech, dle našich statistik jde ve více než 80 % případů o nákupy nad 2000 Kč, dodala Jitka Součková, mluvčí Kasa.cz.

PR Summit tip Šilerová

Podobné údaje sdělila serveru Podnikatel.cz rovněž nákupní galerie Mall.cz, kde se za poslední tři roky snížil podíl dobírky z více než 50 % na současných 37 %. Vysvětlení pro to máme několik. Nejdůležitějšími důvody jsou určitě růst obliby osobních odběrů a také větší důvěra v náš obchod a nakupování na internetu obecně – zákazníci se méně bojí dát obchodu své peníze předem, uzavřela se Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz.

Čtěte také: Král je mrtev, ať žije král. Osobní odběr nahrazuje dobírku