Hlavní navigace

Zvažujete pořízení .eu domény? Víme, komu se vyplatí

16. 7. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Kadeřnice v malé vesnici u Plzně asi doménu .eu potřebovat nebude. Přesto se .eu mohou vyplatit i některým lokálním podnikatelům. Stojí totiž jen „pár“ korun.

Zájem českých firem o .eu domény opět narůstá. Podle statistik je v držení tuzemských subjektů aktuálně necelých 160 tisíc .eu domén. Pokud ještě nemáte ekvivalent své .cz domény v podobě .eu domény, měli byste koupi dle odborníků rozhodně zvážit. Náklady jsou totiž nízké a i kdybyste ji kupovali jen kvůli ochraně své značky, podle odborníků se to vyplatí.

Čtěte také: Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

Počet .eu domén v držení Čechů se pohybuje okolo 160 tisíc

Na základě kvartálního reportu (za první čtvrtletí) sdružení EURid má doménu .eu přes 157 tisíc tuzemských subjektů. Oproti loňskému 1. čtvrtletí došlo k mírnému navýšení, tehdy vlastnilo .eu doménu 152 tisíc českých subjektů. Aktuální čísla jsou však pořád nižší než za první čtvrtletí roku 2013, kdy drželo .eu doménu přes 161 tisíc Čechů.

Prodáváte do zahraničí? .eu doména je povinnost

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Pořízení .eu domény se vyplatí.

Jestliže .eu doménu ještě nemáte, měli byste si ji podle odborníků ve většině možných případů pořídit. Samozřejmostí by měla být pro podnikatele, kteří prodávají zboží nebo služby do zahraničí. Ti by si k národní doméně .cz měli ekvivalent s koncovkou .eu pořídit takřka povinně. Pokud provozujete stránky, kam mohou zavítat zahraniční návštěvníci (bar, hotel, výroba zboží atd.), tak se .eu doména rovněž vyplatí.

V případě expanze do zahraničí se vyplatí zakoupit i koncovku daného trhu (.de, .sk), jelikož pak vypadáte lokálně. Na .eu bych udělal rozcestník, kde bude prezentace firmy či značky obecně, e-mailové kontakty (s koncovkou .eu) a odkazy na jednotlivé lokální webové stránky. Národní domény mají určitě přednost. Vynechal bych je jen v případě, že firma nemá místní pobočky. Pak je .eu doména s jazykovými mutacemi ideální. Pro nadnárodní kontakt, také e-maily s .eu vypadají lépe, uvedl serveru Podnikatel.cz Ivan (Drago) Sárközi, který se věnuje doménám a internetovému podnikání.

eu. doména se vyplatí i kvůli ochraně značky

Doména s koncovkou .eu se ale může hodit i lokálním podnikatelům. Vzhledem k nízkým nákladům bych to doporučil téměř všem, možná jen těm, kteří mají „seo“ domény (zednik-malir-ostrava.cz např.) asi ne. Ale kvůli ochraně značky je určitě lepší .eu registrovat, když značku máte, vysvětlil Jan Penkala, ředitel společnosti ACOMWARE. Samozřejmě ale zůstává pravdou, že záleží na druhu podnikání. Pokud jsem truhlář nebo kadeřnice z Olomouce, nepotřebuji .eu doménu, doplnil Ondřej Uhlíř, country manager Webnode CZ.

Hlavně nedávejte na .eu doménu stejný obsah

Co se týče toho, jak by měl obsah na doméně .eu vypadat, případně zda stránky přesměrovávat, záleží dle odborníků především na tom, o jaký druh byznysu se jedná. Odborníci rozhodně nedoporučují totožný obsah na více doménách současně. To je chyba, která se velmi často projeví oslabením pozic webu ve vyhledávačích a následným poklesem návštěvnosti z vyhledávačů. Ve většině případů bych doporučil přesměrování. V některých případech bych zvažoval umístění jazykové verze na doménu .eu, poradil Tomáš Pospíšil, Head of SEO v digitální agentuře Dobrý web.

školení říjne - dph

Ze začátku je přesměrování každopádně nejjednodušší. Jestli stránky máte jen v češtině a překlad nepotřebujte, anebo by byl nákladný, tak na .eu doménu můžete dát jen krátké shrnutí v angličtině a odkaz na českou verzi. Stačí jednoduchá anglická prezentace, informace, které byste dali do brožurky pro zahraniční návštěvníky veletrhu, odkaz na oficiální stránky a kontakt. Případnému náhodnému zahraničnímu zájemci o vaše služby máte co ukázat. Anglicky se pak domluvíte už po telefonu anebo e-mailu, upřesnil Ivan (Drago) Sárközi.

Jak již bylo řečeno výše, registrační poplatek za .eu je poměrně nízký a činí něco mezi 133 a 150 korunami s DPH. EURid, organizace, která spravuje .eu doménu, pořádá navíc různé propagační akce ve spolupráci s akreditovanými registrátory, často se tak dá .eu doména registrovat za pár desítek korun. Cena se ovšem odvíjí od kurzu eura. Doménu .eu si může registrovat pouze občan státu Evropské Unie nebo společnost s kontaktem v EU a oproti naší národní doméně lze používat navíc i čárky a háčky. Můžete si tak klidně zaregistrovat doménu Jsemnejlepšípodnikatelsvěta.eu.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).