Hlavní navigace

Pro jaké podnikatele se hodí PPC reklama?

24. 9. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
PPC reklama patří mezi nejrozšířenější formy reklamy na internetu. Jenže ne pro každého podnikatele se hodí. Jestliže například přicházíte s novým produktem, PPC reklama vám se získáním zákazníků příliš nepomůže.

PPC reklama je nejrozšířenější a nejpoužívanější formou reklamního sdělení v prostředí internetu. Uživatelé si ji oblíbili díky tomu, že jim jako jedna z mála forem reklamy nabízí produkty, až když je skutečně potřebují a hledají. Zadavatelé si naopak pochvalují dobré možnosti cílení a vysokou efektivitu. Jak na to?

Co je PPC?

Jedná se o různé textové nebo grafické reklamy, které můžete vídat jako tzv. sponzorované odkazy ve výsledcích vyhledávačů nebo na různých jiných stránkách (například na zpravodajských serverech apod.). Označení tohoto způsobu propagace vychází z anglického sousloví Pay Per Click – neboli „zaplať za kliknutí“. Z názvu je patrné, že platba se provádí až na základě kliknutí uživatele na vaši reklamu. Pokud se tento způsob reklamy používá dobře, je možné dosáhnout velmi vysoké efektivity reklamního sdělení. Pokud je ale PPC reklama používána nesprávně, přivede sice na vaše stránky velké množství návštěvníků, ale jen mizivé procento z nich si váš produkt nebo službu zakoupí.

PPC reklama je vhodná především pro firmy, které vyrábí nebo poskytují obecně známé a vyhledávané služby či produkty. Při tvorbě PPC kampaně si zadavatel zvolí, na která klíčová slova se má jeho reklama zobrazovat. Pokud tedy připravujete PPC kampaň pro firmu vyrábějící skříně na míru, měla by se klíčová slova shodovat s těmi, jež do vyhledávačů zadávají uživatelé, kteří hledají výrobce skříní na míru. Čtěte také: Internetová reklama mění svou tvář, roste obliba PPC

Z tohoto je jasně patrné, kdy se PPC reklama využít nedá. Pokud máte zcela nový nebo ojedinělý produkt, o kterém zákazníci nevědí, nebo neznají jeho přesné označení, nebudou do vyhledávače zadávat žádná klíčová slova z vašeho oboru, protože zkrátka neví jaká nebo neví, že produkt existuje. PPC reklama neslouží k budování poptávky u zákazníků, ale k získání těch zákazníků, kteří už zboží poptávají – je tedy vhodná tehdy, pokud prodáváte zboží nebo služby, které zákazníci znají a hledají ho, případně pokud prodáváte nějaký „zlepšovák“, který však patří do ustáleného oboru či druhu produktů (např. nerozbitné střešní tašky – tašky existují, novinkou je jen to, že ty vaše jsou nerozbitné – toho, kdo zadá do vyhledávače „střešní tašky“ může váš odkaz zaujmout).

Na co si dát u PPC pozor?

Aby byla PPC reklama efektivní, je důležité věnovat dostatečnou péči všem jejím faktorům a nastavením:

  • Místo zobrazování – Obvykle si můžete u PPC reklamy zvolit, jestli se vaše inzeráty mají zobrazovat pouze ve výsledcích vyhledavačů nebo i jako kontextový obsah – tedy na různých zpravodajských serverech v článcích apod. Toto rozhodnutí je poměrně složité a záleží na konkrétním cíli dané kampaně. Ve většině případů lze ale spíše doporučit kontextové zobrazování PPC reklamy nepoužívat. Příjemci reklamy v této podobě aktivně nic nehledají a často klikají na reklamy pouze ze zvědavosti, nikoli za účelem koupě.

    Naopak reklamy ve výsledcích vyhledávačů jsou uživatelům nabídnuty, až když opravdu něco aktivně hledají. Jsou tedy i lépe přijímány a nejsou vnímány jako rušivé a obtěžující. Uživatel musel nejprve zadat dané klíčové slovo do vyhledávače, učinil tedy sám aktivní krok k získání informací, které mu můžete poskytnout. To je velmi dobrý předpoklad k tomu, aby se v budoucnu stal vaším zákazníkem. Čtěte také: Nové zákazníky hledejte také na Facebooku. Poradíme, jak na to
  • Cena za proklik – Velice důležitý parametr, a to hned v několika směrech. U PPC reklamy si obvykle můžete nastavit maximální cenu, kterou jste ochotni zaplatit za jeden proklik od uživatele. Vyhledávače pak řadí zobrazované inzeráty tak, že na první pozici je ten, který je ochoten zaplatit nejvíce a za ním ti, kteří za proklik platí méně. Platí tedy, že čím větší budete mít nastavenou maximální částku za proklik, tím výše bude váš inzerát zobrazen ve výsledcích vyhledávače. Na klíčová slova, kde je velká konkurence, se lze tak snadno dostat na částky řádově v desítkách korun za jediný proklik! Proto je velmi důležitá volba klíčových slov i místa zobrazování reklamy. Pokud víte, že za každého zákazníka, který se dostane na vaše stránky přes tento inzerát, zaplatíte například 20 Kč, měli byste si být sakra jisti, že jej dokážete přimět ke koupi – jinak se vám tato forma reklamy nevyplatí.
  • Text inzerátu – Text vaší reklamy musí především zaujmout. Soustřeďte se ale zejména na to, aby zaujal pouze vaši cílovou skupinu! Každý člověk, který klikne na vaši reklamu, vás stojí peníze, a pokud není z vaší cílové skupiny, jsou to peníze vyhozené. Když tedy zvolíte nějaký velmi lákavý titulek reklamy, budete mít sice na webu spoustu návštěvníků, ale jen minimum prodejů. Pokud bude titulek zajímavý pouze pro vaše potenciální zákazníky, budete mít sice návštěvníků na stránkách mnohokrát méně, výsledkem ale bude stejný nebo i větší počet skutečných prodejů jako v prvním případě, jenom s mnohem nižšími výdaji.

    Cílem PPC reklamy není přivést na stránky co nejvíce návštěvníků. Výsledkem by mělo být přivést co největší počet potenciálních zákazníků, tedy lidí z vaší cílové skupiny. Myslete na to při tvorbě textu inzerátu. Opět nemůžete udělat chybu, pokud využijete služeb copywritera. Investice se vám v tomto případě vrátí během několika málo hodin či dnů.
  • Landing page – tímto anglickým termínem (v překladu „přistávací stránka“) se označuje ta stránka vašeho webu, na kterou se zákazník dostane (přistane) po kliknutí na váš inzerát. Tento faktor se často vůbec neřeší a reklama směruje přímo na hlavní stránku webové prezentace. To bývá fatální chyba. Čtěte na Lupa.cz: Záhada zvaná odměňování PPC agentur

    Pokud zákazník hledá například vhodnou firmu pro koupi nových oken, zadá do vyhledávače „prodej a výroba oken“. Uvidí váš inzerát s textem „Prodej kvalitních a levných oken – široký výběr, nízké ceny“, klikne na reklamu a rázem se ocitne na hlavní stránce vašeho webu, kde nalezne novinky, různá ocenění, historii firmy, mnoho obecných informací, ale o oknech vůbec nic. Jelikož hned nenalezne, co hledal, velmi snadno zmáčkne tlačítko zpět a zkusí další odkaz, konkurence je totiž opravdu veliká.
Nezapomínejte nikdy na to, že uživatelé internetu jsou otrlí a zvyklí velmi rychle filtrovat informace, které jsou jim předkládány. Na internetu je několik miliard stránek a zákazník si zpravidla během několika sekund udělá názor na to, jestli mu daná stránka pomůže nebo ne.

Proto je vhodné nastavit jako landing page přímo stránku, která odpovídá tomu, co inzerát propaguje. Zákazník se v první chvíli zajímá o to, jestli vůbec dokážete vyřešit jeho problém, teprve poté řeší, kdo jste a jestli jste právě vy tím vhodným dodavatelem. Čtěte seriál Letní škola internetu.

Rada na závěr

Pokud si nechcete lámat hlavu s nastavováním všemožných parametrů, výběrem klíčových slov nebo vymýšlením textů inzerátu, můžete si zadat správu a tvorbu PPC kampaně u některé ze specializovaných agentur. Dejte ale pozor na jednu věc – agentury jsou obvykle hodnoceny určitým procentem z ceny za jedno kliknutí, jejich cílem tedy je maximalizovat počet kliknutí. Což logicky vede ke zvýšenému počtu pro vás nezajímavých návštěvníků na stránkách. Ale to, co živí vás, jsou prodeje. Proto si s agenturou vyjednejte ohodnocení závislé i na relevanci návštěvníků – tedy například na počtu poptávek, registrací apod. (tzv. konverze). Dobré agentury takto fungují.

Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.

logo, diversity



Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).