Hlavní navigace

Hotelů je jako smetí. Jak nezapadnout a přitáhnout klienty? Poradí odborníci

28. 6. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Konkurence v oblasti ubytovacích služeb je obrovská, proto by měl každý hoteliér zauvažovat nad svým podnikatelským záměrem opravdu pečlivě. Nechejte se inspirovat radami od profíků, kteří se v ubytovacích službách vyznají.

V dnešním článku si server Podnikatel.cz posvítí na rozjezd živnosti spojené s ubytovacími službami. Pomyslnou provozovnou podnikatele v tomto oboru je tedy hotel či penzion, jak ale takový hotel prezentovat? Jaký marketingový nástroj je na přilákání zahraniční klientely nejvhodnější a jestli je vůbec rozumné rozjíždět v současnosti tento druh byznysu, o tom nám poreferují vybraní čeští hoteliéři. Čtěte více: 7 oborů podnikání s nejlepší pověstí

Pokud se rozhodnete poskytovat ubytování a s ním související služby, zvolíte podle Přílohy č. 4 k zákonu č. 455/1991 Sb. (živnostenskému zákonu) živnost volnou, přesněji ubytovací služby.

Ubytovací služby

Poskytování ubytování ve všech ubytovacích zařízeních (například hotel, motel, kemp, ubytovna) a v bytových domech, rodinných domech nebo ve stavbách pro rodinnou rekreaci.

V případě ubytování v bytových domech, rodinných domech nebo ve stavbách pro rodinnou rekreaci s kapacitou do 10 lůžek (včetně přistýlek) podávání snídaní ubytovaným hostům.

Volná živnost nevyžaduje prokazování odborné ani jiné způsobilosti. Musí být splněny pouze všeobecné podmínky provozování živnosti podle § 6 živnostenského zákona, tedy:

  • Dosažení věku 18 let,
  • způsobilost k právním úkonům,
  • bezúhonnost

Jestliže však chcete ve svém ubytovacím zařízení poskytovat i širší nabídku občerstvení a teplou kuchyni, bude si nutné navíc obstarat také oprávnění pro živnost řemeslnou – hostinskou činnost.

O své zkušenosti se podělí ředitelka Old Prague Hotelu Lenka Počtová, z Hotelu AXA pak jeho spolumajitelka Anna Friedländerová a ředitelka Marcela Kalousová.

Rozhodl jsem se pro hotelnictví. Co dál?

Hotel AXA byl postaven pradědečkem slečny Anny Friedländerové, jedné ze současných spolumajitelek hotelu AXA. Její rodina získala hotel AXA v restituci a nyní se společně a s jejich týmem snaží napravit a obnovit věhlas hotelu z třicátých let minulého století. Je přesvědčena, že plánovaná rekonstrukce interiéru, která se chystá na podzim tohoto roku, přispěje k nastartování nové éry hotelu v duchu plánů a představ svého pradědečka.

V první fázi jsme navázali kontakt s klienty, kteří k nám jezdit přestali. Důležité bylo přesvědčit nejen je, ale i potenciální hosty, že máme nové a lepší vedení a kvalita služeb odpovídá standardu tří hvězd, uvedla Anna. Rekonstrukce, která se plánuje od listopadu, pak toho bude důkazem.

Paní Lenka pak stojí v čele Old Prague Hotelu od samého počátku, tedy 12 let. Vzhledem k tomu, že budova nám nepatří, jsme tady v nájmu, tak jsme ke každému novému prostoru dospívali postupně. Devadesátá léta velmi přála tomuto oboru podnikání. Z původních kancelářských prostor a vybydlených bytů se nám dařilo hotelové pokoje rekonstruovat bez větších problémů, upřesnila Lenka.

3 tipy přímo od profesionálů

Lenka Počtová, Old Prague Hotel

Podnikatelé radí: Hotely 2

Na co pamatovat při zakládání hotelu?
Stěžejní, jako je tomu v jakýchkoliv službách, je orientace na zákazníka. Snažit se nejen naplnit, ale překonat jeho očekávání. V neposlední řadě pak potřebujete postavit dobrý, stabilní pracovní tým. Nespokojení, nemotivovaní zaměstnanci nemohou nikdy „vyprodukovat“ spokojeného hosta.

Čeho se vyvarovat?
Nutné je vyvarovat se krátkozrakosti a neusnout na vavřínech. Největším úspěchem není vyprodat hotel, příjezdem hosta celý proces teprve začíná, úspěchem je pro mě host, který odbydlel, zaplatil, spokojen odjíždí a rád se k nám vrátí.

Co byste ráda změnila, kdybyste mohla začít znova?
Zaměřila bych se důrazněji na dlouhodobou koncepci, abychom byli lépe připraveni na současnou situaci. V našem oboru se trh „přesytil“ v rekordně krátkém čase. Nicméně znovu začínat, zvláště v této době, bych už nechtěla.

Anna Friedländerová, Marcela Kalousová, Hotel AXA

Podnikatelé radí: Axa

Na co pamatovat při zakládání hotelu?
Nutné je uvědomit si, že lidé do hotelu jedou za dovolenou. Chtějí osobní přístup a pouze čistá postel a koupelna je nepřekvapí. Stojí o zážitky, které nikde jinde neprožijí. Jde o to nalézt díru na trhu a vymyslet něco neotřelého.

Čeho se vyvarovat?
Neočekávat rychlý zisk. Renomé se velmi pomalu získává a naopak velmi rychle se ztrácí.

Co byste ráda změnila, kdybyste mohla začít znovu?
Snažíme se měnit neustále a reflektovat tak poptávku, požadavky klientů a samozřejmě i konkurences­chopnost na trhu. Člověk nesmí ustrnout na jednom bodě.

Je nutný ubytovací řád?

Před zahájením provozu hotelu musí být vyvěšen na viditelném místě tzv. Ubytovací řád. Ten je obdobou řádu domovního, nemá však žádný striktní obsah. Nejčastěji obsahuje podmínky ubytování, sdělení pravidel hotelového provozu, dále spektrum nabízených , vč. jejich využití, a v neposlední řadě i jak postupovat v případě vzniku nepředvídaných událostí. Je to nezbytná součást provozu hotelu, ale zákonem není definován, zmínila se Marcela.

Různé hotely situaci s ubytovacím řádem řeší po svém. U nás mají klienti na přímo na pokojích připravený informační materiál, který je obdobou ubytovacího řádu, z něj se pak vše potřebné dozví, aniž by museli tento ubytovací řád dohledávat po budově, poznamenala Lenka. Čtěte více: Podnikatelé z oboru radí: Jak založit restauraci

Kategorizace hotelů prostřednictvím hvězdiček

V Česku není situace s kategorizací hotelů a tedy určením, kolik který hotel má mít hvězdiček, zákonem monitorována či jinak zohledněna, na rozdíl od většiny ostatních evropských států. Existuje zde pouze doporučení ze strany Asociace hotelů a restaurací České republiky, kterém se uvádí, co by každá kategorie měla obsahovat od velikostí pokojů, přes sortiment poskytovaných služeb dané kategorie. Například míchaná vajíčka ke snídani nejsou v hotelu z kategorie tří hvězdiček nutná, ve čtyřhvězdičkovém by však již chybět podle AHR ČR neměla, upozornila Marcela.

Pokud by však chtěl hoteliér získat uznávanou certifikaci, musel by si o ni u AHR ČR zažádat. Záleží na tom, jak se chce příslušný hotel prezentovat. Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism – přednostně propaguje hotely, která potřebnou certifikaci mají. Zvláště pro evropskou klientelu je to pak zárukou určité úrovně poskytovaných služeb, protože kritéria vycházejí z klasifikačního systému evropské asociace hotelů a restaurací HOTREC uvedla Lenka.

Jak na marketing a zviditelnění se?

Kvalita služeb a obchodní kontakty, to jsou podle paní Marcely dvě stěžejní věci pro odlišení se od ostatních hotelů. Zde je tedy i prostor pro rozvinutí marketingu. Relativně novým fenoménem jsou agregátory hotelů na internetu (online rezervační systémy), které prezentují dotyčný hotel za různou výši provize. Klasický marketing souvisí se strategickým marketingem. Oslovují se všechny segmenty, které v cestovním ruchu působí, jde jen o to najít ten správný kanál. Nutné je především vědět, koho chcete oslovit, upozornila Anna.

Musíte znát své výhody a maximálně je využít, stejně tak jako svá slabá místa, kde je nutné udělat maximum, abyste je odstranili. Dnes je díky internetu řada možností jak monitorovat trh a mít velmi dobrý přehled o konkurenci. Musíte najít cestu jak správnému zákazníkovi, ve správný čas, za správnou cenu a správným způsobem nabídnout své služby. uvedla Lenka.

Podle hoteliérů je nutné mít kvalitně provedené webové stránky, napojení na silné rezervační portály a pak už je jen důležité zaměřit se na samotné fungování hotelu a poskytování kvalitních služeb, aby byl klient maximálně spokojen a hotel získal vysoké hodnocení, resp. doporučení ze strany hostů. Ti si totiž své zkušenosti na internetu rádi sdělují, například prostřednictvím již zmíněných online rezervačních systémů. Čtěte více: podnikatelé z oboru radí: Jak založit e-shop?

Jaký hotel, taková klientela

V případě, že penzion či hotel stojí v poněkud odlehlé lokalitě či na maloměstě, ani zde není nic ztraceno. Podle ředitelek hotelů se tomu však musí přizpůsobit také paleta nabízených služeb. Pokud hotel stojí například na kraji města a má k tomu potřebné podmínky, mohl by se zaměřit na kongresovou turistiku – konference, semináře, školení, team building. Výhodou je v tomto případě třeba i bazén či vlastní sportoviště. sdělila Lenka.

Meetingové prostory vyzdvihla také Marcela. Celý hotel by se také mohl přizpůsobit konkrétní národnosti, o kterou majitel hotelu nejvíce usiluje. Američané budou vyhledávat především americké luxusní hotelové řetězce, japonská klientela zavítá nejčastěji do hotelů, které mají v koupelnové výbavě vany, Angličané mají zase rádi designové prostory a moderně vybavené pokoje, řekla Marcela. Obě dámy se pak shodují, že převážnou část klientely tvoří Evropané.

Potřebujete poradit? Nevíte si s něčím rady? Zeptejte se, redakce zajistí odpověď.
Tlačítko: Nový dotaz

foto: Ondřej Hošt, Iinfo

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).