Hlavní navigace

Jak jsem se naštval a díky tomu založil start-up

11. 10. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Začalo to poměrně nevinně. Moje krásná žena Lucie dopsala po 11 měsících, 16 dnech a 4 hodinách svůj e-book a potřebovala pomoc s technickým nastavením prodeje.

Já, jakožto hrdý zastánce galantnosti, jsem samozřejmě nabídl své skromné služby v oblasti e-commerce. Zkráceně, upletl jsem si na sebe bič a mrskal se jím asi 3 týdny.
Tento článek popisuje cestu od ryzí hrůzy, přes naštvání, až po vznik systému SimpleShop.cz.

Zlatá horečka v e-commerce

Česká republika je údajně velmocí v mnoha bizarních směrech (vztaženo na počet obyvatel): Počet hypermarketů, sběr hub, pití piva nebo počet heren a automatů. Co se ale týká e-commerce, je pro mě prvenství nejneuvěřitelnější. Na hlavu občana máme nejvíce „otevřených“ e-shopů. Schválně píši „otevřených“, protože z těch 37 000 e-shopů reálně vydělává opravdu jen zhruba tisícovka.

Připomíná mi to zlatou horečku, kde nevydělávali zlatokopové, ale lidé, kteří prodávali chlast, zbraně, lopaty, krumpáče, ženské a rakve (cituji svého kamaráda Víťu Endlera). Zlatokopové byli posílení nafouknutými historkami o rychlém zbohatnutí a samozřejmě jen zlomek z nich nakonec zbohatl.

Všichni zlatokopové dnešní doby chtějí prodávat na internetu a těší se na peníze získané „bez práce“. Média jsou plná úspěšných majitelů e-shopů a start-upů, a když k tomu přidáte vzpomínkový optimismus a neexistující „pasivní příjem“, máte ideální prostředí pro snové zbohatnutí. Kdo ale prodává ty lopaty a kde jsou ty rakve? Rakve si dělají sami podnikatelé. Nechuť se učit podnikat, analyzovat, pracovat a počítat bohužel přetrvala.

Dnešními nástroji (lopatami a krumpáči) na zbohatnutí jsou internetové služby, které můžete k podnikání využít: Prodejní nástroje (e-shop), nástroj pro e-mailový marketing, nástroje na SEO, nástroje pro affiliate apod. Najednou z toho máte měsíční výdaje 4–8 tis. Kč nebo měsíce vývoje bez jakékoliv strategie…

Co chci po prodejním nástroji

Pro svoji ženu a sebe jsem potřeboval prodejní systém, který splňuje tyto vlastnosti:

  • má prodejní stránku (detail produktu) a objednávkový formulář
  • je levný
  • je jednoduchý (99 % lidí fakt nepotřebuje vychytávky)
  • má responzivní objednávku
  • možnost napojení na e-mailové nástroje Activecampaign a Mautic
  • jednoduché napojení na Google Analytics
  • napojení na Google Adwords, Seznam Sklik a Facebook Ads kvůli remarketingu
  • měření konverzí pro Google Adwords, Facebook Ads, Seznam Sklik a Google Analytics
  • prodej virtuálních produktů s řešením problému MOSS
  • napojení na platební brány jako GoPay, PayPal
  • jazyky (cz, en)
  • měny (czk, eur)
  • automatické párování objednávek při bezhotovostním převodu
  • platba bankovním převodem (IBAN, SWIFT)
  • základní ochrana proti pirátství e-booků
  • automatická zpráva nakupujícím při updatu produktu (např. nová verze e-booku)
  • vlastní affiliate systém
  • slevové kódy a sleva za sdílení na Facebooku
  • EET pro ČR (od 1.3.2017 to e-shopy budou muset řešit)

Začal jsem tedy s vyhledáváním vhodného řešení. Zde začíná doba naštvání.

Hledání

Existuje samozřejmě několik zajímavých řešení, ale žádné nemá to, co bych od něj vyžadoval. Největší problémy byly: Nemožnost napojení na české platební brány, čeština formulářů a potvrzovacích e-mailů a samozřejmě cena. 

Nad testováním jednotlivých nástrojů, pluginů a modulů jsem strávil 14 dní. Naštvání ze mě bylo cítit stále silněji a hrůza nad chybami některých systémů byla až neskutečná (viz. PayHip.com).

Zde jsou popsané jednotlivé nástroje:

  • FAPI.cz – drahé pro začátek podnikání, neřeší MOSS a je uzavřené (spojení pouze se smartemailingem)
  • Fakturace Premium (plugin pro WordPress) – problém s napojením na GoPay, možné ovlivnění jednoho pluginu druhým
  • WooCommerce s napojením na Fakturoid.cz – neustálé problémy s novými verzemi pluginů (dříve jsem používal)
  • OptimizePress – pro napojení na online platby doporučují FAPI.cz
  • Clipsan a Digitální Obchodník – příliš komplexní pro mé používání
  • PayHip.com – není čeština, špatně počítá DPH při prodejích do zemí EU
  • GetDPD – čeština je dostupná, není platba bezhotovostním převodem
  • Ostatní systémy mají problémy s češtinou: pulleyapp.com, fetchapp.com, e-junkie.com, aplusdownload.com, gumroad.com – super, jen nemá PayPal
  • různé knihovny pro vytvoření košíku: Moltin – příliš složité na implementaci
  • PayPal pro nákup – omezené pro určitý druh plateb
  • různé prodejní pluginy do WordPressu – problém omezování pluginů navzájem
  • „upravený“ e-shop zdarma díky Prestashopu nebo modulu do Joomly – to samé jako s pluginy do WordPressu: Nemůžu se na to na 100 % spolehnout
  • e-shopové systémy na pronájem počínaje Atomerem a konče Shoptetem – nejde o jednoduchý jednoproduktový systém

Nic jsem nenašel, ale neotupěl. Postupně se změnilo i napětí někdy ve mně: Z naštvání se zrodilo nadšení. Celou dobu ten nápad tady byl. Nová věc může začít: Start-up SimpleShop.cz.

Začátek start-upu

Zde začíná fáze hledání partnera. Věděl jsem moc dobře, že papežštější než papež je u nás (oproti zbytku světa) systém objednávky a daňového dokladu. Ideální by bylo systém jednoduchého prodeje postavit na již existujícím fakturačním programu. Dvě firmy mě ani nevyslyšely, ale u třetí to byl najednou zázrak: Vyfakturuj.cz. Martinovi (majiteli společnosti) se nápad natolik zalíbil, že do pár týdnů vytvořil první verzi a na začátku srpna 2016 jsme mohli začít testovat.

Vymysleli jsme to tak, že se systém bude vyvíjet a zároveň testovat již od začátku: Postupné přidávání nových a nových funkcí má za následek ideální komunikaci s potenciálními klienty.

V době první testovací verze jsme navíc zavedli i nestandardní cenovou politiku projektu, která je určena pro malé podnikatele: 5 % z uhrazených objednávek, maximálně ale 1500 Kč/měsíc. Navíc je možné si systém vyzkoušet na 30 dní bez omezení zdarma.

Na polovině cesty

Od spuštění první verze je to v době psaní tohoto článku 44 dní. Máme registrovaných 381 firem a já sám systém používám a prodávám přes něj. Každý den se registrují další společnosti. Marketing zatím řeším přes svůj blog. Na Facebooku, Google Adwords a Skliku jsem celkem utratil jen 2679 Kč pro zkušební kampaně.

školení červen - novinky

Snažíme se vycházet vstříc rozumným nápadům. Každý, kdo nám napíše, má šanci změnit systém k lepšímu. SimpleShop.cz navíc vyvíjíme tak, aby byl co nejvíce otevřený ostatním nástrojům: Mautic, Activecampaign, MailChimp, WordPress, platební brány standardní i nestandardní (např. BitCoin) apod.

Závěr

Jsem rád, že jsem si celým tím procesem prošel. Ukázalo mi to jedinou věc: Dívat se kolem sebe na věci, které mě štvou a něco s tím dělat. Co u vás? Nenašlo by se něco takového, co jste schopni změnit?

Autor článku

Digitální nomád a bloger s vášní pro online marketing. Nadšený horal, běžec, ferrato lezec, cyklista, inlinista a surfař užívající si života. Píše blog o online marketingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).