Od července lze žádat o status umělce a tím získat možnost státních příspěvků na tvůrčí nebo studijní činnost. Kdo chce status umělce získat, musí podat žádost a doložit řadu dokumentů, a to včetně smluv či faktur.
O status umělce lze žádat od července
Od začátku letošního července lze už podávat žádosti o status umělce. Podmínkou pro získání statusu umělce je, že fyzická osoba vykonávala uměleckou nebo související činnost nejméně 24 měsíců v době 3 let bezprostředně předcházejících dni podání žádosti o zápis do registru. Status umělce je osvědčení o zápisu do registru umělců. V současné chvíli je status umělce zamýšlen jako východisko pro finanční podporu umělců. V jednání jsou další opatření navazující na zřízení registru umělců,
uvádí ministerstvo kultury na svém webu.
Jak dále doplňuje ministerstvo kultury, registr umělců slouží pro evidenci osob, které se aktivně věnují některé z těchto činností: umělecké činnosti (výkonní umělci), tvůrčí činnosti (autoři uměleckých děl) nebo činnosti s uměleckou činností bezprostředně související (umělecko-technické profese).
Co všechno musíte k žádosti doložit
Kdo chce status umělce získat, musí podat žádost ministerstvu kultury (je zpoplatněna 1000 Kč). Součást žádosti o zápis do registru by měly tvořit i přílohy, především kopie smluv, které potvrzují výkon konkrétní činnosti v konkrétním období (s přesností na dny). Minimální prokázaná doba se počítá za všechny uznatelné druhy a zaměření činnosti umělce dohromady, rozhodující je období, nikoli konkrétní zaměření.
Ministerstvo doporučuje přiložit k žádosti jedny z následujících druhů dokladů:
- smlouva + faktura + platba;
- smlouva + článek v novinách či na webových stránkách;
- smlouva + předávací protokol o převzetí díla;
- objednávka + faktura.
Pokud umělec nemá k doložení smluvní vztahy, je možné jiné doložení výkonu této činnosti (např. programové brožury, katalogy, články, dokumenty, čestné prohlášení smluvního partnera, daňová přiznání, ISBN, výpisy z OSA, DILIA, OOA-S apod.).
Jak žádost podat
Žádost o zápis do registru (o status umělce) lze podat datovou schránkou (ID datové schránky Ministerstva kultury: 8spaaur), nebo poštou (adresa Ministerstva kultury: Maltézské náměstí 1, 118 00 Praha 1). Do předmětu žádosti se uvede „Zápis do registru umělců“. Žádost lze také podat prostřednictvím elektronického formuláře na webu ministerstva kultury.
Jaké podmínky budou muset splnit stipendisté
Kdo získá status umělce, bude moct žádat o stipendium od státu. Nárok však nebudou mít všichni umělci. O peníze budou moct žádat jen ti, jejichž příjmy z výkonu umělecké činnosti, tvůrčí činnosti nebo činnosti s uměleckou činností související tvoří alespoň polovinu výše celkových příjmů před zdaněním za 24 měsíců předcházejících dni podání žádosti o zápis do registru a současně nepřesáhnou v průměru tohoto období výši průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku podání žádosti o zápis do registru, vyhlášené podle zákona upravujícího zaměstnanost (aktuálně jde o 45 107 Kč).
Další podmínkou pro nárok na stipendium bude „nebýt v pracovněprávním vztahu“. Řečí zákona nesmí mít umělci ke dni podání žádosti o stipendium pracovněprávní vztah nebo služební poměr v rozsahu přesahujícím polovinu stanovené týdenní pracovní doby.
Chcete peníze z pilotní výzvy? Žádost podejte do konce září
O první stipendia půjde žádat podle ministerstva během listopadu. Zároveň ale ministerstvo upozorňuje, že pro vstup do pilotní výzvy nového stipendijního programu je třeba podat žádost o zápis do registru umělců do konce září.