Hlavní navigace

První měsíc účinnosti GDPR: Češi očekávají něco, co platilo i před nařízením

25. 6. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Od účinnosti nového nařízení GDPR je to dnes přesně měsíc. Praxe stále přináší celou řadu situací, kdy nejen podnikatelé tápou. Šíří se i nesmyslné mýty.

První měsíc účinnosti GDPR ukázal, jak je v některých momentech aplikace nařízení do praxe nejednoznačná. Týká se například e-mailové komunikace, respektive povědomí Čechů, jak do ní nově GDPR zasahuje. 

Češi dle aktuálního výzkumu vnímají GDPR jako nástroj, který má umožnit zbavit se nechtěných obchodních sdělení a také nechtěného zpracovávání osobních údajů, tedy i e-mailové adresy. Dle 36 procent respondentů se GDPR dotýká možnosti podání stížnosti na odesílatele e-mailu.

Z pohledu reality je to ale zajímavé zjištění, protože možnost podat stížnost na zasílání nevyžádaných obchodních sdělení zde byla již před GDPR (postup a formulář je možné najít na webu Úřadu pro ochranu osobních údajů). GDPR by, čistě teoreticky, mohlo pomoci s podáváním stížnosti na zahraniční rozesílatele.

Dle odborníků je velmi málo pravděpodobné, že GDPR nějak výrazně ovlivní klasické rozesílání nevyžádaných obchodních nabídek. Může však přispět ke kultivaci podnikatelské kultury firem, kterým záleží na jméně a zákaznících. Bohužel GDPR nezastaví klasické zneužívání e-mailů různými skrytými prostředníky v zahraničí či vlastněné nastrčenými lidmi.

Další mýty o GDPR:

Server Podnikatel.cz nabídl v minulém týdnu několik základních rad, pouček a výkladů, které se GDPR týkají. Problematika osobních údajů podle nového nařízení GDPR

Nařízení GDPR pojednává o celé řadě bezpečnostních incidentů, kdy může dojít k porušení ochrany osobních údajů. Kdy je nutné je dozorovému orgánu hlásit? Ztráta služebního notebooku nebo dokument s údaji v koši. Co je třeba hlásit?

Co dalšího přinesl uplynulý týden?

Většina zaměstnavatelů povede povinně záznamy o činnostech zpracování, přestože se původně hovořilo pouze o velkých firmách. Odborníci radí, o které údaje se jedná. Zaměstnavatel a záznamy o činnostech zpracování dle GDPR

Na zveřejnění finančních výkazů za rok 2017 firmám moc času nezbývá. Jenže jak se ukázalo, firmy to ignorují. 90 % z nich ještě nic nezveřejnilo. Co firmám hrozí a kdo na neplnění této povinnosti nejvíce tratí, na to odpoví článek Potvrzeno: Většina firem kašle na zveřejnění svých finančních výkazů

Brand24

Mateřská dovolená se stává obdobím, kdy se hodí každá koruna. Maminky často ocení, pokud mohou například přes internet prodat věci, ze kterých jejich děti vyrostly. Kdy je však nutné začít řešit zdravotní pojistné? Odpověď přináší článek Je na mateřské a přivydělává si prodejem na internetu. Musí platit pojistné?

Ne vždy mají zaměstnavatelé jasno, která část mzdy je nároková a která nikoli. Odměňování má svá pravidla a ta musí být dodržena. Problematiku objasní článek Musí, nebo nemusí zaměstnavatel poskytnout nenárokovou část mzdy?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).