A nedají si pokoj a nedají. Obchodníci stále podvádějí při uvádění slev

Sdílet

14.8.25 /2x/ procenta, sleva, podíly Autor: Shutterstock
Ilustrační obrázek.

Tuzemští obchodníci stále porušují zákon při poskytování a prezentaci slev. Ukázaly to kontroly České obchodní inspekce (ČOI) během letošního druhého čtvrtletí. Z celkového počtu 221 kontrol došlo k nějakému porušení právních předpisů v 44,8 % případů. 

Obchodníci stále podvádějí při uvádění slev 

ČOI provedla v souvislosti s poskytováním slev při nabídce a prodeji zboží během druhého letošního kvartálu celkem 221 kontrol, přičemž porušení právních předpisů zjistila při 99 kontrolách. To je 44,80 % z celkového počtu provedených kontrol. Kontroly se týkaly jak kamenných, tak internetových obchodů. Cílem kontrolní akce bylo ověřit, zda prodávající, při poskytování slev z cen výrobků, informují spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek před poskytnutím slevy nabízeli a zda jsou tyto informace poskytovány v souladu s požadavky právních předpisů. V rámci kontrolní akce pak bylo ověřováno i to, zda jsou slevy z cen výrobků správně vypočítány a zda jsou výrobky za takto určené ceny prodávány, upřesnil mluvčí ČOI František Kotrba

Nejčastějším zjištěním bylo porušení ustanovení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, kdy obchodníci nesprávně uváděli slevy z ceny výrobku, nebo neuváděli nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost byla porušena celkem ve 36 případech. 

V 63 případech pak kontroloři zjistili užití nekalých obchodních praktik (§ 4, § 5 a § 5a zákona o ochraně spotřebitele), z toho ve 29 případech se jednalo o nekalou obchodní praktiku, která mohla uvést spotřebitele v omyl ohledně ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existenci konkrétní cenové výhody a ovlivnit tak tím spotřebitelovo rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil (ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 2 písm. d)). 

V 14 případech došlo k porušení § 3 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele, které ukládá prodávajícím povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a tyto ceny správně účtovat. Ve 13 případech pak bylo zjištěno porušení ustanovení § 12 zákona o ochraně spotřebitele, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb.

Porušení dalších právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI bylo prokázáno ve 72 případech. Jednalo se např. o porušení občanského zákoníku, zákona o kontrole, zákona o cenách, zákona o výrobcích s ukončenou životností apod. 

Během druhého kvartálu nabylo právní moci celkem 112 pokut v celkové hodnotě 5 674 000 Kč. 

Soud zatnul Albertu tipec se „slevou“, která byla ve skutečnosti zdražením Přečtěte si také:

Soud zatnul Albertu tipec se „slevou“, která byla ve skutečnosti zdražením

Obchodníci používají i další triky

Jak dále upozornila ČOI, kromě podvodů u slev obchodní řetězce též často využívají různě barevně odlišené cenovky s různými texty a srovnáními cen, které vyvolávají dojem slevy, což ovšem může uvést spotřebitele v omyl ohledně existence konkrétní cenové výhody. Inspektoři ČOI posuzovali také v řadě případů způsob, kterým je prezentována cena, za kterou je výrobek skutečně nabízen a různé situace, kdy jsou spotřebiteli předkládána nejasná nebo neurčitá cenová srovnání. Pokud takové informace nedávají spotřebiteli dostatek informací k řádnému rozhodnutí ohledně koupě, jsou kvalifikována jako porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Kontrolám dodržování povinností prodávajících při poskytování slev z cen výrobků bude Česká obchodní inspekce věnovat intenzivní pozornost i v nadcházejícím období, uzavřel František Kotrba.

Nakupujete podle slevových akcí?

Autor aktuality

Je zástupcem šéfredaktora Podnikatel.cz a zajímá se o novinky a změny v legislativě s dopadem na byznys. Věnuje se také analýzám a komentuje aktuální dění. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).