Hlavní navigace

Má ještě vůbec smysl mít firemní profil na Facebooku? Čtěte 5 pro a proti

Jana Langerová

Říká se, že kdo není na Facebooku, jako by neexistoval. Je to však opravdu tak? A platí to také u firemních profilů?

Doba čtení: 5 minut

Mezi největší výhodu Facebooku patří, že díky němu můžete jen v České republice oslovit přes 5 milionů lidí. Na druhou stranu se na Facebooku již nedá spolehnout pouze na organický (tedy neplacený) zásah fanoušků a uživatelů. Připravili jsme souhrn pro a proti.

Mít profil je takřka povinnost

Mít firemní profil na Facebooku je v dnešní době úplná samozřejmost stejně jako mít webové stránky. Komunikace na sociálních sítích je trend, který neustále nabírá na síle. Fanoušci zde hledají informace, zajímavosti, ale i obsah, který je pobaví, popisuje Dominika Roháčová, správkyně správce sociálních sítí Facebook a Instagram a copywriterka. Také záleží na produktu nebo oboru dané značky a neplatí, že musí jít vždy o fotogenický nebo oblíbený či trendy produkt. Originalita je to, co je odlišuje, a díky ní získají zájem nových fanoušků. Myslím si, že čím je produkt obyčejnější, tím více „social“ by měl být, dodává Roháčová.  

Facebook tedy představuje efektivní reklamní kanál, a to obzvláště pro B2C podniky. Nicméně firma musí k němu a marketingu obecně přistupovat kvalitně, dlouhodobě a s jasnými cíli. Pokud nějaká firma zakládá profil jen proto, “aby tam byla”, tak to samozřejmě smysl nedává. Je potřeba mít jasnou vizi a koncepci obsahu a důvod, proč chce komunikovat právě přes Facebook, vysvětluje Vojtěch Lambert, executive director z agentury LCG New Media, s.r.o. 

Myslet musíte také na to, že Facebook už není kanál, kde byste bezplatně zasáhli masy lidí, protože on sám čím dál více tlačí na komunitní rozměr sítě a budování vztahů. Právě proto je třeba zvážit, zda má pro naši značku smysl; zda máme, co na něm pravidelně komunikovat, a také jak budeme měřit a vyhodnocovat, co skutečně našemu byznysu přináší, doplňuje Klára „KlaPi“ Mouchová, social media manažerka na volné noze.

Přečtěte si: Svezte se na sociálních sítích na letní vlně. Tady jsou tipy pro letní posty

Jaké jsou výhody a nevýhody?

Mezi největší výhodu Facebooku patří, že díky němu můžete jen v České republice oslovit přes 5 milionů lidí. Spolu s Googlem a YouTube se tak jedná o nejrozšířenější digitální platformu, které konkuruje také Instagram. V poslední době Facebook zaznamenal nižší aktivitu u teenagerů a fanoušků do cca 24 let, ale věková skupina 25 let a výše je na Facebooku povětšinou denně aktivní a firmy by měly s touto cílovkou více pracovat, upřesňuje Dominika Roháčová.

V dnešní době se na Facebooku nedá spolehnout pouze na organický (tedy neplacený) zásah fanoušků a uživatelů. Je tedy nezbytné vyčlenit pro komunikaci dostatečné finanční prostředky, díky kterým mohou firmy jak budovat profil, tak kampaněmi zajišťovat své cíle. Oproti jiným kanálům jsou však ceny reklam na Facebooku poměrně nízké. Facebook vám následně dává spoustu informací pro samostatnou značku/firmu ve formě velmi detailních statistik. A tak hned víte, co funguje a co ne, dodává Vojtěch Lambert. 

S kampaněmi a reklamou je spojena i další výhoda: Možnost efektivního a detailního cílení sdělení na základě široké škály demografickým údajů zmíněných uživatelů, říká Vítězslav Klement, stratég nových médií z H1.cz/GroupM. Toto cílení je velmi detailní a v nabídce je také možnost cílení separátních cílových skupin s jinými tématy a obsahem.

Psali jsme: Zaveďte Social Media Policy. Ubráníte se tak pomluvám na sociálních sítích

Facebook je dále unikátní tím, že jde o hodně neformální prostor, který je vhodný pro budování vztahů se zákazníky. „Pokud si vytvoříte dobrou strategii a komunikaci, můžete ze značky udělat pouze skrze sítě Love Brand,“ dodává Lambert.

Mezi nevýhody pak kromě nutnosti placeného obsahu patří, že je na Facebooku kvůli všem značkám obrovská konkurence a lidé jsou reklamou už trochu přehlceni. Další nevýhodou je, že všechny aktivity značky na její stránce jsou zcela v rukou Facebooku a ten může dělat, cokoli se mu zlíbí, upozorňuje Klára „KlaPi“ Mouchová.

Pro a proti firemního profilu na Facebooku
PRO PROTI
Nejrozšířenější sociální síť v ČR Velká konkurence
Nízké ceny reklamy Přehlcenost uživatelů reklamou
Velké možnosti cílení Nutnost platit za zásah publika
Neformální prostor Aktivity jsou pod Facebookem
Možnost vybudovat Love Brand Špatná komunikace může ohrozit značku

Vytvoření profilu je jen začátek

Jak jsme psali výše, firmy by si měly hlavně dát pozor na to, zda jim Facebook k něčemu je. Pokud firma nemá žádnou strategii ani vizi a nijak své aktivity na sociálních sítích nevyhodnocuje, často tak vyhazuje peníze z okna, popisuje Mouchová. S tím souhlasí také David Lörincz, specialista zaměřený na Facebook a reklamu na něm, který říká: Je to jako vytištění vizitek. Samy o sobě vám toho také moc neprodají. Je potřeba, aby lidé věděli, jak Facebook využívat. A k tomu neodmyslitelně patří placená reklama, kterou učíme na portálu Modrá krev.

Založení profilu jako takového nepředstavuje žádný výrazný problém, ale firma se o něj dále musí pečlivě starat, což zabere hodně času a není to jen o tvorbě obsahu. Musíte pravidelně zveřejňovat příspěvky, mít jednotnou a kvalitní grafiku, zajímavý a originální obsah, nezanedbávat komunikaci s fanoušky, nenechávat komentáře a zprávy bez odpovědi, a to platí dvojnásob v případě stížností a nespokojenosti zákazníků, vyjmenovává Dominika Roháčová.

Právě poslední zmíněná krizová komunikace je velmi důležitá a neměla by se nechat plynout s myšlenkou, že „to nějak vyšumí“. Většinou se to vrátí jako boomerang v podobě negativních referencí, nedůvěry a špatné pověsti firmy, dodává Roháčová. To potvrzuje také Vítězslav Klement: Nezvládnutá komunikace se zákazníky je horší než žádná komunikace.

Dále čtěte: Sociální sítě mohou posloužit jako likvidační nástroj e-shopu. Kritiku řešte

Facebook se stává u všech firem v dnešní době postupně centrem pro zákaznickou komunikaci a zkušenost a nejlepší je být na vše připraven. Myslete na to, co všechno mohou zákazníci požadovat nebo chtít řešit či jaká jsou krizová místa a témata, která raději neotevírat v rámci obsahu, anebo naopak ano. A jak se připravit na odpovědi, radí Vojtěch Lambert. V této souvislosti se nejčastěji dělají takzvané FAQs, kde si vyspecifikujete vše, na co se mohou zákazníci ptát. 

Dobré je také si nastavit pravidla komunikace, ujasnit si, jestli budete reagovat na vše nebo jen na něco, kdo bude mít jaké pravomoce, kdo bude reagovat a podobně. Je potřeba ke komunikaci na Facebooku přistupovat stejně zodpovědně, jako když se připravujete na největší tiskovku svého života. V jednom momentě uvidí a uslyší spousta lidí vaše sdělení, uzavírá Lambert.