Restauratéři nesmí k ceně účtovat povinné dýško či jiný příplatek. Jak upozorňuje Česká obchodní inspekce, cena vždy musí být uvedena pro spotřebitele konečná.
Restauratéři nesmí k ceně účtovat povinné dýško či jiný příplatek. Jak upozorňuje Česká obchodní inspekce, cena vždy musí být uvedena pro spotřebitele konečná.
Za nedodržení tohoto pravidla hrozí podnikatelům pokuta až ve výši 5 milionů korun.
Čtěte také: Kdy se dýško bude muset evidovat v rámci EET? A víte, že se má i danit?
Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila před měsícem kontrolní nákup v Café Restaurant na Střeleckém ostrově v Praze, kde jim obsluha při placení účtovala téměř o 40 korun více, než byly objednávky. Inspektoři v roli zákazníků provedli dvě objednávky. Jednu v anglickém jazyce a jednu v českém jazyce. U anglické objednávky byl číšníkem v deskách přinesen pokladní blok, kde byla uvedena částka 212 Kč (místo správné částky 193 Kč), což je o 19 Kč více v neprospěch spotřebitele. Prodejcem byla na vydaném pokladním bloku uvedena informace „We recommend tips", což byl účtovaný rozdíl 19 Kč v neprospěch spotřebitele,
upřesnil Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.
Také v případě objednávky v českém jazyce číšník naúčtoval více, místo 179 Kč celkem 197 Kč. Doklad byl opět vydán s informací „We recommend tips", kterým byla částka 18 Kč. Toto jednání bylo kvalifikováno jako porušení ust. § 3 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele, kdy prodávající musí prodávat výrobky za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků správně účtovat,
doplnil Fröhlich.
Zdroj: ČOI
Čtěte také: Podnikatelka nenalévá příznivcům ANO, podle ČOI nejde o nezákonnou diskriminaci
ČOI za porušení výše jmenovaného zákona zahájila vůči prodávajícímu správní řízení. Za uvedené jednání může být ze zákona uložena pokuta až do výše 5 milionů korun. Spotřebitel má být seznámen s cenou konečnou zahrnující veškeré daně a poplatky, nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny.
Jak uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Fröhlich, restauratérům nepomůže ani uvedení procentuálního příplatku za servis například v jídelním lístku. I v takovém případě jde o porušení zákona o ochraně spotřebitele, konkrétně ust. § 12 odst. 2 písm. a) zákona. Informace o ceně jídel/nápojů by v takovém případě vzbuzovala zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Stejně tak není možné naopak uvést cenu zboží ve slevě 40% a nenapsat cenu po slevě. Spotřebitel nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny. Dříve se to řešilo v souvislosti s „palivovým příplatkem“ u nabídky zájezdů, to je totéž,
uzavřel Fröhlich.
zástupce šéfredaktora
Podnikatel.cz (www.podnikatel.cz)
Průvodce vaším podnikáním. ISSN 1802-8012
Copyright © 2007 – 2018 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.