Hlavní navigace

Je možné reklamovat věc, kterou jste pořídili z druhé ruky?

15. 7. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Nákupy z druhé ruky umožní ušetřit. Ale cena není vždy všechno. Jak postupovat, pokud se zboží z druhé ruky ukáže jako závadné? Lze jej reklamovat?

Před nákupem z druhé ruky je vždy doporučováno prodávajícího si prověřit. Některé společnosti se specializují na prodej použitých věcí a jejich prověření není problém. Často však dochází k nákupu zboží přímo od fyzických osob, jejichž prověření je obtížnější. Jak doporučuje spotřebitelský server dTest, i u nich je nutné si prohlédnout recenze na konkrétního prodávajícího, pokud jsou na internetu dostupné. 

Vždy je dobré vyžádat si detailnější fotografie zboží, případně doklady o jeho koupi prodávajícím (například účtenku, fakturu, záruční list). Samotnou kupní smlouvu, zejména u věcí vyšší hodnoty, je vhodné sepsat písemně a nespoléhat se pouze na ústní sliby. 

Vše by mělo být smluvně podloženo

Ve smlouvě by měl být důkladně popsán stav zboží v době převzetí, včetně jeho případných vad. Všechny tyto dokumenty vám pomohou v případě budoucí reklamace či sporu. U zboží z druhé ruky můžete reklamovat jen ty vady, kterými toto zboží netrpělo již v okamžiku prodeje a které neodpovídají míře jeho dosavadního používání, uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. 

Tři varianty nákupu z druhé ruky

Nákup zboží od podnikatele je nejvýhodnější. V takovém případě platí zákonná záruka. I ta ale může být zkrácená na dvanáct měsíců, namísto běžných 24 měsíců. O zkrácení záruky musíte být předem informováni a tato skutečnost by měla být uvedena ve smlouvě, případně v obchodních podmínkách. 

Pokud podnikatel prodává použité zboží rovněž přes internet, je možnost od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Pokud podnikatel nekomunikuje či vznikl nějaký spor, lze využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci.

Dejte si pozor na bazary, které fungují pouze na principu zprostředkování. Zboží totiž nekupujete od bazaru, který provozuje podnikatel, nýbrž zpravidla přímo od nepodnikající fyzické osoby. Na to však musíte být upozorněni. Práva z vad pak budete uplatňovat vůči prodávajícímu, nikoliv bazaru, upozorňuje Eduarda Hekšová.

Podnikove It nový

Stále větší oblibě se těší nákupy mezi nepodnikateli navzájem, tedy bez bazaru. Lidé často nakupují na sociálních sítích, které se tomuto modelu uzpůsobily a nabízejí místo, kde může fyzická osoba vystavit své zboží a prodat jej. Další možností je využití specializovaných webových stránek.

Zde platí, že nedostatky zboží lze namítat po dobu 24 měsíců, toto právo je ale možné smluvně zcela vyloučit. Zákon nestanovuje ani žádnou lhůtu pro vyřízení reklamace. A v případě jejího neuznání se můžete obrátit jedině na soud.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).