Hlavní navigace

Krize středních e-shopů. Neshánějte nové zákazníky, hlavně držte ty stávající

29. 9. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Středně velké e-shopy to mají nahnuté. Je tolik řešená konsolidace e-shopů pod křídly investora cestou, jak si dále vylepšit pozici na trhu?

Vývoj české e-commerce přidělává vrásky překvapivě nikoliv malým, ale spíše středně velkým e-shopům. Obchody s obratem okolo 50 až 200 milionů korun se ocitají pod tlakem retailistů, kteří díky silnější značce snadno zlákají zákazníky, zároveň stále bojují s konkurencí velkých nákupních galerií, které rostou rychleji než oni. Středně velký e-shop vyrostl rychle během několika předchozích let, kdy se na trhu dařilo téměř všem včetně těch nejmenších. Má ale vysoké fixní náklady, neobejde se bez velkých skladů a musí poskytovat stejné zákaznické služby jako jeho větší konkurence, aniž by si přitom sáhnul na takzvanou úsporu z velikosti, vysvětluje Jan Penkala, ředitel ACOMWARE. Většinou je takový e-shop také málo ziskový, což mu neumožňuje efektivně investovat do dalšího rozvoje – nejen do špičkového personálu, ale také akvizice konkurentů nebo vstupu na zahraniční trhy. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

 Doba rychlého růstu v řádech desítek procent ročního obratu je ale definitivně pryč. Už nestačí jen mít zboží a rychle ho rozvést. Zákazník vyžaduje více pozornosti a je stále těžší ho vůbec do obchodu přivést. Více si přečtěte v článku Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů. Je proto možné, že nastane doba velkých prodejů a konsolidací. Spojit se s někým dalším, ať už v rámci svého oboru, nebo přímo s investorem ale není jednoduché. 

V posledních týdnech se pozornost stočila k investičním skupinám, které si daly za cíl spojovat zajímavé internetové obchody. Majitelům e-shopů slibují snížení nákladů, zvýšení efektivity, nejrůznější výhody ze synergií a většinou i společný exit v průběhu několika let. Třeba E-Commerce Holding něco podobného dělá se Snowboards a Sporty.cz v oblasti sportovního vybavení.Je ale otázkou, zda příslib nižších nákladů a vyšších zisků v tomto případě dojde naplnění – na hodnocení je zatím příliš brzy.

Z našeho pohledu může konsolidace, ať už formou spojení s investorem nebo jiným provozovatelem v daném segmentu, dávat smysl. Alespoň v těch odvětvích, které nemají v názvu slova jako IT, elektronika, mobily. Věříme také, že lepší pozici na trhu si mohou středně velké e-shopy vybojovat vlastními silami, a to prostřednictvím silné specializace, dobré značky a marketingu, komentuje Jan Penkala. Takové kvality se dnes dají najít u pár desítek českých e-shopů, které investují do vlastní značky a budování loajality u zákazníků. Pochopili totiž to nejdůležitější. Bojuje se především o zákazníky, kteří už na internetu alespoň občas nakupují. Těch ostatních moc nezbývá. Inspirujte se v článku Nezapadněte mezi podnikatelskou šeď. Čtěte, jak váš e-shop odlišit od konkurence.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).